مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

بازی در هوای فوق کثیف +تصاویر

رئیس سازمان جنگل ها با بیان اینکه قطر به‌دنبال تصاحب خاک ایران برای میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ است، گفت: با وجود تماس های مکرر آنها، ما اعلام کردیم به‌هیچ‌ وجه اجازه صادرات خاک ایران را نمی‌دهیم.
کد خبر: ۸۶۷۵۳۰
قطر خاک ایران را برای میزبانی جام جهانی می خواهد

به گزارش جام جم آنلاین ، خداکرم جلالی اظهار کرد: واقعیت آن است که اکثر زمین خواری‌ها و تصرفات در سطح جنگل ها و منابع طبیعی جزو مستثنیات مردم است اما سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با متخلفان تخریب منابع طبیعی قوی ومحکم برخورد می کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با یادآوری کمبود امکانات و نیروی انسانی برای حفاظت دقیق از منابع طبیعی کشور تاکید کرد: هیچ خط قرمزی در برخورد با متخلفان تخریب منابع طبیعی از سوی سازمان جنگل ها ومراتع وجود نداشته و هرگونه ادعایی مبنی براینکه سازمان جنگل ها با افراد متخلف وابسته به نهادها و سازمان های مختلف هیچ برخوردی نمی‌کند از اساس اشتباه و غیرقابل قبول است.

وی همچنین با بیان اینکه حدود 8 میلیون مترمکعب چوب درختان جنگل‌ها برای سوخت هیزمی توسط جنگل نشینان استفاده شده است، تصریح کرد که اکثر مجازات ها برای برخورد با متخلفان منابع طبیعی و جنگل خواری بازدارنده نیست.

چرایی افزایش جنگل‌خواری

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور درباره چرایی افزایش جنگل‌خواری و عملکرد این سازمان در برخورد با متخلفان در خانه ملت گفت:‌ سازمان جنگل‌ها ومراتع کشور با توجه به همه کمبودها بسیار قوی، توانمند و با چنگ و دندان از جنگل‌ها و مراتع کشور حفاظت می‌کند، اما در برخی موارد به دلیل محدودیت منابع انسانی و امکانات موجود، جنگل خواری به صورت مخفیانه انجام می شود؛ بنابراین توجه به ارتقاء امکانات و نیروی انسانی برای مراقبت و پایش جنگل ها یک امر ضروری است.

جلالی با تاکید براینکه هرگونه ساخت و ساز در جنگل‌ها ممنوع است، افزود: متأسفانه در سالیان گذشته بخشی از مجوزها برای ساخت وسازها توسط دهیاری‌ها، بخشداری‌ها و شهرداری‌ها صادر شده اما همه تخلفات مربوط به جنگل خواری تبدیل به پرونده شده و در مراجع قضایی در حال پیگیری است.

وی با اشاره به پیگیری‌های موثر سازمان جنگل ها برای مقابله با هرگونه جنگل خواری، تصریح کرد:‌ سازمان جنگل‌ها در زمینه حفاظت از مراتع کشور به هیچ عنوان کوتاهی نداشته؛ با این حال ممکن است تخلفات در بخش‌های غیرقابل دسترس یا به صورت مخفیانه انجام شده باشد که البته سازمان جنگل ها و یگان حفاظت در همان مراحل اولیه از هرگونه تخریب درختان و گونه‌های گیاهی منجر به جنگل‌خواری ممانعت می‌کنند.

جلالی با بیان اینکه اکثر ساخت وسازها و تصرفات در عرصه منابع طبیعی نیست، گفت:‌ در هزاران مورد از تصرفات غیرقانونی و تجاوزها تنها تعداد کمی در عرصه جنگل رخ می دهد؛ در واقع بسیاری از ساخت وسازها جزو مستثنیات مردم است، البته سازمان جنگل ها سال گذشته حتی ساخت وساز در مستثنیات مردم را نیز ممنوع اعلام کرد زیرا اینگونه اقدامات عرصه جنگل‌ها را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه به طور قطع ساخت وسازهای عظیم در جنگل ها و مراتع از چشم مسئولان مربوطه پنهان نیست، تصریح کرد:‌ اکثر ساخت و سازها در عرصه مستثنیات مردم است اما برای ساخت و سازهای ضروری و موارد استثنا باید مجوزهای لازم از کمیسیون تغییر کاربری کسب شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها درباره انتقادات وارده به عملکرد سازمان جنگل ها مبنی بر برخورد با بومیان به جای برخورد با متخلفان غیر بومی در جنگل ها و منابع طبیعی، گفت: واقعیت آن است که درجنگل خواری‌ها برخورد با متخلفان غیربومی برای مسئولان سازمان بسیار ساده تر است.

وی گفت: در این زمینه باید گفت‌ به طور معمول ممکن است در مواردی به بومی های مناطق نزدیک به جنگل ها تخفیف هایی داده شود اما برای سایر موارد برخوردها قوی تر است، بنابراین هیچ خط قرمزی در برخورد با متخلفان جنگل خواری وجود ندارد.

جلالی با بیان اینکه همه پرونده های تخلف در بخش زمین خواری و جنگل خواری موجود است، تصریح کرد: پس از پیگیری های صورت گرفته 3 هزار و 200 هکتار اراضی منابع طبیعی تصرف شده در 3 دهه در چهارمحال و بختیاری به بیت المال بازگردانده شد و سازمان جنگل‌ها سالانه نزدیک به 30 هزار هکتار خلع ید دارد..

صادرات خاک ممنوع است

وی با اشاره به ارزشمند بودن خاک کشور، گفت:‌ خاک جنگل‌های ایران از سرمایه‌های اصلی و جزو منابع پایه کشوراست، بنابراین ‌اکثر کشورهای حوزه خلیج فارس به دلیل نداشتن خاک مناسب خواهان استفاده از خاک ایران هستند اما از آنجا که صادرات انواع خاک به سایر کشورها ممنوع است باید در مبادی ورودی و خروجی حفاظت‌ها به درستی صورت گیرد؛ البته هم اکنون کنترل‌ها در جهت جلوگیری از قاچاق خاک در سطح وسیع انجام می‌شود.

وی با تاکید بر بهره‌مند بودن ایران از انواع خاک مرغوب مرتعی، جنگلی، زراعی ادامه داد: خاک‌ها از سرمایه‌های اصلی و منابع پایه کشورهستند و اجازه صادرات و خروج هیچ نو ع خاکی از کشور وجود ندارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه کشورهای حوزه خلیح فارس به دلیل قرار گرفتن در منطقه ای خاص خاک زراعی ندارند،‌ افزود: اگر اجازه صادرات خاک ایران به این کشورها داده شود خسارات غیرقابل جبرانی به کشور وارد خواهد شد به همین دلیل بر اساس قوانین کشور صادرات هر نوع خاکی از کشور ممنوع است، البته امکان دارد دربرخی شرایط قاچاقی در سطح محدود صورت گیرد اما از مبادی رسمی امکان‌پذیر نیست بلکه گاهی به وسیله لنچی مقداری خاک از سواحل جنوبی کشور قاچاق می‌شود که با آن هم برخورد صورت می‌گیرد.

جلالی با تاکید بر اینکه برای جلوگیری از قاچاق خاک باید مبادی ورودی و خروجی به شدت کنترل شود، تصریح کرد: گاهی در خبرها شنیده می‌شود که محموله‌هایی از خاک به مقصد قطر یا سایر کشورها از ایران خارج شده؛ البته در پی برگزاری مسابقات جام جهانی فوتبال که قرار است در قطر برگزار شود گفته می‌شود مقامات این کشور برای ایجاد فضای سبز به دنبال خاک ایران، عراق و سایر کشورها هستند.

وی افزود: در این زمینه مراجعات بسیاری هم به ما داشتند اما ما جواب رد دادیم و گفتیم که صادرات خاک از ایران ممنوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها