خطر نزدیک بینی در فرزندان نخست خانواده

مطالعات اخیر نشان می‌دهد فرزندان نخست خانواده نسبت به دیگر فرزندان بیشتر در معرض ابتلا به نزدیک‌بینی در سال‌های بعدی عمر خود قرار دارند.
کد خبر: ۸۴۷۶۳۶

محققان با بررسی روی 89 هزار فرد 40 تا 69 سال دریافتند که ابتلا به نزدیک‌بینی در فرزندان نخست خانواده نسبت به فرزندان بعدی بین 10 تا 20 درصد بیشتر است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که والدین زمان زیادی را صرف برای فرزند اول خود می‌کنند و از کتابخوانی و این قبیل کارها بیشتر برای آنها استفاده می‌کنند ولی معمولا در فرزندان بعدی خیلی مجال یا حوصله انجام این کار را ندارند. بنابراین، فرزندان اول خانواده‌ها زمان بیشتری از وقت خود را صرف انجام فعالیت‌هایی مثل کتاب خواندن یا کارهایی می‌کنند که باعث نزدیک‌بینی آنها می‌شود.

در واقع تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه کاردیف انگلیس نشان می‌دهد که بروز نزدیک‌بینی در کشورهایی که سطح آموزش و مطالعه بیشتر است، به مراتب بیشتر از سایر کشورها می‌شود. مطالعه روی 110 هزار زن و مرد 15 تا 25 ساله سنگاپوری مبتلا به نزدیک‌بینی نشان می‌دهد گروه‌هایی که تحصیلات بالای دانشگاهی دارند به نسبت بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری چشمی ‌قرار دارند. مطالعاتی که روی 1900 کودک چینی انجام گرفته حاکی از آن است که در این کودکان که زمان بیشتری را صرف بازی و فعالیت‌های فوق‌العاده غیر از درس خواندن و مطالعه می‌کنند، خطر نزدیک‌بینی کمتر است. ولی به‌طور کلی، شمار مبتلایان به نزدیک‌بینی در دنیا به‌ویژه نسل جوان در حال افزایش است و به موضوع مهمی‌ از نظر سلامت تبدیل شده است. عوامل ژنتیک و از همه بیشتر انجام کارهای چشمی‌زیاد مثل مطالعه و هر چه کمتر انجام دادن فعالیت‌های بیرونی احتمال بروز این بیماری چشمی‌ را افزایش می‌دهد.

منبع: livescience

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها