پشت چراغ قرمزها در پمپ‌های بنزین‌، بانک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و ده‌ها مکان عمومی دیگر با سرووضعی آشفته و پوششی نامناسب قابل مشاهده‌اند؛ اگر با آنان وارد صحبت شوی، متوجه زبان و لهجه متفاوت آنها خواهی شد. مسئولان شهری می‌گویند این افراد متکدیان خارجی هستند و از کشورهای همسایه وارد می‌شوند. این متکدیان که پیش از این در استان‌های مرزی مشاهده می‌شدند، اکنون پایشان به استان‌های مرکزی و توریستی کشور نیز باز شده، به طوری که اخیرا 50 نفر از گدایان سازماندهی شده پاکستانی توسط شهرداری اصفهان جمع‌آوری و به امور اتباع بیگانه تحویل داده شده‌اند.
کد خبر: ۸۸۱۹۸۰

به گزارش جام‌جم، جدای از شهر تبریز که توانسته معابر و اماکن عمومی خود را از وجود متکدیان پاکسازی کند، در بسیاری استان‌ها و شهرهای کشور، معضل تکدیگری شکلی جدیدی یافته و خارجی‌ها در مقیاس‌های متفاوت پا به این بیزینس ظاهرا پرسود گذاشته‌اند.

دراین راستا، چند وقتی است که در برخی مناطق بویژه استان‌های مرزی کشور همچون ایلام، بوشهر و خوزستان شاهد حضور پررنگ متکدیان خارجی هستیم؛ حضوری که بواسطه اهمال کاری و بی‌توجهی مسئولان مربوط، دامنه آن به شهرها و مناطق مرکزی کشور هم کشیده شده و امروزه در شهری چون اصفهان که یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران خارجی و ویترین زیبایی‌ها و فرهنگ و تمدن ایران‌زمین است، شاهد جولان این متکدیان خارجی ـ که با حضور و رفتار ناخوشایند خود، تصویری زشت و نامطلوب از این شهر تاریخی فرهنگی به نمایش می‌گذارند ـ هستیم. البته مسئولان شهرداری اصفهان اخیرا درصدد تمیز کردن این چهره زشت و سیاه برآمده و گروهی از متکدیان خارجی را شناسایی و جمع آوری کرده‌اند.

درآمد ارزی از گدایی خارجی‌ها در اصفهان

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان در این باره به جام‌جم می‌گوید:بااین‌که امسال و طی چند ماهه اخیر، تعدادی از متکدیان خارجی را از سطح شهر جمع‌آوری کرده و تحویل مرکز فضیلت (مرکز نگهداری متکدیان بهزیستی) داده بودیم، مشاهده شد که آنها دوباره به سطح شهر بازگشته و مشغول تکدیگری هستند که همین امر توجه ما را برای پیگیری جدی موضوع جلب کرد.

مجتبی کاظمی می‌افزاید: پس از بررسی موضوع متوجه شدیم این افراد که 50 نفر هستند، اتباع پاکستان بوده که توسط یک فرد ایرانی در مناطق حاشیه شرقی شهر اصفهان؛ در خانه‌های مخروبه و غیراستاندارد و حتی آغل حیوانات سکونت داده شده‌اند و به صورت سازماندهی شده به تکدیگری اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که این 50 نفر شامل حدود 7 تا 8 خانواده (مرد، زن، کودک و حتی نوزاد شیرخوار) بودند و همگی آنها توسط فرد مذکور در طول شبانه روز در سطح شهر پخش شده و به تکدیگری اقدام می‌کردند، یادآور می‌شود: فرد ایرانی و رئیس این گروه سازمان یافته، پایان هر شب درآمد کسب شده آنها را که مبالغ هنگفتی می‌شده؛ دریافت و پس از کسر سهم خود، بقیه را به ارز تبدیل و به حساب آنها در کشورشان واریز می‌کرده است.

مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان با تاکید بر این‌که جرایم این اتباع بیگانه شامل ورود غیرقانونی، اسکان غیرقانونی و کسب درآمد نامشروع و غیرقانونی بوده است، خاطرنشان می‌کند: پس از شناسایی محل استقرار این افراد در 20کیلومتری اصفهان، همگی آنها روز یکشنبه هفته جاری (25 بهمن) با همکاری نیروی انتظامی و قوه قضاییه جمع‌آوری و به اداره اتباع استانداری جهت خروج از مرز تحویل داده شدند. به گفته کاظمی، رئیس ایرانی این گروه نیز که از صفر تا صد امور این اتباع را به عهده داشته، شناسایی و حکم جلب وی صادر شده، اما هنوز دستگیر نشده است.

بیماری، سوغات متکدیان خارجی

اضافه شدن متکدیان خارجی به جمع متکدیان داخلی، نه تنها باعث تشدید بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی و زشت‌تر‌شدن چهره شهرها می‌شود، بلکه متاسفانه گاهی با شیوع برخی بیماری‌ها در کشور نیز همراه است.مدیر پیشگیری و رفع تخلفات شهری شهرداری اصفهان درخصوص گروه شناسایی شده مذکور در این شهر یادآور می‌شود: نکته قابل تامل درخصوص این متکدیان خارجی، وضعیت بهداشتی بسیار نامناسب آنان بود، به طوری که برخی از آنان حتی چند ماه حمام نرفته و ناقل انواع بیماری بودند. در همین راستا چند ماه پیش رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در همایش بین‌المللی روز جهانی مالاریا از شناسایی 69 بیمار مبتلا به مالاریا طی سال گذشته در این استان خبر داد که 68 نفر از آنها از اتباع پاکستانی و افغانی بودند؛ اتباعی که عمدتا در این استان بویژه مرکز آن به تکدیگری مشغولند و براحتی آلودگی و بیماری‌های خود را در سطح شهر و میان شهروندان گسترش می‌دهند.

کیسه‌دوزی متکدیان خارجی برای زائران در ایلام

کارشناس مسئول امور آسیب‌های اجتماعی بهزیستی استان ایلام نیز به‌عنوان یکی دیگر از استان‌های دارای متکدیان خارجی به جام‌جم می‌گوید: متکدیان این شهر عمدتا غیربومی و از دیگر استان‌های کشور و حتی کشورهایی چون هند، پاکستان و افغانستان هستند و نبود مرکز رسمی برای ساماندهی متکدیان و نبود‌همکاری و هماهنگی بین نهادهای مربوط در این زمینه موجب ایجاد حاشیه امن برای این متکدیان و افزایش حضور آنها در این شهر شده است. زهرا نادری می‌افزاید: متکدیان به برکت عبور زائران عتبات عالیات از این استان و کمک آنها و مردم ایلام به‌دلیل نوع‌دوستی، درآمد بسیار خوبی دارند و شاهد افزایش این متکدیان در این استان بویژه درفصول بهار و تابستان و ایام زیارتی همچون اربعین هستیم.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها