در آستانه نشست شورای حکام منتشر شد؛

متن پیش‌نویس قطعنامه ۱+۵ درباره «پی ام دی»

در آستانه انتشار گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره موضوع پی.ام.دی، مسئولان کشورمان بار دیگر بر ضرورت بسته شدن این پرونده تاکید کردند.
کد خبر: ۸۶۰۷۴۳

بر همین اساس، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیروز گفت: نمی‌توان هم برجام و هم نبستن پرونده پی.ام.دی را خواست؛ چراکه راه ادامه برجام، بستن پرونده پی.ام.دی است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، علی شمخانی پس از حضور در مراسم گرامیداشت پنجمین سالگرد شهادت شهید شهریاری و پاسداشت 123 شهید دانشگاه در جمع خبرنگاران درخصوص گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است فردا منتشر شود، افزود: آن چیزی که پرونده مسائل گذشته را می‌بندد، قطعنامه شورای حکام است که امیدواریم به وظیفه خود همان گونه که به ما متعهد بودند عمل کنند و پرونده پی.ام.دی را ببندند. وی با اشاره به نامه تاریخی مقام معظم رهبری درخصوص اجرای برجام تاکید کرد: اجرای برجام حتما با الزامات رهبری هماهنگ خواهد بود. دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:‌ بدون مختومه شدن پرونده مربوط به مسائل گذشته، امکان اجرای برجام وجود ندارد و 1+5 باید بین برجام یا بازماندن پرونده موسوم به پی.ام. دی یکی را انتخاب کند.

امیدواریم آمانو واقعیات را مطرح کند

وزیر امور خارجه کشورمان هم با اشاره به انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخصوص موضوع هسته‌ای ایران در آینده نزدیک تصریح کرد: بسته شدن پرونده مسائل گذشته (پی.ام.دی) لازمه ادامه اجرای برجام است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک با همتای یونانی خود با بیان این که ما منتظر گزارش آمانو هستیم، گفت: مهم‌تر از آن تصمیم شورای حکام برای بستن موضوع «مسائل گذشته» است که به غلط به آن پی.ام.دی گفته می‌شود. وی افزود: موضوع مسائل گذشته هیچ بعد نظامی نداشته است که اسم خاصی به آن اطلاق شود همان طور که در برنامه جامع اقدام مشترک نیز اسم آن مسائل گذشته و حال است. ظریف گفت: یقین داریم که باید با جدیت مسائل گذشته و حال در قطعنامه شورای حکام که در هفته‌های آتی ارائه خواهد شد بسته شود لذا امیدواریم گزارشی که آقای آمانو در روزهای آینده ارائه خواهد کرد به بسته شدن این موضوع کمک کند. وی افزود: همان طور که بارها اعلام کردیم و در دستورات مقام معظم رهبری نیز عنوان شده بسته شدن پرونده مسائل گذشته لازمه ادامه اجرای برجام است. وزیر امور خارجه کشورمان گفت: البته این نکته به‌عنوان تعهد 1+5 است که این پرونده را مختومه کنند. ظریف گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات احتیاطی لازم را هم انجام داده برای این که مطمئن شود آمریکا خلف وعده نکند و امیدواریم آمریکایی‌ها واقع بینی و آینده نگری کافی را داشته باشند که از خلف وعده اجتناب کنند به خاطر این که مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب را خواهند داد.

بروجردی: اجرای برجام، منوط به بسته شدن پرونده پی.ام.دی

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه بیش از000 9 سانتریفیوژ در حال حاضر در تاسیسات هسته‌ای نطنز فعال است که پس از بسته شدن پرونده پی.ام.دی این تعداد به 60 50 سانتریفیوژ می‌رسد، درخصوص اظهارات آمانو پیرامون سیاه و سفید نبودن گزارش آژانس خاطرنشان کرد: این جمله‌ای است که آمانو در هر گزارشی آن را آورده است که نشان می‌دهد آژانس از استقلال کامل برخوردار نیست و به سخنان آمریکایی‌ها توجه دارد که این موضوع غیرقابل قبول است و این سخنان نشانه فشارپذیری آمانو است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها