مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از آغاز اجرای برنامه مشاوره ژنتیک برای زوج‌های جوان، پیش از بارداری خبر داد.
کد خبر: ۸۷۴۷۹۳

به گزارش ایرنا، محمد اسماعیل مطلق یکی از برنامه‌های مهم اداره ژنتیک این دفتر را برنامه ژنتیک اجتماعی عنوان کرد و گفت: برنامه ژنتیک اجتماعی بر کاربرد دانش ژنتیک در برنامه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر تک عاملی و چندعاملی تمرکز دارد.

وی عنوان کرد: اداره ژنتیک وزارت بهداشت به‌منظور تحقق هدف «کاهش‌بار ناشی از بیماری‌های ارثی و ژنتیک» بر پایه دو دهه تجربه مدیریت ژنتیک سلامت در کشور، برنامه یکپارچه و جامع ژنتیک اجتماعی را تدوین و در کشور به مورد اجرا گذاشته است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: سال1390 همگام با تحول علمی و فنی جهانی در حوزه دانش ژنتیک، با طراحی روش‌های جدید، نظام شناسایی موارد در معرض خطر ژنتیک متحول شد و با اتخاذ استراتژی‌های فراگیر، حداکثر بهره‌برداری از بستر برنامه‌های موجود سلامت با حداقل افزایش حجم کار برای شناسایی موارد در معرض خطر ژنتیک انجام شد.

وی شناسایی و ارجاع موارد مشکوک و مراقبت موارد تائید شده در معرض خطر ژنتیک، تائید موارد مشکوک ارجاع شده از سوی نظام مشاوره ژنتیک (عمومی) و تشخیص بالینی قطعی توسط نظام تخصصی منتخب، فراهم کردن مشاوره‌های تخصصی و فوق تخصصی برای کمک به تشخیص قطعی در سطح دو را بخشی از اقدامات این دفتر در این زمینه برشمرد.

مطلق درباره روش شناسایی موارد در معرض خطر ژنتیک در برنامه ژنتیک اجتماعی عنوان کرد: مشاوره ژنتیک برای زوج‌های جوان هنگام ازدواج ـ پیش از بارداری با استفاده از بستر برنامه غربالگری تالاسمی در زمان ازدواج و برنامه مراقبت پیش از بارداری، غربالگری دوران بارداری، شامل سندرم داون و ناهنجاری‌های مادرزادی (نظیر نقص لوله عصبی)، غربالگری در دوران نوزادی و کودکی، شامل بیماری‌های متابولیک ارثی نظیر (PKU)، غربالگری عامل خطر فامیلی و ارثی بیماری‌های غیرواگیر شایع در جمعیت در معرض خطر با استفاده از بستر غربالگری بیماری‌های غیرواگیر بخشی از این برنامه‌هاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها