این بانوی سالخورده میبدی با مهرهای شکسته تسبیح می‌سازد

تسبیح‌های دست‌ساز بی‌بی‌سلطان

میرسکینه حسینی‌نسب را همه بی‌بی‌سلطان صدا می‌کنند؛‌ هم اقوام و دوستان، هم آشناها و همسایه‌ها. همین است که حالا تسبیح‌هایی هم که بی‌بی‌سلطان می‌سازد بین مردم شهر فیروزآباد یزد به تسبیح بی‌بی‌سلطان معروف شده است؛ تسبیح‌هایی که با دست‌های هنرمند این بانوی 77 ساله از مهرهای شکسته ساخته می‌شوند.
کد خبر: ۸۶۳۸۰۲
تسبیح‌های دست‌ساز بی‌بی‌سلطان

بی‌بی‌‌سلطان خیلی ساده و صمیمی پای سوالات ما می‌نشیند و از دغدغه‌ای می‌گوید که به یادگاری ماندنی تبدیل شده است: تبدیل مهرهای شکسته به تسبیح؛ ‌تسبیح‌هایی که طرفداران زیادی هم دارد. وقتی پای صحبت‌های او می‌نشینیم به علاقه‌ای می‌رسیم که از کودکی در دلش بوده؛ عشق و ارادت به اهل بیت.

بی‌بی‌‌سلطان درباره تبدیل مهرهای شکسته به تسبیح می‌گوید: خیلی وقت‌ها دیده بودم که مُهرها بر اثر استفاده و گذشت زمان شکسته می‌شوند، این اتفاق به‌خصوص در خانواده‌های بچه‌دار زیاد می‌افتد. من هم هفت تا بچه دارم و همیشه خاطرم است که وقتی بچه‌هایم کوچک‌تر بودند، ما مُهر سالم در خانه نداشتیم و خیلی وقت‌ها من شکسته‌های مهرها را از گوشه و کنار خانه پیدا می‌کردم و همه آنها را در یک جعبه نگه می‌داشتم. یک بار بعد از نماز به فکرم رسید که چطور می‌توانم از این مهرهای شکسته استفاده کنم تا تربت امام حسین(ع) پایمال نشود. اول تصمیم گرفتم دوباره با آنها مهر بسازم، اما دیدم کار سختی است و نتیجه خوب در نمی‌آید چون قالب نداشتم. به خاطر همین تصمیم گرفتم تسبیح بسازم. ساختن تسبیح از مهرهای شکسته شاید کار ساده‌ای به نظر برسد، اما چندان هم ساده نیست؛ مخصوصا وقتی مراحل ساخت تسبیح را از زبان بی‌بی‌سلطان بشنوید: «من همیشه مهرهای شکسته را اول پودر می‌کنم یعنی حسابی می‌کوبم و بعد الک می‌کنم. بعد کم‌کم به آن، آب اضافه می‌کنم و می‌گذارم چند روزی به این شکل بماند. برای این که این گِل، صاف و خالص باشد، ‌آن را هر چند ساعت یک بار چنگ می‌زنم و باز می‌گذارم در یک کیسه پلاستیکی استراحت بکند. تا چهار روز این کار را ادامه می‌دهم. در مرحله آخر کمی گلاب به گل اضافه می‌کنم و بعد از گِل‌ها، دانه‌های کوچکی درست می‌کنم که قرار است دانه‌های تسبیح باشند. بعد هم با نخ و سوزن این دانه‌ها را به همدیگر وصل می‌کنم.»

آوازه تسبیح‌های ساده‌ای که بی‌بی‌سلطان به این شکل، از مهرهای شکسته می‌سازد، مدت‌هاست که نه فقط بین اقوام و آشنایان بی‌بی که بین در و همسایه‌هایش هم پیچیده است و خیلی‌ها مشتری ثابت تسبیح‌های بی‌بی شده‌اند؛ ‌تسبیح‌هایی که به قول خود بی‌بی دوام زیادی هم دارد: «خیلی وقت‌ها شده غریبه‌ها در خانه ما می‌آیند،‌ مهرهای شکسته‌شان را به من می‌دهند و می‌گویند بی‌بی برای ما هم تسبیح بساز. یا این که از دوست و آشناهایشان شنیده‌اند من تسبیح می‌سازم، می‌گویند بی‌بی به ما هم تسبیح بده. آن وقت اگر در خانه هم تسبیح دست‌ساز آماده نداشته باشم، از جانماز خودم تسبیحی را که ساخته‌ام برمی‌دارم و به آنها می‌دهم.»

حالا تقریبا در خانه همه نزدیکان بی‌بی یک تسبیح دست‌ساز و خانگی دیده می‌شود: «شاید هشتصد تا شاید هم هزار تا، از این کار هم خیلی خوشحالم چون می‌بینم این تسبیح‌ها دست مردم می‌چرخد و با آن ذکر می‌گویند همین حس خوبی به من می‌دهد. قلبم را آرام می‌کند.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها