یک کارشناس و تاریخ‌دان برجسته آلمانی از نگرانی شدید عربستان درباره از دست دادن نقش خود به عنوان متحد غرب در منطقه در سایه نزدیکی ایران به غرب بعد از توافق هسته‌ای خبر داد.
کد خبر: ۸۷۸۴۴۸
نگرانی شدید عربستان از نزدیکی غرب به ایران

به گزارش جام جم آنلاین، "اولریک فرایتاگ" از تاریخ‌دانان و کارشناسان علوم اسلامی در دانشگاه آزاد برلین در گفتگو با "تاگس شاو" آلمان درباره سفر اشتاین‌مایر به ایران و عربستان که از امروز آغاز شده است گفت: در ابتدا فقط سفر به عربستان سعودی تصمیم گیری شده بود. آلمان مهمان افتخاری جشنواره فرهنگی موسوم به جنادریه در ریاض است.

به گفته وی بعد از اینکه به دلیل اعدام های جمعی در اوایل سال جاری میلادی در عربستان انتقادهای شدیدی به تصمیم اشتاین مایر برای سفر به عربستان وارد شد وی تصمیم گرفت که به ایران هم سفر کند.

این کارشناس برجسته آلمانی رفع درگیری ها و مناقشات بین ایران و عربستان را بسیار مهم ارزیابی کرده و گفت: این امر زمانی امکان پذیر است که ما با هر دو کشور مذاکره کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: اشتاین مایر احتمالا تلاش خواهد کرد این مسئله را آشکار کند که گفتگو منطقی تر و عاقلانه تر از جنگ هایی مانند یمن یا مبارزه رو در رو در سوریه است.

فرایتاگ با اشاره به اینکه بسیاری تحریم ها علیه ایران لغو شده است گفت: مناسبات اقتصادی با عربستان مهم است اما اجتناب ناپذیر و ضروری نیست.

وی در بخش دیگری از این گفتگو با توجه به جهت گیری بیشتر غرب به سمت ایران بعد از توافق هسته ای گفت: عربستان سعودی بسیار نگران است که با نزدیکی ایران به غرب بعد از توافق هسته ای نقش این کشور به عنوان مهم ترین شریک غرب در منطقه از دست برود. همزمان آمریکا از منطقه خاورمیانه عقب می نشیند. ایران حالا می تواند در این خلا به قدرت برتر در یمن، عراق، لبنان و سوریه تبدیل شود.

وی همچنین در ادامه گفت: تا آنجا که من می توانم بگویم عربستان سعودی درباره دخالت ایران در جنگ یمن مبالغه می کند.

این کارشناس آلمانی در بخش دیگری از این گفتگو تصریح کرد: غرب نمی تواند خاورمیانه را نادیده بگیرد. مسئله منافع اقتصادی و ثبات سیاسی در همسایگی اروپا مطرح است. این مسئله در بحران اخیر پناهندگان به وضوح خود را نشان داد. از این رو این مهم است که مناسبات خوب با این منطقه را حفظ کنیم. با این وجود غرب باید مسائلی را که درباره آن نظر دیگری دارد را آشکارا بیان کند. من در این راستا شرکت اشتاین مایر در جشنواره فرهنگی موسوم به جنادریه در عربستان را مشکل ساز ومسئله دار می بینم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها