گروه های مدافع حقوق بشر روز جمعه اعلام کردند که عربستان در سال 2015 صحنه اجرای بیشترین موارد احکام اعدام پس از دو دهه بوده است.
کد خبر: ۸۶۸۸۶۴
اجرای بیشترین موارد اعدام در عربستان در سال 2015

به گزارش جام جم آنلاین به نقل خبرگزاری آسوشیتدپرس ، گروه های مزبور که موارد اعدام در سراسر جهان را رصد می کنند، خبر دادند که دستکم یکصد و 57 نفر در سال 2015 در عربستان اعدام شدند.

گروه عفو بین الملل در ماه نوامبر (آبان - آذر) اعلام کرد که دستکم 63 مورد اعدام از آغاز سال 2015 در عربستان به اتهام ارتکاب جرایم مرتبط با مواد مخدر به اجرا درآمده است.

این رقم، دستکم 40 درصد از تعداد کلی اعدام ها در سال 2015 را تشکیل داده است.

در همین حال، دیده بان حقوق بشر اعلام کرد که 56 نفر از یکصد زندانی که در وهله نخست در سال 2015 اعدام شدند، به صلاحدید مقام های قضایی جان باختند و احکام صادره برای آنها به دلیل ارتکاب جرایمی نبوده که در قانون اسلامی مجازات مرگ برای آن در نظر گرفته شده است.

در همین حال، صدور یک حکم سلطنتی در سال 2005 در عربستان برای مقابله با قاچاق مواد مخدر، دست قضات را برای صدور احکام اعدام در مورد افراد مجرم شناخته شده در ارتباط با مواد مخدر بازتر گذاشت.

براساس این گزارش، از آنجا که عربستان اکثر موارد اعدام را با گردن زدن به اجرا می گذارد، با گروه تروریستی داعش که به همین روش جان انسان ها را می گیرد، قیاس می شود.

در همین حال، آل سعود برای توجیه اقدامات خود اینگونه استدلال می کنند که داعش بدون طی رویه قضایی افراد را گردن می زند، اما در عربستان برای صدور حکم مرگ به نظر دستکم 13 قاضی در 3 سطح قضایی نیاز است.

ریاض همچنین مدعی است که موارد اعدام در این کشور با هدف مقابله با جرم و جنایت به اجرا در می آید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها