نگاهی به ریشه‌های کنایه و نیش زبان و راهکار مقابله با آن

آنچه زخم زبان کند با من ...

تعارض در روابط بین فردی را چگونه حل کنیم

بگومگو بدون تخریب

وجود اختلاف در زندگی انسان‌ها و در روابط بین فردی اجتناب‌نا‌پذیر است و هر جا دو نفر باشند، احتمال ایجاد اختلاف و تضاد هم وجود دارد. افراد بر سر مسائل مختلفی با یکدیگر به اختلاف می‌رسند و تضاد، اختلاف و کشمکش جزء جدا نشدنی زندگی انسان‌هاست.در بسیاری موارد، اختلاف می‌تواند مفید و سازنده باشد اگر به شیوه‌ای ماهرانه با آن برخورد شود موجب صمیمیت بیشتر، رشد شخصی و ایجاد تغییرات مثبت در روابط افراد شود.
کد خبر: ۸۸۵۷۵۲
بگومگو بدون تخریب

‌ در‌نتیجه لازم است در زندگی شخصی و اجتماعی خود سبکی را انتخاب کنیم که اختلافات را به حداقل برساند؛ مثلا از رفتارهایی که باعث کشمکش می‌شود مانند دستور دادن (‌سلطه‌جویی‌)، تهدید کردن، قضاوت کردن، برچسب زدن و انتقاد غیر سازنده دوری کنیم و مهارت‌هایی را به کار ببریم تا بتوانیم اختلافات را با کمترین تعارض از بین ببریم .

مانند مقابله کنندگان موفق عمل کنید

در زمان بروز اختلاف معمولا افراد ماهیت خود را بروز می‌دهند و به دو گروه مقابله‌کننده موفق و مقابله‌کننده نا موفق تقسیم می‌شوند. البته احتمال وجود گروه بینا بین هم وجود دارد‌.

در این باره مهدی اکبری، روان‌شناس می‌گوید: مقابله‌کنندگان موفق،‌ آنهایی هستند که سعی می‌کنند به طور موفقیت‌آمیز اختلافاتشان را حل کنند و از مهارت‌هایی چون انعطاف‌پذیری، دور‌اندیشی و منطقی بودن برخوردارند.

این افراد با قبول مسئولیت و تلاش برای پیدا کردن بهترین راه‌حل با اختلافات مواجه می‌شوند. آنان از اختلاف و تعارض با دیگران فرار نمی‌کنند و اغلب ارزیابی درستی از موقعیت دارند، و‌لی در مقابل این گروه‌ مقابله‌کنندگان نا‌موفق قرار دارند که به‌شدت منکر هرگونه تضاد، اختلاف و کشمکش در حیطه‌های متفاوت زندگی‌شان هستند. هنگام بروز اختلاف بسادگی از کوره در می‌روند یا اطرافیان را متهم و مقصر می‌دانند یا این که افسرده و منفعل می‌شوند و در نهایت هیچ‌گاه نمی‌توانند برای حل مشکلاتشان اقدامی اساسی کنند.

رفتارهای رایج در مواجهه با اختلاف

افراد در برخورد با اختلاف و تضاد با دیگران یکی از شیوه‌های زیر را انتخاب می‌کنند:

تسلیم شدن: این نوع رفتار معمولا زمانی به کار گرفته می‌شود که یکی از طرفین در برابر مشکل و اختلاف تسلیم می‌شود و میدان را خالی می‌کند. دلیل فرد تسلیم شونده هم فقط این است که هنوز زمان حل اختلاف و مطرح کردن خواسته‌هایش نرسیده است. به مرور زمان هم یک طرف به آنچه می‌خواهد می‌رسد و طرف دیگر همیشه متضرر و ناراضی باقی می‌ماند.

به تعویق انداختن: در این حالت هر دو طرف تمایل دارند زمان حل اختلاف را به عقب بیندازند و سعی می‌کنند اوضاع را خوب و خوش جلوه دهند و مطمئن هستند که گذشت زمان همه چیز را درست خواهد کرد که این نوع رفتار در روابط زوجین بسیار به چشم می‌خورد و در نهایت، ‌زمانی که از هم جدا می‌شوند،‌ علت جدایی را همین غفلت می‌دانند.

مذاکره: افرادی که می‌خواهند رابطه‌ای صمیمانه، با تحکم و به دور از هر نوع فریب داشته باشند، این راهکار را به کار می‌گیرند برای این‌که به نتیجه‌ای موافق برسند. طرفین مذاکره با وجود زمان و انرژی زیادی که این روش می‌برد، تلاش خود را می‌کنند.

سبک‌های متفات، نتایج متفاوت

اختلاف در روابط همسران غیر‌معمول نیست. آنها به روش‌های متفاوت سعی می‌کنند اختلافاتشان را حل کنند که طبیعی است انتخاب هر یک از این سبک‌ها نتایج متفاوتی هم نصیب آنان می‌کند. دکتر فهیمه رضایی در‌باره این روش‌ها می‌گوید: شیوه‌های رایجی که زوجین به کار می‌گیرند تا اختلافات و تعارضاتشان را حل کنند، شامل انکار، دعوا و مرافعه، بلاتکلیفی، آشتی کردن و مشارکت در حل اختلاف است .‌ در روش انکار، زوجین اختلافاتشان را نادیده می‌گیرند و از آن رد می‌شوند. در روش دوم هر دو یا یکی از آنها دعوا و مرافعه راه می‌اندازد که این روش بسیار آسیب‌زننده است و جز خشم و تنفر نتیجه‌ای ندارد. در روش بلاتکلیفی آنها صورت مساله را پاک می‌کنند و مشکل حل نشده باقی می‌ماند و اما درروش آشتی،‌ هر یک امتیازاتی به دیگری می‌دهد و به تفاهم می‌رسند. در شیوه آخر یعنی مشارکت که موثرترین شیوه است هر یک از زوجین برای حل اختلاف،‌ ایده درست و منطقی ارائه می‌دهد که به نفع هر دوی آنهاست .

مراحل مواجهه با اختلاف به شیوه غیر مخرب

مرحله اول؛ احترام‌آمیز رفتار کنید. مخالفت با فرد دیگر و تضاد میان نیازهای افراد باعث بی‌احترامی نسبت به عقاید و شخصیت فرد دیگر می‌شود،‌ به شکلی که حتی زمانی که برای فرد دیگر احترام زیادی قائل هستیم، ‌در اوج اختلاف آماده‌ایم تا به او توهین کنیم در حالی که می‌توانیم حتی در زمان اختلاف و تضاد با تن صدای مناسب و کلماتی که انتخاب می‌کنیم و با احترام و گوش دادن موثر و استدلال منطقی مشکل را حل کنیم .

مرحله دوم؛ بر احساسات طر ف مقابل تمرکز کنید. بسیار مشکل است که مثلا در اوج اختلاف هیجان‌ها و عواطف فرد دیگر را درک کنیم و درک صحیحی از دیدگاه‌های وی داشته باشیم، اما این کار نا‌ممکن نیست. یکی از راه‌های برقراری ارتباط سازگارتر، کاربرد قانون کارل راجرز است که می‌گوید‌ هر کس تنها پس از این که به عقاید و احساسات فرد دیگر به‌دقت گوش و آنها را چنان تکرار کرد که رضایت گوینده جلب شد،‌ می‌تواند حرف خود را بزند .

مرحله سوم؛ نیازها و احساسات خود را بیان کنید. هنگام اختلاف، دیدگاه خود را به صورت پیام کوتاه و سر راست بیان کنید. حقیقت را همان‌گونه که هست بگویید. احساسات خود را بروز دهید. شاید فردی شما را به ناحق متهم کرده و با این کار باعث خشم و عصبانیت‌تان شده است یا شاید موضوع مورد اختلاف برای شما بسیار حساس است.

مراقب طاعونی‌ها باشید

طاعون عاطفی، سرچشمه بسیاری از اختلافات و تعارض‌های غیر‌ضروری است و افراد طاعونی، افرادی هستند که حتی با کسانی که هیچ تهدیدی برای آنان محسوب نمی‌شود، به شیوه‌ای مخرب و غیر‌سازنده رفتار می‌کنند.

این افراد ممکن است جذاب، باهوش و فعال باشند، اما زمانی که در یک زندگی سالم و دوست داشتنی یا کسی که به‌شدت درگیر یک کار سازنده است در ارتباط قرار می‌گیرند، هر چه از دستشان برمی‌آید، انجام می‌دهند تا مانع خوشبختی دیگری شوند یا آن را از بین ببرند. ‌به همین دلیل در روابط خود لازم است به افراد مبتلا به طاعون عاطفی هم توجه داشته باشیم و سعی کنیم از این افراد دوری کنیم و قاطعانه از روابط شخصی‌مان کنار گذاشته شوند.

اجتناب راه‌حل نیست

بسیاری از افراد، هنگام مواجهه و رو‌در‌رو شدن با اختلاف و هر گونه تعارض و تضاد در روابط بین فردی، سعی در چشمپوشی کردن دارند و از آن اجتناب می‌کنند. اکبری درباره این شیوه می‌گوید: اجتناب،‌ شکلی از انکار و به معنای آن است که فرد برای مقابله و حل مشکل دست به هیچ کاری نمی‌زند و به جای حل اختلاف، وجود اختلاف را منکر می‌شود یا وانمود می‌کند که مشکل به خودی خود حل خواهد شد. در روش اجتناب، افراد با استفاده از تکنیک «رد شدن» یا «تغییر موضوع» معتقدند اتفاق خاصی نیفتاده که این نوع چشم‌پوشی و نادیده گرفتن اختلاف در بلند‌مدت، شخص را دچار آسیب جدی در روابطش با دیگری می‌کند و تاوان سنگینی برایش دارد .

زبانشان خار دارد

اغلب افراد هنگام اختلاف و تعارض با طرف مقابل احساس ضعف و ناتوانی می‌کنند، اعتماد به نفسشان را از دست می‌دهند و از شیوه‌های نادرستی استفاده می‌کنند که یکی از مهم‌ترین آنها آزار کلامی و استفاده از حرف و کلام به عنوان اسلحه است. مهم‌ترین آزارهای کلامی در زمان بروز اختلاف سرزنش کردن، انتقادکردن، ناسزا گفتن، تهدید کردن و آزار به شوخی است. افرادی که با هم اختلاف دارند، سعی می‌کنند از این شیوه‌ها برای تخریب دیگری استفاده کنند؛ مثلا با خیط کردن دیگری یا سرزنش وی، ‌اعتماد به‌نفس او را خدشه‌دار می‌کنند یا وی را با به‌کارگیری روش‌های آزار کلامی شرمنده و به‌خصوص جلوی دیگران، دستپاچه می‌کنند یا با استفاده از شوخی دیگری را تحقیر می‌کنند و بعد هم او را متهم می‌سازند که جنبه شوخی ندارد. این در حالی است که افراد با کلام خود می‌توانند بدترین اختلافات را هم حل و از زبان خود استفاده موثر کنند.

معصومه اسدی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها