همه آن چیزی که باید درباره نیم‌فصل اول لیگ برتر بدانیم

حسابرسی آخر پاییز

لیگ پانزدهم پس از کلی فراز و نشیب به نیمه راه رسید. حالا همه می‌دانیم استقلال خوزستان شگفتی‌سازترین تیم این فصل است، استقلال و پرسپولیس بار دیگر در کورس قهرمانی قرار دارند، فولاد مدعی قهرمانی نیست، ذوب‌آهن حال و روزی بهتر از سپاهان دارد. صبای علی دایی فراتر از انتظار ظاهر شده، تراکتورسازی با امیر قلعه‌نویی در بیم و امید است و استقلال اهواز هم شانس اول سقوط به شمار می‌رود.
کد خبر: ۸۶۶۸۴۲
حسابرسی آخر پاییز

در حالی که تعطیلات نیم‌فصل لیگ برتر پس از پایان هفته هفدهم آغاز می‌شود، آنچه در ادامه می‌آید مروری است بر برخی آمار و اطلاعات نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم؛ لیگی که با گذشت یک نیم‌فصل از آن، پیش‌بینی تیم قهرمان آن دشوار است و به نظر می‌رسد هیجان در آن تا ثانیه‌های آخرین هفته‌اش ادامه داشته باشد.

خسوس؛ آقای کلین شیت

تصور این که استقلال خوزستان بدون فرناندو خسوس هم می‌توانست قهرمان نیم‌فصل شود واقعا دشوار است. این گلر برزیلی طی 1350 دقیقه حضور ثابت در 15 دیدار استقلال خوزستان در نیم‌فصل اول 11 بار کلین شیت کرد تا همچون دژی شکست‌ناپذیر مهاجمان زیادی را در حسرت گلزنی باقی بگذارد. او در نیم‌فصل اول فقط چهار گل خورد و با واکنش‌های فوق‌العاده‌اش در خیلی از بازی‌ها منجی تیمش شد.

فعلا مهدی شریفی (سپاهان)، مهدی طارمی (پرسپولیس)، محمد قاضی (صبا) و پروپچیچ (استقلال) تنها مهاجمانی هستند که از سد این دژ مستحکم عبور کرده‌اند. البته آن هم فقط یک بار.

رحمتی؛ بهترین شماره یک ایرانی

اگر خسوس برزیلی را کنار بگذاریم در جمع گلرهای وطنی، بدون شک سید مهدی رحمتی در نیم‌فصل اول یک سروگردن بالاتر از دیگران بود. گلر شماره یک آبی‌ها آنقدر واکنش‌های خوب در این 15 هفته داشت که در چند مقطع بحث دعوت دوباره‌اش به تیم ملی از سوی اهالی فوتبال ور سانه‌ای‌ها به شدت داغ شد؛ هرچند کی روش همچنان سر حرف خود مانده است.

رحمتی در تمام دقایق نیم‌فصل اول در چارچوب دروازه استقلال حضور داشت، شش بار کلین شیت کرد و 12 بار هم گل خورد. البته در کنار رحمتی باید به محمد رشید مظاهری دروازه‌بان ذوب‌آهن و محمدرضا اخباری، گلر خوب تراکتورسازی هم اشاره کرد که یک نیم‌فصل رویایی را در چارچوب دروازه تیم‌های خود سپری کردند.

بهترین خارجی‌های نیم‌فصل اول

لیگ پانزدهم در حالی استارت خورد که 16 تیم لیگ برتری جمعا 35 بازیکن خارجی در ترکیب خود داشتند؛ 35 غیرایرانی از 19 کشور دنیا. در این میان برزیلی‌ها با 12 نفر در اکثریت قرار داشتند و کروات‌ها با چهار بازیکن در رده دوم.

در این میان فقط چهار خارجی در تمام دقایق نیم‌فصل اول حضور داشتند؛ فرناندو خسوس (دروازه‌بان برزیلی استقلال خوزستان)، ماتیاس چاگو (هافبک کامرونی فولاد)، لئوناردو مساریچ (مدافع کروات فولاد) و فیلیپ ماچادو (مدافع برزیلی صبا)

البته علی همام (مدافع لبنانی ذوب‌آهن)، ایگوز ننزیچ (دروازه‌بان اسلوونیایی راه‌آهن) و موسی کولیبالی (مدافع اهل مالی استقلال خوزستان) حضور پررنگی در ترکیب تیم‌های خود داشتند و فقط یک بازی از نیم‌فصل؛ او را از دست دادند. به جمع بازیکنان خارجی تاثیرگذار در نیم‌فصل اول باید گئورگی گئورگیف (دروازه‌بان بلغاری گسترش فولاد)، کارلوس کاردوسو (مدافع برزیلی تراکتورسازی)، سانتوس آگوستو (هافبک برزیلی تراکتورسازی) و فوزیل موسی اف (هافبک ازبکستانی سپاهان) را هم اضافه کرد.

با این حال گلزن‌ترین خارجی‌های نیم‌فصل اول نامشان در میان نفراتی که بیشترین حضور را در ترکیب تیم‌های خود داشتند نیست. جری بنگستون، مهاجم هندوراسی پرسپولیس و آلویس نانگ مهاجم کامرونی نفت در دور رفت هر یک چهار بار موفق به گلزنی شدند تا نام خود را در صدر گلزنان خارجی لیگ قرار دهند. در این میان گل دقیقه 95 بنگستون، در شهرآورد تهران، یکی از سرنوشت‌سازترین گل‌های نیم‌فصل اول بود. این هندوراسی فقط 315دقیقه فرصت حضور در ترکیب پرسپولیس را پیدا کرد، اما به طور متوسط در هر 79 دقیقه یک گل زد تا آمار گلزنی‌اش قابل قبول باشد.

ثانیه‌ای یک میلیون تومان

در میان بازیکنان خارجی نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم، دو بازیکن سپاهان، لوسیانو پریرا مندس و لئوناردو پادوانی به دلیل محرومیت فرصت بازی پیدا نکردند تا خود را برای نیم‌فصل دوم آماده کنند، اما در این میان یک بازیکن خارجی هم بود که منعی برای حضور در زمین نداشت، اما فقط پنج دقیقه فرصت بازی پیدا کرد؛ او ایوسب چاخواشویلی مدافع گرجستانی صبای قم است که یک بار آن هم فقط پنج دقیقه با یپراهن صبا در لیگ به میدان رفت. این در حالی است که مسئولان صبا برای جذب این بازیکن 22 ساله چیزی حدود 360 میلیون تومان هزینه کرده‌اند. به این ترتیب چاخواشویلی فعلا به ازای هر ثانیه قدم زدن در زمین چمن لیگ مبلغ یک میلیون و 200 هزار تومان دریافت کرده که رقم قابل توجهی به شمار می‌رود.

مثلث بی.ام.تی

نیم‌فصل اول لیگ برتر با آقای گلی مهدی طارمی به پایان رسید؛ مهاجمی که این روزها جای ثابتی در تیم ملی هم پیدا کرده و کم‌کم دارد به یکی از مهره‌های اصلی کی‌روش بدل می‌شود.

طارمی که تا هفته چهاردهم بعد از حسن بیت سعید، مهاجم استقلال خوزستان در رده دوم جدول گلزنان لیگ پانزدهم قرار داشت، با دو گلی که وارد دروازه راه‌آهن کرد، هم اسباب پیروزی تیمش را فراهم کرد و هم توانست با 9 گل زده به صدر جدول گلزنان برود. طارمی که درسه بازی پرسپولیس غایب بود این تعداد گل را در 1140 دقیقه حضور در زمین به ثمر رساند. دیگر مهاجم زهردار نیم‌فصل اول حسن بیت سعید بود؛ بازیکن 25 ساله و سوسنگردی تیم استقلال خوزستان که با گل‌هایش نقش به‌سزایی در قهرمانی تیمش در نیم‌فصل اول ایفا کرد. بیت سعید در تمام بازی‌های دور رفت حضور داشت، اما شاید خاطره‌انگیزترین بازی او دیدار با پرسپولیس در هفته دوم بود؛ جایی که در حضور طارمی، زننده هر دو گل تیمش شد تا ضمن بی‌اثر کردن تک‌گل طارمی، موجبات پیروزی تیمش را فراهم آورد.

سومین ضلع مثلث زهردار لیگ هم مهرداد محمدی، مهاجم 22 ساله راه‌آهنی‌هاست. راه‌آهن اگرچه حال و روز خوشی در جدول ندارد، اما همین جایگاه سیزدهم را هم مدیون بازیکن ملی‌پوش خود مهرداد محمدی است که در نیم‌فصل اول به تنهایی شش بار برای این تیم گلزنی کرد و در کسب 7 امتیاز از 11 امتیاز راه‌آهن نقش موثری داشت. مهرداد محمدی این روزها در تیم امید هم یکی از مهره‌های کلیدی خط حمله به شمار می‌رود.

گران‌ترین، بهترین نیست

در ابتدای فصل وقتی سازمان لیگ ارقام قراردادهای ثبت شده را رسانه‌ای کرد، یک چیز بیش از پیش نمایان شد؛ این که دراگان اسکوچیچ، سرمربی کروات فولاد خوزستان، در جمع بازیکنان و مربیان لیگ پانزدهم گران‌ترین فرد به شمار می‌رود. فولادی‌ها که رویاهای بزرگی در سر داشتند، در ابتدای فصل قراردادی به ارزش یک میلیارد و 500 میلیون تومان با این مربی امضا کردند، اما خیلی زود فهمیدند بالا بودن رقم قرارداد تاثیری در عملکرد فنی یک مربی ندارد.

اسکوچیچ را باید بازنده بزرگ نیم‌فصل اول لیگ نامید؛ کسی که تیمش از 15 بازی دور رفت فقط در دو بازی پیروز شد و 9 بار طعم تلخ شکست را چشید. باور این که قهرمان دو فصل پیش فوتبال ایران حالا در مکان چهاردهم جدول قرار دارد واقعا دشوار است.

با این حال به نظر می‌رسد آنچه اسکوچیچ را در سمت خود ابقا کرده، همان رقم بالای قرارداد اوست؛ رقمی که فولادی‌ها هم توان پرداخت آن را به عنوان غرامت ندارند و مجبورند با همین مربی ادامه دهند و به روزهای دور برگشت چشم بدوزند.

صبا، قهرمان بازی‌های خانگی

دو تیم صبا و استقلال خوزستان شکست‌ناپذیرترین تیم‌های نیم‌فصل اول در بازی‌های خانگی بودند. شاگردان علی دایی از هشت بازی خانگی خود در پنج بازی به پیروزی رسیدند و سه بار نیز به تساوی رضایت دادند. شاگردان عبدالله ویسی هم دست کمی از صبایی‌ها نداشتند و از هفت بازی خانگی خود صاحب پنج پیروزی و دو تساوی شدند.

به این ترتیب صبا با کسب 18 امتیاز صدرنشین جدول بازی‌های خانگی نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم شد تا از هم‌اکنون با امیدواری بیشتری به هفت بازی خانگی باقیمانده خود در نیم‌فصل دوم چشم بدوزد.

استقلال خوزستان هم درست مانند صبا همین امیدواری را دارد، با این تفاوت که آنها در دور برگشت هشت بازی خانگی دارند، اما در نقطه مقابل استقلال خوزستان، دو تیم دیگر شهر اهواز یعنی فولاد خوزستان و استقلال اهواز قرار دارند؛ این دو تیم با کسب تنها 4 امتیاز از هشت و هفت بازی خانگی، ضعیف‌ترین تیم‌ها در خانه بودند و بیشتر از دیگران هواداران خود را آزار دادند.

استقلال؛ قاتل تیم‌های میزبان

شاید اگر هر 15 بازی استقلال تهران در خارج از تهران برگزار می‌شد، این تیم الان با اختلافی فاحش در صدر جدول نیم‌فصل قرار داشت؛ این را آمار نتایج این تیم در بازی‌های غیرخانگی می‌گوید. شاگردان پرویز مظلومی در هفت بازی خارج از تهران خود پنج پیروزی و دو تساوی به دست آوردند تا با 17 امتیاز بهترین تیم باشند.

البته در جدول بازی‌های خارج از خانه یک تیم 17 امتیازی دیگر هم هست؛ ذوب‌آهن. شاگردان یحیی گل محمدی هم سهم بیشتری از امتیازات خود را در خارج از ورزشگاه فولادشهر به دست آوردند، منتها آنها یک بازی بیشتر از استقلال انجام داده‌اند و مثل آبی‌های تهران شکست‌ناپذیر هم نبودند. تیم یحیی در همان هفته اول در انزلی با یک گل مغلوب ملوان شد.

در مقابل استقلال اهواز بیشترین امتیاز را در بازی‌های خارج از خانه تقدیم میزبان کرد. این تیم بحران‌زده جنوبی از هفت بازی خارج از خانه خود فقط دو امتیاز کسب کرد.

پایان انتظار 11 ساله جنوبی‌ها

جنوبی‌ها در ادوار چهارم و سیزدهم لیگ برتر با فولاد قهرمان شدند. با این حال فقط یک بار پیش از این در لیگ چهارم طعم قهرمانی «نیمه اول» لیگ را چشیده‌اند. در لیگ چهارم که اتفاقا به قهرمانی فولاد هم منجر شد، جنوبی‌های قرمزپوش در حالی با 31 امتیاز در صدر جدول قرار گرفتند که ذوب‌آهن‌ 29 امتیازی در تعقیب آنان بود. حالا بعد از 11 سال این بار استقلال‌خوزستان با عبدالله ویسی بالاتر از استقلال و ذوب‌آهن‌ قهرمان نیم‌فصل اول لیگ پانزدهم شده و امیدوارند خاطره 11 سال قبل فولاد را تکرار کنند.

در طول 14 دوره قبلی لیگ برتر شش مرتبه اتفاق افتاد که قهرمان نیم‌فصل، قهرمان پایانی رقابت‌ها هم شده است. سپاهان در لیگ‌های دوم و نهم بعد از این که قهرمان نیم‌فصل شد، قهرمان پایانی مسابقات هم لقب گرفت. این اتفاق در لیگ‌های چهارم تا ششم هم برای فولاد، استقلال، سایپا و پرسپولیس‌ افتاد. به این ترتیب می‌توان با توجه به آنچه پیشتر روی داده، برای استقلال خوزستان عبدالله ویسی بخت 43 درصدی قهرمانی قائل شد.

جدول عملکرد قهرمان نیم‌فصل‌های تمام ادوار لیگ‌برتر

رضا پورعالی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها