رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اعلام دلایل رشد نرخ ارز در روزهای اخیر گفت: کاهش نرخ سود در حوزه خرید کالا و ترس از افزایش حجم نقدینگی منجر به تشدید تقاضا در دیگر بازارها بویژه بازار ارز شده است.
کد خبر: ۸۵۵۳۸۶

کورش پرویزیان در گفت‌وگو با ایرنا افزود: البته این امکان وجود دارد که رشد نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل حالت انتظاری افزایش نرخ‌ها باشد.

وی با تاکید بر این‌که، دولت و بانک مرکزی ارز به میزان کافی در اختیار دارند و به همین دلیل امکان مانور در این زمینه بالاست، تصریح کرد: بر این اساس می‌توان نرخ ارز را در نوسان مناسبی حفظ کرد؛ بنابراین نوسان شدید نرخ ارز بعید است.

رئیس کانون بانک‌های خصوصی با اشاره به آغاز دوران پساتحریم اظهار کرد: هزینه تبدیل ارز هم اکنون 7 تا 8 درصد است که این رقم با آغاز اجرای برجام و رفع تحریم‌ها کاهش می‌یابد و در نتیجه قیمت‌ها در بازار تعدیل می‌شود. وی به فعالیت‌های ارزی بانک‌ها نیز اشاره کرد و گفت: صرافی بانک‌ها در دو سال گذشته بار دیگر به عرصه کار خود بازگشتند؛ بانک مرکزی به صرافی‌ها کمک کرد تا به فعالیتی که برای آن مجوز دریافت کرده بودند، بازگردند. پرویزیان با تاکید بر این‌که، صرافی بانک‌ها براساس سیاست‌ها و دستورالعمل‌های بانک مرکزی فعالیت می‌کنند، افزود: این صرافی‌ها مجوز خود را مستقیما از بانک مرکزی دریافت کرده‌اند بنابراین وظایف خود را بر اساس سیاست‌های این بانک انجام می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی همزمان با رشد نرخ ارز در بازار، سیاست جدیدی را به صرافی بانک‌ها ابلاغ کرده است، گفت: این بانک سیاست جدیدی را به صرافی‌ها ابلاغ نکرده و صرافی‌ها طبق سیاست‌های گذشته فعالیت دارند.

نرخ سود بانکی حتما کاهش می‌یابد

در همین حال، رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به جلسه سه‌شنبه شب هفته جاری شورای پول و اعتبار، اعلام کرد: کاهش 2 درصدی نرخ سود بانکی حتما اجرایی می‌شود و قرار شده برخی نکات مبهم توسط بانک مرکزی بررسی شود و در جلسه بعدی شورا که دو هفته دیگر است، به تصویب برسد.

به گزارش ایسنا، محسن جلال‌پور در بیست‌ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، اظهار کرد: در جلسه اخیر شورای پول و اعتبار صحبت‌های مفصلی درباره‌ مسائل مختلف از جمله وضعیت نرخ سود بانکی شد که بنده توضیح دادم شرایط بخش خصوصی ایجاب می‌کند نرخ سود در شرایطی که تورم 13 درصد است، کاهش پیدا کند. موانع و مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد که در این جلسه درباره آن بحث شد.

وی افزود: از طرف دیگر اگر افت نرخ بهره و کاهش نرخ سود داشته باشیم باید نگران مسائلی از قبیل این‌که پول به سمت‌وسوی موسسات مالی غیرمجاز و سفته‌بازی‌ها برود، باشیم.رئیس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: سرانجام قرار شد برخی از نکات مبهم را بانک مرکزی بررسی کند و در جلسه بعدی شورای پول و اعتبار که دو هفته دیگر برگزار می‌شود، به تصویب برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها