در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا مطرح شد

همکاری وزارت کشور، شهرداری و راهور در یکپارچه‌سازی معاینه فنی

چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا دیروز در حالی افتتاح شد که آلاینده‌ها دوباره از حد سلامت گذشتند و هوای تهران را بعد از سه روز پاک به مرز ناسالم رساندند. به این ترتیب گروه‌های حساس در خانه ماندند و به دهان مسئولانی چشم دوختند که پشت دیوارهای سالن همایش‌های صدا و سیما و در چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا، به بررسی دلایل آلودگی و رفع این مشکل همگانی مشغول بودند.
کد خبر: ۸۷۲۳۱۰

به گزارش جام‌جم، در روز نخست این همایش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان سخنران نخست پشت تریبون ایستاد و با انتقاد از نگاه سیاسی موجود در مساله مقابله با آلودگی هوا گفت: اگر کار را به سیاسیون نمی‌دادند و دانشگاهیان و منابع علمی راهکارهای کاهش آلودگی هوا را در دست می‌گرفتند، شرایط بهبود می‌یافت.

سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی افزود: امیدوارم سال آینده همایش ملی آلودگی هوا تبدیل به ارائه گزارش کار مسئولان باشد و ببینیم هرکس چه کاری انجام داده و قوانین با درایت انجام شده است.

یکپارچه‌سازی معاینه فنی از هفته آینده

بعد از وزیر بهداشت، تریبون همایش ملی مدیریت آلودگی هوا به رئیس سازمان محیط‌زیست رسید و معصومه ابتکار از یکپارچه‌سازی معاینه فنی خودروها از هفته آینده خبر داد. ابتکار با اشاره به ابلاغ سیاست‌های کلی نظام از سوی رهبر معظم انقلاب در موضوع محیط زیست برای قوای سه‌گانه، گفت:‌ اگر سرعت کار این دستگاه‌ها و نهادها با برنامه‌های تعیین شده مطابق نباشد، برنامه‌ها جلو نمی‌رود.ابتکار با اشاره به این که در استان‌های اهواز، تبریز، اراک، اصفهان، البرز و شیراز کارگروه استانی کاهش آلودگی هوا شکل گرفته، افزود: جلسات این استان‌ها به‌طور مستمر برگزار و رصد می‌شود و هر یک از شهرها برنامه خود را برای کاهش آلودگی تنظیم کرده و در حال اجرا هستند. شهرهایی مثل کرمانشاه و ارومیه هم در حال تهیه و تدوین برنامه‌های کاهش آلودگی هوا هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اشاره به طرح بحث معاینه فنی در شورای عالی محیط زیست، نوید داد: از هفته آینده یکپارچه سازی معاینه فنی با همکاری وزارت کشور، شهرداری‌ها و راهور ناجا صورت می‌گیرد. در صورت اجرای این سامانه تخلفات گذشته در حوزه معاینه فنی کنترل می‌شود.

مدیریت مهم تر از پول و اعتبار

شهردار تهران سخنران بعدی مراسم افتتاحیه چهارمین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا بود. محمدباقر قالیباف اما همان ابتدا آب پاکی را روی دست خیلی‌ها ریخت و گفت: کاهش آلودگی هوا به اقدامات بستگی دارد نه به سخنرانی. شهردار تهران نقش آلایندگی منابع خانگی را در آلودگی شهرها نفی کرد و گفت: ما در مطالعات شهرداری به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که علت 80 درصد آلایندگی تهران فقط وسایل متحرک این شهر است و 20 درصد دیگر ناشی از سایر منابع است. حالا چطور برخی می‌گویند 40 درصد آلودگی ناشی از منابع خانگی است؛ در حالی که طبق مطالعات دقیق ما، منابع خانگی فقط 2.2 درصد آلایندگی دارند.

مینا مولایی - جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها