فریدون شهبازیان، آهنگ‌ساز شناخته شده کشورمان، با حضور در برنامه شب آواز ایرانی گفت: باید هشدار بدهم که موسیقی وارداتی به وفور و تا سرحد مسمومیت ذهنی از سوی فرزندان‌مان مصرف می‌شود.
کد خبر: ۸۷۳۸۵۵
خطر رواج موسیقی وارداتی بیخ گوش ماست

به گزارش جام جم نوا به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ هشتمین برنامه «شب آواز ایرانی» با حضور هنرمندان جوان و پیشکسوت عرصه موسیقی، در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد.

در این مراسم، هنرمندان جوان از جمله علیرضا جعفرزاده و محمد ثابت راد، محمد وزیری، فواد سمیعی و امیرمحمود صفرپور، امیر رفعتی و مهدی مرتضایی، علی رفیعی و فرامرز کلانتری در بخش‌های مختلف به اجرای موسیقی پرداختند و همچنین هنرمندان پیش‌کسوت ساز و آواز استاد حسام الدین سراج، استاد شهرام میرجلالی و استاد داوود یاسری، با اجرای خود،‌ لحظاتی به یادماندنی برای حاضران خلق کردند.

در بخش دیگری از این برنامه،‌ فریدون شهبازیان، آهنگ‌ساز کشورمان، درباره وضعیت موسیقی سخن گفت. وی با اشاره به اینکه بسیاری از اهالی موسیقی نسبت به «موقعیت موسیقی» غفلت کرده‌اند، بیان کرد: در سال های اخیر، موقعیت موسیقی نادیده گرفته شده و تمام حوصله بزرگان این هنر به جای پژوهش در این زمینه، صرف تاریخی موسیقی شده است نه جغرافیای آن. باید اعتراف کنم بزرگوارانی که از هشت سالگی تا پایان تحصیلاتم در موسیقی از آن ها آموخته‌ام نیز در باب موقعیت موسیقی در این سرزمین دست به تحقیق نزده‌اند و این مهم را نادیده گرفته‌اند.

شهبازیان با اشاره به اینکه بی‌گمان تاثیر موسیقی در افکار و علایق مردم یکی از جنبه‌های مهم موقعیت موسیقی است، گفت: آیا ما در راه حفظ و اصالت و والایی موسیقی و ارجمندی آن گام برمی‌داریم یا روز به روز از بار اصالت آن می‌کاهیم و به سوی مقصدی روان هستیم که به مال‌اندوزی می‌انجامد.

این موسیقی‌دان سپس با انتقاد از وضعیت موجود موسیقی، ادامه داد: می دانیم که چند سالی است توجه به موسیقی جوانان با نام موسیقی پاپ شهرت یافته است ولی چون فرهنگ موسیقی ما چندان گسترده نیست و تشخیص خوب و بد برایمان دشوار است، اگر به همین منوال ادامه پیدا کند، این موسیقی به جای اینکه موجب تهذیب اخلاقی و تقویت فرهنگی شود، موجب سردرگمی خواهد شد. باید بدانیم موسیقی هنگامی می تواند موجب تربیت اخلاقی شود که معنای هر شیوه و شکل آن بر همگان روشن باشد؛ مگر اینکه بپذیریم موسیقی هنری فاقد معنا و مفهوم است و هیچ نقشی در تعالی فرهنگ ندارد که بی‌گمان چنین نیست.

فریدون شهبازیان افزود: این روزها برخی از کسانی که در زنجیره موسیقی اصیل فعالیت می کنند از رواج موسیقی پاپ دلگیر هستند و فکر می کنند این موسیقی ویژه جوانان است که آن ها را در فراموشی نگه داشته است. آن ها می گویند مردم موسیقی سنتی را پس می‌زنند، به دلایلی از جمله اینکه شاید تکراری است. اما مگر هر چیزی که مکرر شد ملال آور است؟ دیوان حافظ تمام عمر با ماست و هر سخن نامکرر آن را مکرر در مکرر می خوانیم و لذت می بریم. باید بدانیم اگر گاهی ملودی یا موتیف های جذاب در موسیقی می شنویم برگرفته از موسیقی محلی یا ملی است.

وی در ادامه با بیان اینکه این روزها در موسیقی پاپ نیز این تکراری‌ بودن ها احساس می شود، گفت: متاسفانه معدود کارهای ارزشمندی هم که در این زمینه منتشر می شود نمی تواند بی هویتی بقیه را جبران کند و دریغ از نغمه‌ای که به جان بنشیند و ماندگار شود.

این استاد پیشکسوت هنر موسیقی با بیان این هشدار که «خطر بیخ گوش ما است»، ادامه داد: با کمال تاسف باید هشدار بدهم که در خانه‌ها وضعیت خوبی از نظر موسیقی وجود ندارد. موسیقی وارداتی به وفور و تا سرحد مسمومیت ذهنی از سوی فرزندانمان مصرف می شود و باید برای این موضوع فکری کنیم.

وی سپس به ویژگی‌های موسیقی کشورمان پرداخت و گفت: اجرای بداهه نوازی و بداهه خوانی بسیار کار سختی است. بداهه نوازی در موسیقی ملل دیگر نیز وجود دارد اما بداهه خوانی در جهان منحصر به ماست و باید به آن ببالیم.

این آهنگساز با بیان اینکه اجازه ندهیم منافع شخصی ما موجب تخریب فرهنگی موسیقی شود، تاکید کرد: متاسفانه این روزها هرکسی که می‌تواند به زحمت صدای سازی را درآورد، ادعای آهنگسازی می‌کند و هرکس بتواند فواصل موسیقی را تمیز بخواند ادعای خوانندگی دارد و همین طور در ترانه‌سرایی این وضعیت وجود دارد.

شهبازیان با ابراز خرسندی از اجرای برنامه شب آواز ایرانی از سوی مرکز موسیقی حوزه هنری تاکید کرد: شاید بتوان امیدوار بود جوان‌هایی که با اشتیاق و انگیزه در زمینه موسیقی ملی کار می‌کنند، در آینده، فرهنگ و هنر این سرزمین را سامان ببخشند و برنامه‌هایی مانند شب آواز ایرانی می‌تواند بستر مناسبی برای این سامان‌دهی باشد. من وقتی به اینجا آمدم از سالن، جمعیت حاضر و امکانات موجود شگفت‌زده شدم و جوانان باید قدر این امکان را بدانند؛ چرا که برای من و بسیاری از دوستان من، هرگز فرصتی مهیا نشد که در سن و سال جوانانی که اینجا اجرای موسیقی داشتند، بتوانم روی صحنه باشم و کارم را برای مردم عرضه کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها