در بخش تحصیلات تکمیلی

طرح سنجش و پذیرش دانشجو اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی موافقت کردند.این طرح شش ماده دارد و به ساماندهی نحوه پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی می پردازد.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۴
کلیات طرح پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی تصویب شد

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در دفاع از طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی گفت: سرنوشت جامعه علمی کشور به این طرح بستگی دارد.

وی افزود: هدف ما از ارائه این طرح انسجام و سیاستگذاری در حوزه های آموزش عالی است تا از سیاست های غیرمتمرکز که به جامعه علمی کشور و احساسات جوانان نخبه آسیب می زند جلوگیری کنیم.

عبدالوحید فیاضی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح روش های نادرستی هستیم که دامن‌گیر جوانان شده است و می خواهیم از اعمال سلیقه گروهی و شخصی جلوگیری کنیم.

در مقدمه توجیهی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی آمده است: براساس نقشه جامع علمی کشور کمیت های مطلوب سرمایه انسانی در حوزه علم برای افق 1404، سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان کشور 30 درصد و همچنین سهم دانشجویان دکتری از کل دانشجویان 3 و نیم درصد (11 و نیم درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی) هدفگذاری شده است.

از طرف دیگر، برای دستیابی به یک آمایش آموزشی مطلوب بر مولفه‌هایی چون امکان ورود استعدادهای مناطق مختلف به دانشگاه ها و امکان دسترسی به تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای مناطق مختلف تاکید شده است.

با توجه به گسترش روزافزون متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور و ضرورت برابری فرصت ها و عدالت آموزشی در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو، ایجاد هماهنگی در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمک به پذیرش دانشجویان مستعد و تنوع بخشی به روش‌های سنجش برای ایجاد و امکان دسترسی به تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای مختلف در تمام مناطق کشور طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ارائه شده است.

سرانجام نمایندگان با 104 رأی موافق با کلیات طرح یاد شده موافقت کردند.

مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی

نمایندگان مجلس با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مخالفت کردند.

عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهاد داد: این طرح به مدت شش ماه مسکوت بماند.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ما نباید به سر دانشگاه آزاد بزنیم و از دانشجویان مناطق محروم کشور دفاع کنیم.

در ادامه این جلسه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد همکار خود مخالفت کرد و گفت: این طرح محدود کننده دانشگاه آزاد نیست بلکه تقویت کننده آن است.

نماینده مردم کرمان افزود: مسئله طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ساماندهی نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتر است.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر نحوه پذیرش دوره دکترا سلیقه ای انجام می شود و وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دیگر مراکز هر کدام روش خودشان را دارند.

زاهدی ادامه داد: رشد علمی کشور کاهش یافته است و این طرح باعث جهش علمی می شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرانجام پیشنهاد مسکوت ماندن طرح یاد شده به رای گذاشته شد و کلیت مجلس با آن مخالفت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها