علی رهبری گفت: بعد از انتشار نامه به رئیس جمهور، علی مرادخانی من را خواستند و جلسه‌ای را درباره مشکلات ارکستر داشتیم. ایشان به تمام این مشکلات واقف بودند و در همین راستا آقای «پیروز پی» را مامور کردند تا مشکلات را رفع کند.
کد خبر: ۸۵۸۸۴۹
مامور حل مشکلات ارکستر سمفونیک مشخص شد

به گزارش جام جم نوا به نقل از فارس،‌ نشست خبری مدیر هنری ارکستر سمفونیک ایران با آهنگ‌سازان ایران صبح امروز در تالار وحدت تهران برگزار شد.

علی رهبری در ابتدای این نشست گفت: ارکستر سمفونیک امروز تصمیم گرفته تا از آهنگ‌سازان ایران حمایت کند من باورم نمی‌شود که ما این تعداد آهنگساز داریم که ناشناخته مانده‌اند تابستان وقتی در مرحله اول قرعه‌کشی تعداد 64 نفر آهنگساز معرفی شدند بسیاری به من گفتند که مگر 64 آهنگساز داریم؟ یک ماه بعد 50 نفر به لیست اضافه شدند و تعداد آهنگسازان به 115 نفر رسید. امروز پس از پایان مرحله سوم قرعه‌کشی این تعداد به 164 رسیده است.

بسیاری از آهنگسازان ما که اتفاقا کارهای خوبی هم داشتند و در خارج از کشور هم فعالیت می‌کردند به ما ملحق شدند.

وی افزود: بعد از انتخاب آهنگسازان قطعات آنها را شنیدیم و در این میان تعداد آثاری که قابل کار کردن نبودند، کم بودند. من هم اکنون بهترین روزهای زندگی‌ام را می‌گذرانم چرا که معتقدم کاری که ما انجام می‌دهیم در تاریخ موسیقی می‌ماند. هم اکنون کار ضبط آثار دوازده آهنگساز را شروع کردیم و بعدازظهر امروز مجموعه اول به طور کامل ضبط خواهد شد و بزودی تاریخ بعدی ضبط را اعلام می‌کنیم. تمام آهنگسازان می‌دانند که بابت این کار پولی دریافت نمی‌کنند اما کارشان به هر ترتیب توسط ارکستر سمفونیک ضبط می‌شود. سعی کردیم تا قطعات بین 5 تا 20 دقیقه باشد تا به همه آهنگسازان فرصت برسد.

امیر پورخلجی یکی از آهنگسازانی که اثرش توسط ارکستر سمفونیک ضبط شده نیز در این نشست گفت: قطعه‌ای که از من ضبط شده را من پیشتر با ارکستر بلغارستان ضبط و اجرا کرده‌ بودم اما وقتی کار را با ارکستر سمفونیک تهران ضبط کردیم من متحیر بودم که چطور سطح ارکستر در این زمان کوتاه به اینجا رسیده است. امروز ارکستر سمفونیک و آقای رهبری در حال انجام دادن کارهای بزرگی هستند.

علی‌اکبر قربانی یکی دیگراز این آهنگسازان نیز گفت: ما آهنگسازانی داریم که هنوز کسی کاری از آنها نشنیده است. در کشور ما متاسفانه به آهنگساز بها داده نمی‌شود و اعتماد وجود ندارد از همین جهت اتفاقی که ارکستر سمفونیک در آن زده اتفاق مبارکی است و نتایجش را در موسیقی ما در آینده نشان خواهد داد. قطعه‌ای که ارکستر از من ضبط کرد سوئیت لیریک نام دارد که ارکستر بسیار عالی قطعه را اجرا کرد.

باربد بیات نیز در این نشست گفت: همکاری من با ارکستر سمفونیک باعث شد که من به ایران بیایم و کارم را در کشورم ادامه دهم و این برای من افتخار است. برای ما افتخار است که مجانی و بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای توانستیم اسم علی رهبری را روی کارمان داشته باشیم از همین جهت این روزها برای من فراموش نشدنی است. ارکستر سمفونیک قطعه سوئیت سمفونی ایرانیان که 4 سال پیش نوشته بودم را ضبط کرده است.

آرش عباسی یکی دیگر از آهنگسازانی که در این نشست حضور داشت گفت: من این شانس را داشته‌ام که حدود یک هفته با ارکستر باشم و کار حرفه‌ای دوستان را ببینم فکر می‌کنم فضایی که امروز در ارکستر به وجود آمده به واسطه حضور یک رهبر بین‌المللی است، اثری هم که از من ضبط شد قطعه لغایت کهن نام دارد و وقتی رهبری این کار را اجرا می‌کرد انگار واقعا کار خودش را اجرا می‌کرد و این برای من بسیار با اهمیت بود.

مسعود پیروی نیز در این نشست گفت: تا زمانی که قطعه آهنگساز اجرا نشده انگار قطعه متولد نشده است به واسطه کار امروز ارکستر سمفونیک و ضبط آثار آهنگسازان ایرانی در میان همکاران ما پویایی ایجاد شده و بسیاری از آهنگسازان انگیزه پیدا کردند تا برای ارکستر سمفونیک بنویسند.

شهاب شوقی از دیگر آهنگسازان حاضر در این شست نیز با اشاره به اتفاق خوبی که ارکستر سمفونیک رقم زده گفت: برای هر آهنگسازی اجرا شدن قطعه‌اش می‌تواند یک اتفاق خیلی خوب باشد من همیشه دغدغه‌ام این بوده که مایه‌های از نغمات ایرانی و شرقی را در آثارم داشته باشم. من و بسیاری از دوستانم که در آموزش موسیقی فعال هستیم باعث امیدواری است که می‌بینیم سیستم آموزشی توانسته آهنگسازها و نوازنده‌های بسیار خوبی را پرورش دهد.

پژمان خلیلی در ادامه نشست گفت: ارکستر سمفونیک قطعه پوئم سمفونی شماره یک که حدود 11 سال پیش نوشته بودم را ضبط کرد من با حضور در ضبط‌های ارکستر سمفونیک برای اولین بار نظم و مدیریت را در موسیقی ایران دیدم. ارکستر امروز در بهترین روزهایش است و به اعتقاد من همکاران و مدیران باید قدر استاد رهبری را بدانند. جدیتی را که من از ایشان دیدم تا به امروز تجربه نکرده بودم.

مهرداد روحانی از دیگر آهنگسازانی که اثرش توسط ارکستر سمفونیک ضبط شده نیز گفت: بعد از 50 سال انتظار امروز کار من ضبط می‌شود و ارکستر سمفونیک قطعه فانتزی شیدا را از من اجرا کرد. من با ارکسترهای دیگر در خارج از کشور کار کردم اما هیچگاه با ارکستر سمفونیک کار نکردم وقتی کار ارکستر را دیدم از حضور جوانان و نوجوانانی که با صلابت ساز می‌زدند حیرت کردم.

امین هنرمند در ادامه این نشست گفت: من حدود یک هفته برای ارائه کار به ارکستر سمفونیک وقت داشتم و نهایتا قطعه از میان شیشه‌ها که بر اساس تم‌های محلی ساخته شده است توسط ارکستر سمفونیک ضبط شد. به اعتقاد من نظمی که امروز در ارکستر برپاست را ما کمتر در موسیقی ایران شاهد بودیم.

کارن کیهانی نیز گفت: در روزی که به من خبر ضبط اثرم توسط ارکستر را دادند همزمان در یک انجمن آهنگسازی در آمریکا جایزه‌ای را برنده شدم اما هیجانم برای همکاری با ارکستر بسیار بالا بود. امیدوارم با انتشار این قطعات بتوانیم هویت موسیقی خودمان را عرضه کنیم.

استاد کمال پورتراب که در این نشست حضور داشت درباره فعالیت‌های ارکستر سمفونیک گفت: امیدوارم مسئولین قدر علی رهبری را بدانند چرا که من می دانم ایشان چه کارهایی کرده و می‌کند. آهنگساز در اقیانوس موسیقی برتر از همه است اما متاسفانه در کشور ما به آهنگساز بها داده نشده است. به همین واسطه هم بسیاری از آهنگسازان به تدریس روی آوردند اما امروز یک نفر پیدا شده است که این آهنگسازان را دور هم جمع کرده است.

علی رهبری در ادامه این نشست ضمن اشاره به برخی از مشکلات ارکستر سمفونیک گفت: بعد از انتشار نامه به رئیس جمهور جناب مرادخانی من را خواستند و جلسه‌ای را درباره مشکلات ارکستر داشتیم ایشان به تمام این مشکلات واقع بودند و در همین راستا آقای پیروز پی را مامور کردند تا کارهای هماهنگی را انجام دهد تا مشکلات ما یک به یک حل شود.

رهبری در پایان این نشست با اشاره به اجرای پایان هفته ارکستر گفت: ارکستر سمفونیک به مناسبت برگزاری لیگ جهانی کشتی در محل برگزاری این بازی‌ها حاضر شده و سرود ایران را اجرا می‌کند همچنین ارکستر طی دو شب قطعه علمدار ساخته پوریا خادم فرزند قهرمان کشورمان که 16 سال دارد را اجرا می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها