یادداشت1

جهان باید شرمنده باشد

در جلسه اخیر کمیته حقوق بشر سازمان ملل، شاهد تصویب قطعنامه حقوق بشری بودیم که واقعا برای سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای رای‌دهنده به آن جای شرمندگی دارد.
کد خبر: ۸۵۷۹۵۸

مبنای منشور ملل متحد بر برابری حاکمیت‌ها و عدم دخالت دولت‌ها در امور یکدیگر است اما امروز، واقعیت چیز دیگری است و حقوق بشر، گرفتار منافع سیاسی و سوء‌استفاده است.

ما اکنون شاهد هستیم، عربستان سعودی که از نظر حقوق بشر، وضعیتی کاملا روشن دارد در بحرین مرتکب جنایت علیه بشریت شده و حقوق بشر را به طور فاحش نقض می‌کند. این اقدامات، در یمن از جنایت علیه بشریت نیز گذشته و عربستان در حال نسل‌کشی در یمن است.

اما در چنین شرایطی، متاسفانه شاهد بی‌تفاوتی سازمان‌های بین‌المللی و حتی فراتر از آن، موضعگیری‌های جانبدارانه به نفع عربستان سعودی هستیم و این در حالی است که اگر اعمال مشابهی نظیر جنایاتی که عربستان در کشورهای بحرین، یمن و سوریه مرتکب شده از سوی کشور دیگری که با کشورهای مدعی، همسو نبود انجام می‌شد اقدامات شدیدی علیه آن کشور انجام می‌شد و چه بسا علیه آن کشور به حمله نظامی متوسل می‌شدند.

قریب به پنج‌سال است که سوریه به سرزمین سوخته تبدیل شده است و جنایات تروریستی در این کشور توسط گروه‌هایی انجام می‌شود که به شکلی کاملا روشن از سوی عربستان و برخی دیگر از کشورهای مرتجع منطقه حمایت می‌شوند.

اما در این شرایط، کمیته حقوق بشر، قطعنامه‌ای را که پیش‌نویس آن از سوی عربستان سعودی علیه آنچه دخالت‌های ایران و روسیه در سوریه خوانده شده، به رای می‌گذارد و با 115 رای موافق، تصویب می‌کند. اگرچه آنها از طریق تبلیغات رسانه‌ای تلاش می‌کنند تا افکار‌عمومی را نیز جهت بدهند؛ اما واقعیت‌ها را نمی‌توان پنهان کرد و مردم جهان شاهد اینگونه تناقضات در عرصه بین‌المللی هستند و در قبال این وضعیت، سازمان‌های بین‌الملل و حتی جهان باید شرمنده باشد. امروز حقوق بشر به یک ابزار تبدیل شده و علیه کشورهایی که همسو با استکبار و سلطه جهانی نیستند به کار گرفته می‌شود. الان 60 سال است که اسرائیل در سرزمین‌های فلسطین، هر جنایتی انجام می‌دهد و حمایت می‌شود و اکنون، عربستان نیز وضعی مشابه پیدا کرده و جنایاتش در بحرین، سوریه و یمن مورد حمایت قرار می‌گیرد. جای تاسف دارد که جهان شاهد این اتفاقات است و باعث تاسف بیشتر است که سازمان‌های بین‌المللی نه‌تنها اقدامی انجام نمی‌دهند بلکه با سلطه و استکبار جهانی همسو شده‌اند.

دکتر خیراله پروین

استاد حقوق بین‌الملل دانشگاه تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها