وقتی صحبت از کشف راز قتل می‌شود، ذهن ناخودآگاه به سمت پلیس آگاهی و ماموران می‌رود؛ زیرا همیشه آنها در صحنه‌ها و فیلم‌ها دیده شده‌اند و نقش دیگر کاشفان پرونده‌های قتل کمرنگ بوده است.
کد خبر: ۸۸۴۶۲۱
نقش پزشکان قانونی در کشف راز قتل

کاشفان پرونده‌های قتل تیمی از متخصصان پلیسی، قضایی و پزشکان قانونی هستند که نتیجه تحقیقات این گروه‌ها در کنار یکدیگر، یک پرونده قتل را به سرانجام می‌رساند.

یکی از گروه‌های موثر در کشف راز پرونده‌های جنایی، متخصصان پزشکی قانونی هستند که به صورت علمی به رازگشایی در پرونده‌ها می‌پردازند.

آنها با تشریح جسد اطلاعات کلیدی درباره زمان و علت مرگ و شیوه قتل در اختیار کارآگاهان پلیس آگاهی قرار می‌دهند. این گروه گاه با آزمایش‌های تخصصی، از پرونده‌هایی که پلیس متوجه قتل در آنها نشده، رازگشایی می‌کنند.

این متخصصان که در آزمایشگاه‌های خود رازگشایی می‌کنند، کمتر دیده شده‌اند و به نوعی سربازان گمنام کشف پرونده‌های قتل هستند.

از سوی دیگر نتیجه تحقیقات آنها، به دلیل این که مستند به دلایل علمی و تخصصی است، براحتی قابل رد شدن نیست و نقش مهمی در متهم کردن یا تبرئه مظنون دارد.

شبکه مستند بتازگی پخش دوباره مستند کارآگاهان پزشکی قانونی را آغاز کرده است. این مستند 13 قسمتی محصول کشور استرالیاست و توسط «دبی بایرن» کارگردانی شده است.

در این مستند کارآگاهان با توجه به سرنخ‌هایی که پزشکان قانونی در صحنه‌های جنایت به دست می‌آورند به دنبال قاتل می‌روند و بعد از کسب اطلاعات مستند، قاتل را دستگیر می‌کنند.

در این مستند نقش متخصصان پزشکی قانونی بخوبی در کشف قتل‌ها نشان داده شده، موضوعی که در فیلم و سریال‌های پلیسی در ایران نادیده گرفته شده و بیشتر به کشف سنتی جرم که در کشورهای پیشرفته منسوخ شده، توجه می‌شود تا کشف علمی جرم.

به نظر می‌رسد توجه به دیگر کاشفان قتل می‌تواند حرکت تیم جنایی ایران به سمت علمی شدن جرایم را بیشتر نشان دهد و مردم را با اقدامات علمی که برای کشف راز جرایم استفاده می‌شود، آشنا کند.

این آگاهی باعث می‌شود در صورت وقوع جرم، شهروندان به صحنه جرم و آثار به جا مانده در آن توجه بیشتری داشته باشند.

محمد غمخوار - دبیر گروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها