با گذشت بیش از دو هفته از شیوع بیماری آنفلوآنزا نوع h1n1 در سطح شهر و استان کرمان و فوت شدن 33 نفر از افراد مبتلا به این بیماری در استان، اکنون به گفته مسئولان با اقدامات و اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته روند شیوع آنفلوآنزا مهار شده و از جو روانی این بیماری که باعث ترس و اضطراب میان مردم و مسئولان شده بود، کاسته شده و آرامش نسبی به شهر کرمان بازگشته است.
کد خبر: ۸۶۴۳۴۶
وضعیت سفید در کرمان با مهار آنفلوآنزا

نخستین مورد مرگ بیمار مبتلا به آنفلوآنزا در شهر رفسنجان رخ داد. هویت او یک فرد تبعه کشور افغانستان اعلام شد و با مرگش زنگ خطر شیوع این بیماری را در استان کرمان به صدا درآورد؛ در زمانی که کمتر کسی آن را جدی می‌گرفت.

پس از آن، این بیماری خطرناک در سطح شهر رفسنجان شیوع یافت. با شیوع این بیماری در کرمان و اطلاع‌رسانی نسبت به خطرات آن، ترس و اضطراب فضای کرمان و دیگر شهر‌ها را فرا گرفت و با افزایش آمار افراد فوت شده مبتلا به این بیماری، هجوم مردم به مراکز درمانی و داروخانه‌ها افزایش یافت.

 کمبود واکسن آنفلوآنزا و ماسک

از سوی دیگر ازدحام جمعیت در داروخانه‌ها برای تهیه واکسن آنفلوآنزا و ماسک بهداشتی به گونه‌ای بود که علاوه بر افزایش قیمت آنها در برخی داروخانه‌ها نایاب نیز شد و مسئولان بهداشت و درمان استان مجبور شدند واکسن آنفلوآنزا را از استان‌های دیگر تهیه کنند. در این میان برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از این شرایط خاص، اقدام به فروش ماسک بهداشتی به چند برابر قیمت معمولی آن کردند و مردم که از ترس ابتلا به این بیماری، یکی از راه‌های نجات خود را استفاده از ماسک می‌پنداشتند به خرید آنها به قیمت‌های بالا تن دادند. گرایش مردم به استفاده از ماسک در حالی بود که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بارها اعلام کردند استفاده از ماسک تاثیری در جلوگیری از ابتلا به آنفلوآنزا ندارد و تنها راهکار، عدم تماس با فرد بیمار، شستشوی مکرر دست‌ها و روبوسی نکردن است. در شرایطی که شیوع آنفلوآنزا به بالاترین حد خود رسیده بود استاندار کرمان وضعیت زرد اعلام کرد و با تدبیر وی مدارس کرمان تعطیل و امتحانات دانشگاه‌ها لغو شد. با تعطیلی دو روزه مدارس و فرا رسیدن تعطیلات مناسبت‌های آخر ماه صفر، بسیاری از مردم برای فرار کردن از فضای آلوده شهر کرمان به استان‌های همجوار همچون هرمزگان و خراسان رضوی مسافرت کردند که این اقدام آنها شائبه انتقال بیماری آنفلوآنزا را به این استان‌ها در پی داشت.

بازار داغ شایعات

در شرایطی که فضای رسانه‌ای کرمان متاثر از اخبار و گزارش‌های مختلف در ارتباط با شیوع بیماری آنفلوآنزا نوع h1n1 و افزایش تعداد فوت‌شدگان بود، بروز شایعاتی در فضای مجازی در رابطه با علت شیوع این بیماری باعث شد بر نگرانی‌ها افزوده شود. شایعاتی که حکایت از شیوع این بیماری به دلیل حفاری‌های صورت گرفته برای اجرای برخی پروژه‌های عمرانی در نقاطی از شهر کرمان بود. به گونه‌ای که شایع شده بود هنگام حفاری در یکی از نقاط شهر کرمان توسط بیل مکانیکی بخشی از یک قبرستان قدیمی که محل دفن افراد جزامی بوده تخریب شده و گازی از آن خارج شده که باعث شیوع این بیماری و فوت مبتلایان شده است.

همچنین مقصر قلمداد کردن اتباع بیگانه افغانی به عنوان کسانی که این بیماری را از مرزهای شرقی وارد کشور کرده‌اند باعث شد در شبکه‌های اجتماعی علیه آنها موضع گرفته شود و کاربران خواستار اخراج اتباع افغان غیرمجاز از استان کرمان و کشور شدند. هر چند در این میان ذکر این نکته ضروری است که در سال‌های گذشته، ورود غیرمجاز اتباع افغان به کشور و استان کرمان باعث شده بیماری‌های ریشه‌کن شده‌ای همچون سرخک در استان کرمان دیده شود؛ موضوعی که متاسفانه در کنار جرایم متعددی که این اتباع انجام می‌دهند، جدی گرفته نمی‌شود و تاکنون اقدام قاطعی برای دستگیری و اخراج آنها از استان کرمان انجام نشده است.

وضعیت سفید در کرمان

با این تفاسیر، اکنون در حالی آرامش نسبی به فضای شهر کرمان باز گشته است که استاندار کرمان از کاهش حجم مراجعات به مراکز درمانی کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: با اقدامات صورت گرفته بیماری آنفلوآنزا در کرمان کنترل شده است. علیرضا رزم حسینی با بیان این که تعطیلی مدارس ـ که به دستور ستاد مدیریت بحران انجام شد ـ خوشبختانه آرامش روانی خوبی حکمفرما شده است، می‌افزاید: مردم به این نتیجه رسیده‌اند که دولت مراقب امور است و اقدامات تخصصی مورد نیاز را در مواقع ضروری انجام خواهد داد. وی با قدردانی از کادر درمانی و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی استان کرمان برای کنترل بیماری آنفلوآنزا می‌گوید: در حال حاضر بیماری آنفلوآنزا خوشبختانه در استان کرمان به خوبی کنترل و حجم مراجعات به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی کرمان خیلی کمتر شده ‌است و با توجه به مراقبت‌ها و رعایت موارد پیشگیرانه جای نگرانی نیست.

جانشین رئیس ستاد مدیریت بحران استان کرمان نیز می‌گوید: همکاری عمومی و تلاش ستاد بحران استان کرمان و تدابیری که در نظر گرفته شد، موجب شد بیماری کنترل شود و وضعیت شهر کرمان از زرد به سفید تغییر یابد. ابوالقاسم سیف اللهی، با اشاره به موفقیت کرمان در کنترل بیماری آنفلوآنزا و عادی بودن وضعیت این استان می‌افزاید: خوشبختانه از روزهای آخر هفته گذشته موارد ابتلا به آنفلوآنزا در کرمان به‌شدت کاهش یافته و تعداد بیماران بستری در بیمارستان‌ها رو به کاهش گذاشته است. وی با بیان این که مردم باید روند مراقبت‌های عمومی را همچنان ادامه دهند زیرا این بیماری در فصل سرما تشدید می‌شود، تاکید می‌کند: آمار فوت‌شدگان همان ۳۳ نفری است که روز پنجشنبه اعلام شد و وضعیت بهداشتی شهر کاملا تحت کنترل است.

دکتر علی‌اکبر حقدوست، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این باره به مهر می‌گوید: روند کاهشی مراجعه به بیمارستان‌ها با شیب قابل ملاحظه‌ای از سه روز قبل آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. وی می‌افزاید: از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون نزدیک به هزار نفر در بیمارستان‌های استان کرمان بستری بوده‌اند که بیشتر آنها ترخیص شده‌اند.

حکمت قاسم‌خانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها