مذاکرات وین درباره بحران سوریه دیروز در حالی پس از یک دقیقه سکوت به احترام جان‌باختگان حوادث تروریستی پاریس برگزار شد که سایه اتفاقات خونین فرانسه بر سر این مذاکرات سنگینی می‌کرد.
کد خبر: ۸۵۶۱۱۲

در حالی‌‌که پیش از این اعلام شد، محمدجواد ظریف به دلیل همراهی رئیس‌جمهور در سفرهای اروپایی‌اش، در این نشست حضور نمی‌یابد، اما با لغو سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه، ظریف روز گذشته به‌منظور حضور در نشست وین، عازم اتریش شد.

نشست وین شب گذشته بدون صدور بیانیه پایان یافت و فرانک اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان درباره نتایج آن گفت: یکی از نتایج این نشست، درخواست برای برگزاری انتخابات طی یک سال و نیم آینده بوده است. وی گفت که ظرف شش ماه باید دولت انتقالی سر کار بیاید و ظرف 81 ماه، انتخابات برگزار شود. به گزارش فارس، وی افزود: «شرکت‌کنندگان در اجلاس وین تصمیم گرفتند که مذاکرات با معارضان سوری، فورا آغاز شود.»

همچنین جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری نشست وین گفت که طرفین در مورد نقشه راه حل بحران توافق کرده‌اند اما در مورد اسد اختلاف دارند. او نیز آغاز گفت‌وگوهای سوری-سوری تا اول ژانویه (11 دی)، برقراری آتش‌بس و اصلاح قانون اساسی ظرف شش ماه و برگزاری انتخابات ظرف 18 ماه را ازجمله نتایج نشست وین اعلام کرد.

انتقاد از تصمیم‌گیری، بدون مشارکت تهران و مسکو

حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان دیروز پیش از آغاز نشست سوم وین در مورد سوریه در جمع خبرنگاران گفت: این نشست برای کمک به مردم سوریه برای تصمیم‌گیری در مورد آینده این کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: برخی کشورها دو روز پیش بدون هماهنگی با دیگران در رایزنی‌ای که با هم داشتند تصمیم گرفتند سه کمیته به نام‌های «کمیته تعیین فهرست تروریست‌ها»، «کمیته تعیین لیست معارضه» و «کمیته مسائل انسان‌دوستانه» تشکیل دهند. وی اضافه کرد: این جلسه که تهران و مسکو در آن شرکت نداشتند، به‌طور ناموفق برگزار شد. ما پیشتر به‌صراحت به نماینده دبیرکل سازمان ملل و طرف‌های مختلف اعلام کرده بودیم که هرگونه تصمیمی در خصوص چگونگی ادامه کار و پیگیری مباحث نشست وین باید با توافق همه اعضا انجام شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها