علی رهبری به رییس‌جمهور نامه نوشت

هر روز تهدید به تعطیلی می‌شویم

رئیس مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه نقش مقام معظم رهبری در موضوع هسته‌ای بسیار مؤثر و پیش‌برنده بود، گفت: ایشان با نقش هدایتگر و به‌موقع در هدایت مذاکرات، چارچوب‌های روشنی را تعریف کردند و با تأیید در اجرا، پرونده هسته‌ای را به سرانجام رساندند.
کد خبر: ۸۴۹۸۱۳
نقش رهبری در پرونده هسته ای بسیار مؤثر و پیش‌برنده بود

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ آقای علی لاریجانی در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود، افزود: لازم می‌دانم بار دیگر از نامه رهبر معظم انقلاب به رئیس جمهور درباره پرونده هسته‌ای ایران سپاسگزاری کنم که به‌موقع، جامع و دقیق چه در بعد راهبردی و چه غیر آن، راه را روشن کردند و لازم می‌دانم این نکته را بار دیگر بیان کنم که موضوع هسته‌ای ایران که بیش از دو دهه تلاش را دربردارد نمودی از روحیه علمی ایران است که پس از انقلاب اسلامی در مسیر اعتلا قرار گرفت .

وی افزود: در این تلاش نقش حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب بسیار مؤثر و پیش‌برنده بود البته در دولت های مختلف و حوادث گوناگون ایشان بود که با امید دادن و پشتیبانی موضوع هسته‌ای را از نظر دانش علمی به پیش می‌راند و در این 12 سال که غرب با ماجراجویی خود چالش‌هایی را در مسیر حرکت علمی هسته‌ای ایجاد کرد، رهبری معظم بود که با حمایت خود پایداری ملت را در مقابل این ستم غرب سامان داد.

لاریجانی تصریح کرد: همچنین در مقطع کنونی هم با نقش هدایتگر و به‌موقع در هدایت مذاکرات، چارچوب‌های روشنی را تعریف کردند و در نهایت، با تأیید خود و ضوابط مشخص در اجرا، پرونده طولانی هسته‌ای را به سرانجام رساندند، بنابراین قطعا این نقش بی بدیل در ذهن ملت ایران و تاریخ خواهد ماند.

وی افزود: همچنین توجه و تأکید ایشان بر مصوبه مجلس شورای اسلامی و توجه به تلاش‌های کمیسیون مربوط و سایر کمیسیون‌ها و همه نمایندگان مجلس و توصیف مصوبه مجلس به قانونی محتاطانه که راه درست را پیش پای دولت قرار داد هم نشان‌دهنده ارزش کار ستودنی نمایندگان است و هم دقت نظر رهبری بر ارکان این امر مهم را نشان می‌دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته خالی از لطف نیست که اشارتی داشته باشم به نکته‌ای که یکی از همکاران در نوشته خود درج و تصور کرده محتاطانه صفتی است که در آن تعریضی است و به نحوی جسورانه را صفتی بافضیلت تلقی کردند؛ اما بنده در هیچ کتاب اخلاقی نیافتم که محتاطانه را صفتی از جنس رذایل بپندارند و در عوض، جسورانه را صفتی از جنس فضایل و این از عجایب روزگار است ک برخی جای فضیلت و رذیلت را اشتباه گرفته اند.

وی در ادامه تصریح کرد: اشارات رهبری در مسائلی که مورد تأکید قرار دادند به بندهایی از قانون مجلس با اسم و رسم بندها و گاه اشاراتی به بندها بدون قید آنها همگی حکایت از اهمیت کار نمایندگان و تصمیم به‌موقع آنان دارد که از همت عالی نمایندگان سپاسگزاری می شود که در یک مقطع حساس و تاریخی که دشمنان اسلام به دنبال بهانه‌گیری بودند با اقدامی سنجیده، هم راه گستاخی را بر آنان بستند و هم راه ملت را هموار کردند تا از شرایط سخت تحریم ها عبور شود.

لاریجانی این موضوع و در نهایت تدبیر رهبری در ابلاغ تأیید مصوبه شورای عالی امنیت ملی با ملاحظات آن، جایگاه پراهمیت رهبری کشور را در مسائل راهبردی نشان می دهد و این امر از ابتکارات برجسته در قانون اساسی کشور است که مسائل راهبردی در امنیت ملی کشور، جایگاه طراحی و تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و در نهایت تأیید نهایی آن روشن است و صرفا با نظر رهبری قطعیت می یابد که نمونه آن موضوع هسته ای بود که در همین مسیر به ساحل تصمیم‌گیری نهایی رسید.

وی تصریح کرد: طبعاً در مسئله هسته ای قوای مختلف سهم داشتند و سهم قوه مقننه در این امر برجسته بود اما دیده شده برخی قبل از اظهار نظرهای رهبری در این امر که موضوع هسته ای از اموری است که در دست رهبری باید به سرانجام برسد رد کردند و آن را ظلم مضاعف دانستند خیلی تعجب‌آور بود؛ البته با اقدام رهبری در این نامه علی‌القاعده برای این حرف‌ها جایی باقی نگذاشتند اما نص قانون اساسی این امر را روشن می کند که پرونده هایی که در سطح شورای عالی امنیت ملی مطرح است جز با تصمیم رهبری قابل اجرا نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در مسیر بررسی های این طرح در مجلس که طی جلسات مختلف در خارج از صحن علنی و هماهنگی‌های مختلف دو فراکسیون و هماهنگی‌ها با دبیرخانه شورای عالی مسائلی مطرح شد که شاید در این مقطع لزومی به بحث آن نباشد، اما در جایگاه خود باید مورد توجه قرار گیرد؛ از‌ جمله آنچه را بنده مستقیما برای نمایندگان نقل کردم همگی در کمال صحت و اتقان بود و برخی حرف‌های رسانه‌ای که عده‌ای آن را رد و تکذیب کردند به هیچ وجه قابل قبول نبوده و نیست، چون بنده ظاهراً یک موجود زنده هستم و نمی توانم در جلسه ای تخیل کرده باشم.

آقای لاریجانی افزود: اما چیزهایی نقل می شود که انسان دچار حیرت می گردد؛ اینجا باید به یک نکته توجه بدهم که قدری برای بنده سخت و غیرقابل باور بود و آن، این نکته است که در این مقطع مهم تاریخی کشور که موضوع حساسی که دو سال یا سه سال ذهن جامعه را گرفته، در رسانه ها بحث شده و در کمیسیون های مختلف مجلس مورد بررسی قرار گرفته و در جلسات علنی و غیر علنی مجلس مطرح شده است و در گام نهایی باید مورد همکاری همه ارکان کشور قرار می گرفت تمهیداتی هم در این زمینه انجام گرفت که در کلیت کشور تصمیم درست گرفته شود که منافع ملی ملت حفظ شود، طبعا برای این کار مهم احتیاج به بحث های زیاد و توافقاتی خارج از صحن بود تا بحث های طولانی که در ظرف کار مجلس نمی گنجد آنجا صورت پذیرد اما چرا باید به تعهدات پایبند نبود؟ مگر توافق در متن صورت نگرفته بود؟ چرا عده ای مطلب را طور دیگری جلوه دادند و چرا آنچه را توافق شد به‌موقع به دوستان خود منتقل نکردند؟

وی ادامه داد: اینگونه با مسائل مهم که با سرنوشت کشور در ارتباط است برخورد می شود ضعف و بی اعتمادی ایجاد می کند من نمی خواهم به این مسائل بپردازم اما اینگونه موضوعات مسائلی را نشان داد که قابل تأمل برای همگان گردید؛ از آن مهم‌تر این عدم پایبندی به تعهد را به نحو دیگری به دیگران منتقل کردن کار خلاف دیگری است، بنده نمی خواهم این امور را باز کنم ولی آقایانی که مرتب نفی و تکذیب می کنند بدانند بر کار خلاف قبلی خود بار جدیدی می‌دهند و نقض عهد را نمی توان با فرار به جلو به گردن دیگران انداخت.

رفتار توأم با عصبانیت سعودی‌ها

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موضوع دیگری که باید به آن اشارتی داشت برخی اظهارات مقامات سعودی در دشمنی با ایران است؛ البته امروز از حد عالی دیپلماتیک خارج شده است اما به نظر می رسد رفتار توأم با عصبانیت آنان متأثر از نتایج اقدامات غلطی است که در منطقه انجام دادند.

لاریجانی افزود: سال هاست که (سعودی‌ها) ستیز با دولت سوریه را پیشه خود گرفتند و با حمایت از تروریست ها هم جان و مال مردم سوریه را آماج اهوای خویش قرار دادند اما به نتیجه نرسیدند که البته صدمه به اقتصاد مردم سوریه زدند، بعد در یمن ماجراجویی کردند و یک کشور را مورد تهاجم قرار دادند و بعد از حدود 8 ماه نتیجه ای حاصل نشد و نتوانستند دست‌نشاندگان خود را حاکم کنند.

وی گفت: البته به زیرساخت ها و مردم یمن وحشیانه هجوم بردند و خسارت‌های زیادی وارد کردند همچنین در ماجرای غم انگیز منا رفتار و گفتار غیرصادقانه ای داشتند و تا چند روز پیش هنوز 750 نفر کشته ذکر می کردند اما پس از فشارهای زیاد خود اعلام کردند 7500 کشته داشته‌اند.

رئیس مجلس افزود: اگر حادثه ای رخ داده است چرا آن را مخفی کردید؟ چرا بدون اجازه ملت‌ها آنها را غیرعادی دفن کردید؟ مگر شما میزبان حجاج نبودید چرا اجساد را در شرایط بدی نگه داشته‌اید؟ همه و همه اینها نشان می دهد دولت سعودی گرفتار نابسامانی سیاسی و حکمرانی شده است.

وی اضافه کرد: اخیرا هم با کشورهای بزرگ تماس می گیرند و حرف‌های نادرست و نسنجیده‌ای می زنند که بعضا اسباب خنده آنها شده است؛ سعودی‌ها باید بفهمند که کشوری پیشرو نه در افکار و نه در آیین حکمرانی و نه در ارائه تفسیر متین از دین هستند.

آقای لاریجانی ادامه داد: نفوذ کشورها صرفا با پول حاصل نمی شود، جاذبه فکری و نظری و آیین کشورداری در سایر حوزه ها مدخلیت دارد، سعودی ها بایداز گذشته پند بگیرند و باعث تفرقه مسلمین نشوند که غیر مسلمانان و صهیونیست‌ها از آن بهره بگیرند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ماجراجویی های صهیونیست ها در فلسطین بعد دیگری از فرصت طلبی است که آنها از شرایط به هم ریخته کشورهای اسلامی بهره جسته اند و با کشتار مردم مظلوم فلسطین و تعدی به بیت‌المقدس قصد دارند تسلط خود را بر قدس و کرانه باختری بیشتر کنند که به ظهور انتفاضه اخیر منجر شده است.

وی تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی اقدامات وحشیانه رژیم صهیونیستی را در این برهه محکوم و حمایت خود را از مجاهدت مردم مظلوم فلسطین اعلام می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها