از ده روز دیگر بیست و سومین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران در حالی آغاز می‌شود که نهادهای زیادی برای این هفته برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند و قرار است این بار مخاطب مستقیم عمده فعالیت‌ها خود مردم باشند.
کد خبر: ۸۵۳۱۶۲
به استقبال مهربان‌ترین هفته سال

در این هفته قرار است از سایت اهدای کتاب هم رسما رونمایی شود.

به گزارش جام‌جم، 24 آبان در تقویم رسمی کشور، روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار ثبت شده است. به همین منظور هرساله از این روز به مدت یک هفته برنامه‌های متنوعی حول محور کتاب این یارمهربان برگزار می‌شود. در این هفته که با نام هفته کتاب نامگذاری شده است، وزارتخانه‌ها، ارگان‌ها و سازمان‌های مختلف همه استان‌های کشور را به انجام فعالیت‌های مختلف در ارتباط با یار مهربان وامی‌دارد.

امسال بیست و سومین دوره هفته کتاب روزهای 24 آبان تا اول آذر برگزار می‌شود. مجید غلامی جلیسه، دبیر هفته کتاب که مدیرعاملی خانه کتاب را هم عهده‌دار است، در تشریح برنامه‌های این هفته به خبرنگار ما گفت: مراسم افتتاحیه از روز شنبه 23 آبان ساعت 15 تا 17 در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود که در این مراسم از خادمان پیشکسوت عرصه نشر شامل ناشران، مولفان، مروجان، کتابفروشان و پدیدآورندگان تجلیل می‌شود.

جلیسه ادامه داد: همه ساله برنامه‌های زیادی برای برگزاری هفته کتاب تدارک دیده می‌شود که متاسفانه در سال‌های قبل بیشتر این برنامه‌ها معطوف به پایتخت بوده، اما امسال برنامه‌ها به صورت ملی و کشوری و با مشارکت همه نهادها برگزار می‌شود.

مشارکت نهادهای مختلف

دبیر هفته کتاب از مشارکت سازمان صداوسیما، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش، وزارت تعاون، وزارت کار، دانشگاه‌های مختلف و همچنین بسیاری از مراکز، موسسات، ادارات و نهادها در این هفته خبر داد که برنامه‌های مرتبط را در تقویم کاری خود گنجانده‌اند.

به گفته جلیسه، همه استانداری‌ها، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و همه ادارات آموزش و پرورش و ادارات ارشاد اسلامی استان‌ها نیز در هفته کتاب حضور دارند.

او درباره عمده تفاوت برنامه‌های امسال در مقایسه با ادوار گذشته بیان کرد: امسال تمرکز برنامه‌ها بر برندسازی هفته کتاب بوده است. ما سعی کردیم خود هفته کتاب به عنوان یک فعالیت مشخص بین مردم جا بیفتد و مخاطب مستقیم عمده برنامه‌ها، خود مردم باشند؛ به همین دلیل سعی کردیم برنامه‌ها صرفا متمرکز بر تهران نباشد و در سطح ملی کل مردم کشور را درگیر کند تا با هدف اصلی هفته کتاب که ترویج کتاب و کتابخوانی است، همسو باشد.

هفته کتاب به مثابه استارت ماشین

با توجه به کاهش شمارگان کتاب‌ها و نیز هشدار بسیاری از کارشناسان مبنی بر کاهش سرانه مطالعه و کمرنگ شدن کتاب در سبد خانواده‌های ایرانی، برنامه‌های هفته کتاب چقدر می‌تواند باعث آشتی دوباره مردم با کتاب شود؟ دبیر اجرایی هفته کتاب در این باره چنین توضیح می‌دهد: قرار نیست ما در یک هفته معجزه کنیم، چون فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با یک هفته تغییر نمی‌کند. می‌خواهم بگویم در این یک هفته ما تلاش می‌کنیم جرقه‌هایی در ذهن مردم ایجاد کنیم که توجهشان به کتاب جلب شود و علاوه بر این در طول سال با فرهنگ‌سازی بتوانیم دغدغه‌های مردم را به سمت کتاب بیشتر متمایل کنیم.

او ادامه داد: هفته کتاب مثل استارت ماشین است که موتور را به حرکت درمی‌آورد. اگر هفته کتاب باعث شود موتور مطالعه روشن شود که چه بهتر، اما اگر نشد نیاز به جرقه‌های دیگری است.

اما دبیر هفته کتاب که ریاست موسسه خانه کتاب را هم عهده دار است، از دو برنامه دیگر در قالب برنامه‌های بیست و سومین دوره هفته کتاب سخن گفت؛ نخست درگیر‌کردن کل کتابفروشی‌های کشور و دیگری رونمایی رسمی از سایت اهدای کتاب. این سایت قرار است مکانیزم اهدای کتاب به مناطق محروم و کتابخانه‌های عمومی و مدارس را ساماندهی کند و در واقع اهدای کتاب، ساز و کاری الکترونیک پیدا کند.

جشنواره کتاب مجازی

اولین دوره جشنواره «کتاب مجازی» از سوی ستاد هفته کتاب برگزار می‌شود. این جشنواره شامل بخش‌های مختلف است و هدف از آن هم مشارکت دادن بیشتر مردم در برنامه‌های ترویجی کتابخوانی است. کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌های آنلاین، فروشگاه‌های اینترنتی کتاب، فروشگاه‌های صوتی کتاب، وبسایت‌های اختصاصی ناشران، شبکه‌های اجتماعی با موضوع کتاب، سایت‌های ترویج کتابخوانی و اپلیکیشن‌های تلفن همراه با موضوع کتاب از بخش‌های این جشنواره است. در «کتاب مجازی» بهترین‌ها در هر یک از این شاخه‌ها توسط مردم و با سازوکاری که طراحی شده است، انتخاب می‌شوند و طی مراسمی در آخرین روز هفته کتاب (اول آذر) جوایزی به منتخبان اهدا می‌شود.

تمامی سـایت‌های مربوط بـه بخش‌های مذکور در سایتی به نشانی ketabmajazi.ir ثبت‌نام می‌کنند و سپس مردم با مراجعه به سایت، نسبت به رای‌دهی به وبسایت‌های ثبت‌نام شده، اقدام می‌کنند.

تدارک وسیع صداوسیما

دبیر هفته کتاب از فعالیت‌های چشمگیر سازمان صداوسیما در برنامه‌های هفته کتاب یاد کرد و گفت: ما امسال سازمان صداوسیما را خیلی درگیر برنامه‌های هفته کتاب کردیم صداوسیما برنامه‌های بسیاری تولید کرده که در ایام هفته کتاب از شبکه‌های مختلف در کل کشور پخش خواهد شد.

جلیسه با تاکید بر تنوع برنامه‌های بیست و سومین دوره اظهار کرد: تنوع برنامه‌های امسال چند برابر شده است. تلاش کردیم برنامه‌هایی تدارک ببینیم که در مقیاس با گذشته جدیدتر باشد. اصل برنامه‌ها را نیز براساس پرداختن به خود مردم به عنوان مخاطبان اصلی هفته کتاب برنامه ریزی کردیم که همین‌ها موید تفاوت رویکرد ماست.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها