نصرالله افجه‌ای از فروش نرفتن کارش در کریستیز می‌گوید:

عدو شود سبب خیر

نصرالله افجه‌ای امروز به یک برند در زمینه نقاشیخط تبدیل شده است. سبک خاص او در تلفیق خوشنویسی و نقاشی، انتخاب رنگ‌های تاثیرگذار و مهم تر از همه ریزنویسی‌های پرحوصله و هنرمندانه او، این هنرمند را به یکی از گران ترین هنرمندان کشورمان در حراج‌های هنری بین‌المللی تبدیل کرده است. با این حال تنها اثر عرضه شده از او در حراج اخیر کریستیز به فروش نرفت. به همین بهانه سراغ او رفتیم.
کد خبر: ۸۵۰۴۸۹
عدو شود سبب خیر

همچنان مشغول ریزنویسی هستید؟

من هیچ‌وقت بیکار نیستم. هروقت خواستید ما را به یاد بیاورید بدانید قلم در دست داریم و می‌نویسیم. این دوره کاری من، ریزنویسی است و مرتب باید مشغول باشم. لابه‌لای زندگی روزمره، کارم را انجام می‌دهم و خوشنویسی من، زمان نمی‌شناسد. به‌دلیل این که آتلیه من در منزلم هست، مدام کارم را پیش می‌برم و مشغول کار هستم. وظیفه ما این است که در این چند صباح کار کنیم.

هفته گذشته اثری از شما در حراج پاییزه کریستیز خاور میانه عرضه شد که در کمال تعجب به فروش نرسید. تحلیل خودتان در این باره چیست؟

مهم نیست. من هیچ هیجانی نسبت به این موضوعات ندارم. ما هنرمندان کارمان را انجام می‌دهیم. این که اثری فروش نرود، موضوعی سابقه‌دار است. به هر حال من از این موضوع کسالتی ندارم. کمااین که دو دوره قبل هم یکی از کارهایم فروش نرفت و از آنجا که گاهی عدو شود سبب خیر، اتفاقا همین اثر به موزه مترو پلیتن رفت؛ یعنی به جای این که در حراج فروش برود و در خانه یک کلکسیونر بماند، به موزه متروپلیتن نیویورک رفت. فروش نرفتن آثار هنرمندان اتفاق نامیمونی نیست و برای عزیزترین نقاشان هم ممکن است رخ بدهد.

فکر نمی‌کنید علت فروش نرفتن این اثر، قیمت‌گذاری بالای آن بوده باشد؟

اتفاقا آن اثر قیمت‌گذاری ضعیفی داشت. من هیچ گله‌ای نمی‌کنم. گاهی در کارشناسی دقت نمی‌شود و قیمت اولیه را خوب نمی‌گذارند. در حراج تهران هم قیمت اولیه کار من را کم گرفته بودند. اینها مسائل مهمی نیست. مهم این است که کار چطور در حراج جرقه بزند و از آن استقبال شود. من هیچ وقت این مسائل را تعبیر بد و منفی بافی نمی‌کنم که مثلا مسائلی پشت پرده بوده است.

درباره همین تابلو که در کریستیز اخیر عرضه شد، توضیح دهید. آیا متعلق به خودتان بود یا از طریق کلکسیونر عرضه شده بود؟

این کار متعلق به خودم بود. کاری بود مربعی شکل به ابعاد 170 سانتی‌متر که سال قبل کار کرده بودم. قبل از این کار، یک اثر دولت کار کرده بودم که خیلی دوستش داشتم. اول بنا بود آن کار را به کریستیز ارائه کنم ولی وکیلم گفت آن اثر برای کریستیز زیاد و بهتر است یک کار معمولی تر بدهم. در نتیجه من این را ارائه کردم که فروش نرفت. آن کار دولتی همچنان در پرده است.

حدود یک ماه قبل هم اثری از شما در حراج ملی به قیمت پایه 60 میلیون چکش خورد. درباره آن توضیح دهید.

تابلویی بود به اسم استغاثه، چون طراحی اش از پایین به بالا به تصاعد بود. این تابلو متعلق به آقای مسعود اخوان از مجموعه داران کاردان و باسواد کشور است که قبلا در پردیس ملت به نمایش گذاشته شده بود و ایشان خرید کرده بودند. این تابلو جزو کارهای خوب من بود که قیمت بالایی هم نداشت و حتی می‌توانست به قیمت بالاتری تا صد میلیون هم فروخته شود.

سجاد روشنی

فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها