رئیس جمهور سوریه با اشاره به درخواست محور غربی-عربی از این کشور برای مذاکره با تروریست‌ها تأکید که فرانسه در مبارزه خود با گروه تروریستی داعش جدی نیست و آمریکا نیز قصد ندارد داعش را نابود کند.
کد خبر: ۸۶۳۳۴۷
ترکیه تنها شاهرگ حیاتی داعش است

بشار اسد امروز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری «ای.اف.ای» اسپانیا بر لزوم مبارزه با تروریسم تأکید کرد.

اسد همچنین تصریح کرد، آمریکا، عربستان و کشورهای غربی از دولت سوریه می‌خواهند که با تروریست‌ها مذاکره کند.

وی درباره ماهیت اپوزیسیون سوریه نیز گفت: «اپوزیسیون یک اصطلاح سیاسی است نه نظامی. در نتیجه سخن گفتن درباره این مفهوم با آنچه انجام می‌شود متفاوت است؛ زیرا تا کنون شاهد آن هستیم که برخی از کشورها از جمله عربستان، آمریکا و برخی از کشورهای غربی از گروه‌های تروریستی می‌خواهند که به پای میز مذاکره بیایند».

رئیس جمهور سوریه همچنین اظهار داشت، عربستان، آمریکا و برخی از کشورهای غربی از دولت سوریه می‌خواهند که با تروریست‌ها مذاکره کند و به اعتقاد من این مسئله در هیچ کشوری قابل پذیرش نیست.

هدف فرانسه از حمله به داعش فرونشاندن خشم مردم این کشور بود

اسد درباره حملات نمایشی فرانسه به داعش نیز گفت:‌«هدف از عملیات بمباران گسترده توسط جنگنده‌های فرانسه علیه داعش فقط فرونشاندن خشم افکار عمومی فرانسه بود نه مبارزه با تروریسم».

وی درباره مبارزه با تروریسم نیز تصریح کرد، مبارزه با تروریسم یک اصل است نه یک وضعیت موقت که زمانی وارد آن شوید که خشمگین و خواستار حمله به تروریستها هستید. باید برای مبارزه با تروریسم ارزش و اصولی داشت. همچنین جنگ (برای مبارزه با تروریسم) باید ادامه پیدا کند...این مسئله نیز بهترین دلیلی است که فرانسوی‌ها در مبارزه با تروریسم جدی نیستند.

اینکه با گروه‌های تروریستی به عنوان نهادهای سیاسی برخورد شود، مسئله غیر قابل پذیرش است

رئیس جمهور سوریه درباره گروه‌های مسلح نیز گفت: «با برخی از این گروه‌ها مذاکره کردیم... هدف از این مسئله رسیدن به وضعیتی است که این گروه‌ها سلاح خود را کنار بگذارند. یا اینکه به [آغوش] دولت بازگردند و پس از عفو دولتی زندگی عادی خود را از سر بگیرند. این تنها راه تعامل با گروه‌های مسلح حاضر در سوریه است. اگر این گروه‌ها آماده باشند که شیوه خود را تغییر دهند و سلاح خود را کنار بگذارند ما نیز آماده‌ایم. اما اینکه با آنها به عنوان نهادهای سیاسی برخورد کنیم مسئله‌ای است که به صورت کلی آن را رد می‌کنیم».

ترکیه تنها شاهرگ حیاتی داعش است

اسد همچنین اظهار داشت، نخستین گام نابودی گروه‌های تروریستی توقف ورود تروریست‌ها از سوی ترکیه به سوریه و عراق، توقف حمایت مالی عربستان و ممانعت از رسیدن سلاح به این گروه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه ترکیه تنها شاهرگ حیاتی داعش است، تأکید کرد، عربستان، ترکیه و قطر طرف‌های اصلی در ارتکاب جنایات فجیع داعش هستند.

پوشش سیاسی تروریست‌ها توسط آمریکا از آغاز بحران

رئیس جمهور سوریه درباره نقش آمریکا نیز اظهار داشت، آمریکا از آغاز بحران پوشش سیاسی برای تروریسم فراهم می‌کرد و در مبارزه با آن جدی نبود. «تا زمانی که آمریکا در مبارزه با تروریسم جدی نباشد نمی‌توان از سایر کشورهای غربی انتظار داشت که جدی باشند؛ زیرا آنها همپیمان آمریکا هستند».

ما امروز آماده آغاز مذاکره با معارضان هستیم

رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا دمشق آماده مذاکره با معارضان است گفت: «از آغاز بحران خواستار گفت‌وگو با طرف‌های درگیر در سوریه بودیم...و به هر طرحی صرف نظر از مقاصد اصلی و صداقت مسئولان آن پاسخ مثبت دادیم...ما امروز آماده آغاز مذاکره با معارضان هستیم».

بدون ارائه تعریف دقیق از تروریسم، برگزاری هر نشستی برای بحران سوریه بی‌فایده است

اسد درباره احتمال حضور هیئت سوری در نشست نیویورک نیز تصریح کرد، هنوز برگزاری این نشست قطعی نیست. روس‌ها اخیرا اعلام کردند که ترجیح می‌دهند این نشست در وین برگزار شود. همچنین پیش از اینکه تعریف گروه‌های تروریستی مشخص شود مناسب نیست که این نشست برگزار شود. از نظر ما هر کسی که در سوریه سلاح به دست دارد تروریست است. از این روی بدون اینکه تعریف مشخصی از تروریسم ارائه شود منطقی نیست که نشستی در نیویورک یا هر جای دیگری برگزار شود.

برخورد با اندیشه وهابیت، سنگ‌بنای نابودی تروریسم است

وی در پاسخ به این پرسش که راه پایان دادن به داعش چیست، اظهار داشت، این مسئله بسیار پیچیده است. عوامل پنهان تشکیل دهنده این گروه باید بررسی شود. نخستین مسئله ایدئولوژی است که طی دهه‌ها به خاطر نهادهای وهابیت و پول‌های سعودی در ذهن مردم کشورهای عربی نهادینه شده و چنین ایدئولوژی گمراه کننده‌ای را ایجاد کرده است. بدون برخورد با چنین ایدئولوژی وقت تلف کردن است که بگوییم داعش، النصره یا هر گروه تروریستی وابسته به «القاعده» را نابود کرده‌ایم.

ترکیه نقش اصلی را در فروش نفت سوریه توسط داعش ایفا می‌کند

رئیس جمهور سوریه درباره اینکه چه کسانی نفت سوریه را از داعش می‌خرند، گفت: «بیشتر نفت سوریه در منطقه شمالی قرار دارد و غیر ممکن است که آن را به عراق قاچاق کرد زیرا همه گروه‌های عراق با داعش می‌جنگند این مسئله درباه سوریه نیز صدق می کند.لبنان نیز بسیار فاصله دارد. اردن نیز به همین ترتیب.در نتیجه ترکیه تنها شاهراه حیاتی و موجود برای داعش است.کامیون‌ها نفت را از سوریه به ترکیه می‌برند و این کشور نیز این نفت ارزان را به سایر مناطق دنیا می‌فروشد».

عربستان و داعش دارای یک ایدئولوژی هستند

اسد در پاسخ به این پرسش که چه کشورهایی حامی داعش هستند، بیان داشت، چند کشور نقش دارند ولی عربستان نقش اصلی را دارد؛ زیر دأب این کشور و این گروه سر بریدن است و هر دوی آنها از ایدئولوژی وهابیت پیروی می‌کنند. عربستان حامی اصلی گروه‌های تروریستی است. اما باید گفت که عربستان، ترکیه و قطر طرف‌های اصلی هستند که در ارتکاب جنایات داعش همدست این گروه هستند.

ائتلاف آمریکا از داعش حمایت می‌کند

وی درباره اینکه آیا ارتش سوریه با ائتلاف آمریکا هماهنگی دارد، تصریح کرد، هیچ هماهنگی وجود ندارد و در بخش نظامی هیچ ارتباطی وجود ندارد. این ائتلاف بیش از یک سال است که داعش را بمباران می‌کند ولی این گروه گسترش پیدا می‌کند. در واقع ائتلاف چیزی را محقق نکرد و می‌توان گفت که از داعش حمایت می‌کند، اما به صورت غیر مستقیم. آمریکایی‌ها تا کنون نخواسته‌اند که داعش یا تروریسم را از بین ببرند. «باراک اوباما» رئیس جمهور امریکا نیز گفت که قصد دارد تروریسم را کنترل کند نه نابود.

اگر روزی ملت سوریه مرا نخواهند فورا می‌روم

به گزارش فارس، رئیس جمهور سوریه در پاسخ به این سوال که آیا ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از وی خواسته است که کناره‌گیری کند، اظهار داشت: اولا سوال این است که چه ارتباطی میان باقی ماندن رئیس جمهور در منصبش یا رفتنش در بحبوحه بحران وجود دارد.از این گونه شخصی کردن مشکلات به عنوان پوششی استفاده می‌شود تا گفته شود که مشکلی با تروریسم وجود ندارد و کشورهای خارجی نیز پول و سلاح به افراد مسلح نمی‌فرستند تا هرج و مرج ایجاد کنند.آنها می‌خواهند بگویند که مسئله بر سر رئیس جمهوری است که خواستار باقی ماندن در قدرت است و ملتی که برای آزادی می‌جنگند.اگر روزی ملت سوریه مرا نخواهند باید فورا در همان روز بروم.

ایران قصد احداث پایگاه نظامی در سوریه ندارد

اسد با اشاره به اینکه ایران قصد ندارد در سوریه پایگاه نظامی ایجاد کند در پاسخ به این پرسش که ایا ممکن است روسیه و امریکا بر سر سوریه معامله کنند تصریح کرد، پنج سال است که این مسئله را از زبان مسئولان غربی می‌شنویم و هدف از آن فتنه‌افروزی میان روسیه و سوریه است. نکته مثبت در مواضع روس‌ها نیز این است که هیچ تضادی میان ارزشها و منافع آنها وجود ندارد. در ضمن به عنوان مثال اگر بحث معامله نیز در کار باشد روس‌ها خوب می دانند که هیچ راه حلی بدون اینکه سوری باشد نمی‌تواند اجرایی شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها