معاون وزیر ورزش و جوانان:

۱۱ میلیون مجرد در سن ازدواج داریم

«کمتر از 300 تومان در سال»، این سرانه‌ای است که دولت در سال برای هر جوان ایرانی پرداخت می‌کند.
کد خبر: ۸۷۰۹۸۲
سرانه جوانان، کمتر از 300 تومان در سال

از همین آمار می‌توان به مشکلات جوانان پی برد و نتیجه گرفت چقدر مسائل آنها برای دولتمردان مهم است، کم‌توجهی به جوانان داستان تازه‌ای نیست، اما تکراری بودن آن نمی‌تواند از غم‌انگیز و فاجعه‌بار بودنش بکاهد زیرا مسئولان وزارت ورزش و جوانان بارها تاکید کرده‌اند بودجه‌ای که به جوانان کشور اختصاص پیدا می‌کند برابر با هزینه ساخت ۱۶کیلومتر راه روستایی است، در تازه‌ترین اظهارنظر نیز دیروز مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی معاونت ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان به مهر گفت: سرانه‌ای که دولت برای هر جوان ایرانی می‌پردازد کمتر از ۳۰۰ تومان در سال است.

داستان، زمانی غم‌انگیزتر می‌شود که آسیب‌های اجتماعی که این روزها گریبان جوانان را گرفته در کنار این کم‌توجهی قرار داد از طلاق، اعتیاد و بیکاری بگیرید تا جوانانی که در آرزوی ازدواج پیر می‌شوند و به جمع افرادی که لقب تجرد قطعی را یدک می‌کشند، اضافه می‌شوند.

آخرین نتایج از وضع ازدواج جوانان براساس نتایجی است که از بررسی سرشماری سال 90 به دست آمده به همین دلیل باید یادآور شد که این روزها آمارها در حوزه جوانان نگران‌کننده‌تر از این نتایج است، زیرا تلاش قابل توجهی برای بهبود وضع این گروه از جامعه صورت نگرفته و هنوز تلاش‌ها به سخنرانی و ابراز نگرانی محدود می‌شود.

سرشماری سال 90 از این حکایت داشت که 11 میلیون و 240 هزار جوان در کشور زندگی می‌کنند که در سن متعارف ازدواج قرار دارند، اما کوهی از مشکلات مانع از ازدواج آنها شده، در این بین آقایان 20 تا 34 ساله پنج میلیون و570 هزار نفر هستند و خانم‌های 15 تا 29 ساله نیز پنج میلیون و 670 هزار نفر از این آمار را به خود اختصاص می‌دهند.

اما به این آمار تلخ باید افرادی را نیز اضافه کرد که از سن و سال متعارف ازدواج درحال فاصله گرفتن هستند. یعنی آقایان مجرد بین 35 تا 49 ساله‌ای که در کشورمان حدود 320‌ هزار نفر برآورد می‌شود یا خانم‌های 30 تا 49 ساله‌ای که آمارشان حدود 980 هزار نفر تخمین زده می‌شود. افزون بر این 152 هزار نفر نیز در کشور به سن تجرد قطعی رسیده‌اند.

حمایت از جوانان زمانی نیز که از مقام سخنرانی و ابراز نگرانی فراتر می‌رود به دادن وعده‌هایی مانند جدایی معاونت ساماندهی امور جوانان از وزارت ورزش می‌رسد که پس از مدتی نیز به فراموشی سپرده می‌شود، به همین خاطر اغراق نیست اگر نتیجه‌گیری کنیم دغدغه‌های جوانان به نفع برخی افراد است، چون در مواقعی خاص به آن می‌پردازند تا در رسانه‌ها مطرح شوند یا برای رسیدن به اهداف گوناگون صرفا به آن اشاره کنند.

به همین سبب باید از مدیران معاونت ساماندهی امور جوانان خواست ابراز نگرانی نسبت به وضع جوانان را به کارشناسان این حوزه سپرده و به وظیفه خود که بهبود شرایط جوانان است، مشغول شوند و دست‌کم برای افزایش سرانه‌ای که این روزها گدایان نیز از دریافت آن سرباز می‌زنند، تلاش کنند.

مهدی آیینی - گروه جامعه روزنامه جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها