صالحی: رئیس‌جمهور، اقدام درباره رآکتور اراک را منوط به تهیه اسناد کرده است

مراحل نهایی تبادل سوخت هسته‌ای با روسیه

سازمان انرژی اتمی ایران متن بیانیه مشترک با آژانس انرژی اتمی چین و دپارتمان انرژی آمریکا را منتشر کرد که به موجب آن باید سندی رسمی مطابق قوانین ملی سه کشور تنظیم و مسئولیت‌ها و وظایف هر کدام برای مدرن‌سازی رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک مشخص شود.
کد خبر: ۸۴۸۳۷۴

در این سند به جلسه‌ای اشاره شده که در تاریخ 23 شهریور با حضور نمایندگان ایران، چین و آمریکا در وین برگزار شده است و در آن درباره گام‌های آینده برای مدرن‌سازی رآکتور اراک مذاکره شده است. به نظر می‌رسد سند منتشرشده از سوی سازمان انرژی اتمی، اولین سندی است که در جهت بازطراحی رآکتور اراک، تهیه و تنظیم شده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی که دیروز با بخش خبر نیمروزی سیما داشت با اشاره به اقداماتی که باید از سوی ایران و 1+5 در فرآیند اجرایی شدن برجام انجام شود، یکی از این اقدامات را تهیه سند رسمی درباره بازطراحی رآکتور اراک خواند و گفت: در فرآیند تهیه این سند رسمی باید سه سند تهیه شود.

به گفته صالحی، سند اول که به نظر می‌رسد همین سندی است که دیروز متن آن منتشر شده، چندی قبل در وین تهیه و تنظیم شده و به امضای نمایندگان جمهوری اسلامی ایران، چین و آمریکا رسیده و 1+5 نیز آن را تائید کرده است. در این سند به کلیات مربوط به تعهدات ایران و طرف مقابل اشاره و فرآیند کلی اجرایی شدن این اقدام مشخص شده است.

تشکیل گروه کاری برای به‌عهده گرفتن نقش‌ها

چین، آمریکا و ایران در سند منتشر شده یادآوری کرده‌اند، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایالات متحده آمریکا به همراه نماینده عالی اتحادیه اروپا متعهد شده‌اند تا قبل از روز اجرا یک گروه کاری برای به‌‌عهده گرفتن نقش‌های مربوط به هر یک از آنان در پروژه مذکور با هدف تسهیل در آن مطابق با قوانین ملی خود ایجاد کنند. در این سند همچنین چین و آمریکا بر آمادگی خود برای تشکیل جلسه و ریاست مشترک گروه کاری متشکل از اعضای 1+5 در رابطه با پروژه برجام تصریح و اعلام کردند، دیگر کشورهای دارای تخصص هسته‌ای مرتبط نیز می‌توانند پس از تصمیم و موافقت همه اعضای گروه کاری و ایران برای ملحق شدن به گروه کاری دعوت شوند.

صالحی:‌ همکاران ما در مسکو حضور دارند تا اورانیوم غنی‌شده‌ای را که حدود 8 تا‌9‌تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به‌ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم

آن‌طور که رئیس سازمان انرژی اتمی دیروز در گفت‌وگوی خود با بخش خبر نیمروزی سیما گفت، به نظر می‌رسد این بخش از سند منتشر شده نیز عملی ‌شده و جلسه اعضای 1+5 برگزار شده است. صالحی دیروز گفت: سند دومی که باید تهیه شود، سند تفاهم نام دارد که این سند میان اعضای 1+5 منتشر شده و محتوای آن نحوه تقسیم وظایف میان آنان برای بازطراحی رآکتور اراک است که این سند نیز میان آنان تنظیم و تائید شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: سند دیگر، سند رسمی است که دو روز پیش با حضور آقایان عراقچی، تخت‌روانچی، بعیدی‌نژاد، کمالوندی و رحیمیان در وین درباره آن مذاکره شد که این سند مادر است و باید تنظیم و امضا شود سپس اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی افزود:‌ قانون مصوب مجلس نیز ناظر بر این امر است و تاکید کرده که حتما باید سندی رسمی در ارتباط با رآکتور اراک تنظیم شود و به تائید مراجع ذی‌ربط برسد.

صالحی گفت: آقای رئیس‌جمهور نیز دستور اقدام را منوط به این کرده است که این اسناد آماده شود.

تبادل سوخت هسته‌ای از نقاط قوت برجام برای ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنانش فراهم شدن امکان تبادل سوخت هسته‌ای را از نقاط قوت برجام برای کشورمان دانست و گفت: به همین منظور، برای تبادل سوخت هسته‌ای با روس‌ها از حدود هشت ماه پیش مذاکرات بسیار فشرده‌ای با مقامات این کشور داشته‌ایم.

وی با بیان این‌که در چارچوب برجام این امکان برای ما فراهم شده است که خدمات غنی‌سازی را صادر کنیم، افزود: فراهم شدن امکان این‌که مابه‌‌ازای صدور اورانیوم غنی‌شده، می‌توانیم اورانیوم طبیعی وارد کنیم، دستاورد بزرگی برای ماست.

صالحی گفت: همکاران ما در مسکو حضور دارند تا اورانیوم غنی‌شده‌ای را که حدود هشت تا 9 تن است طبق تعهداتمان بفروشیم و به‌ازای آن اورانیوم طبیعی بگیریم. وی افزود: در یکی دو ماه آینده که باید اقداماتمان را انجام دهیم تبادل سوخت نیز باید اجرا شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها