سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در دفاع از طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی گفت: سرنوشت جامعه علمی کشور به این طرح بستگی دارد.
وی افزود: هدف ما از ارائه این طرح انسجام و سیاستگذاری در حوزه های آموزش عالی است تا از سیاست های غیرمتمرکز که به جامعه علمی کشور و احساسات جوانان نخبه آسیب می زند جلوگیری کنیم.
عبدالوحید فیاضی تصریح کرد: ما به دنبال اصلاح روش های نادرستی هستیم که دامنگیر جوانان شده است و می خواهیم از اعمال سلیقه گروهی و شخصی جلوگیری کنیم.
در مقدمه توجیهی طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی آمده است: براساس نقشه جامع علمی کشور کمیت های مطلوب سرمایه انسانی در حوزه علم برای افق 1404، سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی از کل دانشجویان کشور 30 درصد و همچنین سهم دانشجویان دکتری از کل دانشجویان 3 و نیم درصد (11 و نیم درصد دانشجویان تحصیلات تکمیلی) هدفگذاری شده است.
از طرف دیگر، برای دستیابی به یک آمایش آموزشی مطلوب بر مولفههایی چون امکان ورود استعدادهای مناطق مختلف به دانشگاه ها و امکان دسترسی به تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای مناطق مختلف تاکید شده است.
با توجه به گسترش روزافزون متقاضیان تحصیلات تکمیلی در کشور و ضرورت برابری فرصت ها و عدالت آموزشی در فرایند سنجش و پذیرش دانشجو، ایجاد هماهنگی در سنجش و پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمک به پذیرش دانشجویان مستعد و تنوع بخشی به روشهای سنجش برای ایجاد و امکان دسترسی به تحصیلات تکمیلی برای استعدادهای مختلف در تمام مناطق کشور طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ارائه شده است.
سرانجام نمایندگان با 104 رأی موافق با کلیات طرح یاد شده موافقت کردند.
مخالفت مجلس با مسکوت ماندن طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی
نمایندگان مجلس با پیشنهاد مسکوت ماندن طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مخالفت کردند.
عبدالرضا عزیزی نماینده مردم شیروان در جریان رسیدگی به طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور پیشنهاد داد: این طرح به مدت شش ماه مسکوت بماند.
این نماینده مجلس اظهار داشت: ما نباید به سر دانشگاه آزاد بزنیم و از دانشجویان مناطق محروم کشور دفاع کنیم.
در ادامه این جلسه محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با پیشنهاد همکار خود مخالفت کرد و گفت: این طرح محدود کننده دانشگاه آزاد نیست بلکه تقویت کننده آن است.
نماینده مردم کرمان افزود: مسئله طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی ساماندهی نحوه پذیرش دانشجو در دوره دکتر است.
رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: در حال حاضر نحوه پذیرش دوره دکترا سلیقه ای انجام می شود و وزارت علوم، دانشگاه آزاد و دیگر مراکز هر کدام روش خودشان را دارند.
زاهدی ادامه داد: رشد علمی کشور کاهش یافته است و این طرح باعث جهش علمی می شود.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سرانجام پیشنهاد مسکوت ماندن طرح یاد شده به رای گذاشته شد و کلیت مجلس با آن مخالفت کرد.
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
اکبرپور: آزادی استقلال را به جمع ۸ تیم نهایی نخبگان میبرد
در گفتوگوی اختصاصی «جام جم» با رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه عنوان شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
گفتوگوی بیپرده با محمد سیانکی گزارشگر و مربی فوتبال پایه