نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، گفت برای شکست تروریسم به ویژه داعش، لازم است عربستان سعودی از تبلیغ افراط گراییِ وهابی و تامین مالیِ سازمان های تروریستی دست بردارد،قطر از حمایت مدارس افراط گرایان حمایت مالی نکند و ترکیه نیز به صف ائتلاف جهانی علیه داعش بپیوندد.
کد خبر: ۸۵۸۱۹۴
عربستان از تامین مالی تروریست ها  دست بردارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، هیلاری کلینتون در سخنانی که در نشست شورای روابط خارجی آمریکا روز 19 نوامبر بیان کرد و فیلم آن در این تارنما قرار گرفت، به تشریح نقش داعش در تروریسم جهانی پرداخت و گفت: بگذارید به روشنی بگویم ما با چه پدیده ای طرفیم. به جز حادثه پاریس، در روزهای گذشته ما ترورهایی مرگبار را در نیجریه، لبنان، عراق و ترکیه شاهد بودیم و انهدام هواپیمای مسافربری روسیه در سینا را هم نظاره کردیم. داعش در مرکز ترورها حاضر است.

آنها به گونه ای نظام مند، از انسان ها بهره کشی می کنند، آنان را شکنجه و به زنان و دختران تجاوز می کنند. داعشی ها در سه حوزه فعالند که این حوزه ها یکدیگر را تقویت نیز می کنند: یک منطقه جغرافیایی در عراق و سوریه، یک شبکه ترور بین المللی که شامل شاخه های گروه است و یک جنبش عقیدتی افراط گرا و شبه نظامی. ما باید هر سه حوزه را هدف بگیریم و نابود کنیم.

وی تاکید کرد: هدف ما توقف یا سد نفوذ داعش نیست، بلکه شکست داعش است.

کلینتون همچنین با اشاره به گروهک های مشابه داعش گفت: ما باید یک راهبرد ضدتروریستی جامع را دنبال کنیم که شامل ماموریت علیه داعش و تلاشی گسترده تر علیه افراط گری هایی باشد که فراتر از یک گروه است؛ چه این گروه القاعده باشد، چه داعش و چه شبکه های دیگر.

نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016، پیرامون راهبرد یادشده گفت: راهبرد ما باید سه عنصر اصلی داشته باشد: نخست، شکست داعش در سوریه، عراق و سراسر خاورمیانه؛ دوم، انهدام زیرساخت های تروریسم که انتقال ستیزه جویان را تسهیل می کند و تامین سلاح و تبلیغات جهانی اش را برعهده دارد؛ سوم، تقویت پدافند خود و متحدان علیه تهدیدهای داخلی و خارجی.

هیلاری کلینتون با تاکید بر اینکه شکست نظامی داعش بدون نیروی زمینی امکان پذیر نیست، گفت اگر ایالات متحده یک چیز از 15 سال جنگ در عراق و افغانستان آموخته باشد، آن چیز این است که سرزمین ها باید برای امنیت خود اقدام کنند؛ آمریکا به آنان کمک خواهد کرد، اما جایگزین آنان نخواهد شد.

کلینتون سپس به تشریح جزییات این راهبرد پرداخت و در بخشی از آن، با انتقاد از ترکیه گفت: ما باید ترکیه را واداریم که بمباران کردهایی که در سوریه علیه داعش می جنگند را متوقف کند و به یک شریک تمام عیار در ائتلاف علیه داعش تبدیل شود.

وی با اشاره به ضرورت همکاری کشورهای غربی، گفت: هزاران شبه نظامی جوان، از فرانسه، آلمان، بلژیک، بریتانیا و بله، حتی از ایالات متحده به سوریه رفته اند. گذرنامه های غربی آنان، به آنها کمک می کند که آسانتر از مرزها عبور کنند و در نهایت با اندیشه هایی افراطی به کشورهایشان باز گردند. توقف این جریان، نیازمند همکاری های بهتر و اشتراک گذاری اطلاعات میان کشورها است. ما تا زمانی که ترکیه مرزهایش را به روی شبه نظامیان که به سوریه می روند نبسته است، باید فشار (روی آنکارا) را ادامه دهیم.

کلینتون سپس با لحنی جدی به دولت های عربستان و قطر اشاره کرد و گفت: سعودی ها و قطری ها باید یکبار برای همیشه شهروندانشان را از سرمایه گذاری روی سازمان های افراط گرا باز دارند. آنان همچنین باید کمک مالی به مدارس و مسجدهایی که جوانان جهان را به افراط گرایی دعوت می کنند پایان دهند.

وی همچنین خواستار آن شد که نیروهای پلیس، جامعه مدنی و رهبران مسلمانان در محلات و مناطق مورد توجه افراط گرایان، علیه اندیشه های افراطی با یکدیگر همکاری کنند.

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016، همچنین با یادآوری اینکه تروریست ها از اینترنت برای ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند، گفت: هر ابزار اینترنتی، از جمله تارنما یا محیط های گپ زنی باید از تروریست ها گرفته شود؛ همان گونه که مرزهای واقعی نیز از آنان گرفته می شود.

کلینتون با رد این دیدگاه که تعارضی میان غرب و اسلام وجود دارد، گفت: اسلام دشمن ما نیست. مسلمانان مردمانی صلح طلب هستند و کوچکترین ارتباطی با تروریسم ندارند. وسواس فکری عده ای درباره «برخورد تمدن ها» یا استفاده از عباراتی نظیر «تروریسم اسلامی»، تنها یک اشتباه نیست؛ بلکه به مجرمان و جانیان، مقام و شانی فراتر از آنچه هستند می دهد.

در ادامه این نشست، هیلاری کلینتون در پاسخ به سوالی، از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه دفاع کرد و گفت: البته این اتفاق باید در قالب یک ائتلاف بیفتد و نه در قالب «منطقه پرواز ممنوعِ آمریکایی».

کلینتون در پاسخ به پرسشی درباره شکست طرح پشتیبانی از به اصطلاح شبه نظامیان میانه رو در سوریه که مورد تایید وی نیز بود، گفت: آن زمان وقتی لئون پانه تا (وزیر دفاع)، دیوید پترائوس (رئیس سازمان سیا) و من، پیشنهادمان را مطرح کردیم، هدف بشار اسد بود. امروز ما باید کشورها را برای مبارزه با داعش به عنوان دشمن مشترک جمع کنیم. سپس باید راه حلی سیاسی بیابیم...

هیلاری کلینتون در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا منطقه پرواز ممنوعِ مورد نظر وی، کل کشور سوریه را در بر می گیرد، گفت: من از منطقه پرواز ممنوع در شمال سوریه و در مرز ترکیه حمایت می کنم تا خط انتقال (سلاح و نیرو) قطع شود و پناهگاهی امن برای پناهندگان به وجود آید و قطعا امیدوارم در این زمینه با روس ها همکاری کنیم تا بتوانیم این کار را انجام دهیم.

کلینتون در پاسخ به آخرین سوال مبنی بر اینکه آیا می شود مبارزه با تروریسم را بدون همکاری با عربستان به سرانجام رساند، گفت: فکر می کنم سعودی ها چند مسئولیت دارند. نخست و از همه مهمتر این است که شهروندان خود را از تامین مالی تروریسم بازدارند و شما می دانید که سعودی ها هنوز هم منبع بزرگی برای درآمدهای تروریسم در سوریه، عراق و جاهای دیگر هستند.

وی در واکنش به این سوال که آیا این تامین مالی شامل داعش نیز می شود، گفت: البته داعش منابع مستقل مالی خود را هم دارد و آنان نفت دزدی هم می کنند و در بازار سیاه می فروشند. بنابراین من واقعا نمی دانم، اما این را می دانم که سعودی ها گروه های تروریستی دیگری را تامین مالی کرده اند و رادیکالیسم وهابی را با ارسال مبلغان و مدرسان و تاسیس مدارس و مساجد خود به کشورهای دیگر صادر کرده اند. بنابراین، سعودی ها کارهای زیادی می توانند بکنند. من امیدوارم آنان را وادارم که نگاهی گسترده تر به آنچه دارد در منطقه رخ می دهد داشته باشند.

کلینتون در این نشست، تلویحا گفت برنامه اش برای جلب ریاض در همکاری علیه تروریسم این است که سعودی ها را علیه به اصطلاح نفوذ روسیه و برخی کشورها در سراسر منطقه بترساند و عربستان را متقاعد کند که راه جایگزین، همکاری با آمریکا است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها