آیت‌الله جنتی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

بررسی برجام به پایان رسید/ مراقب باشیم طرف مقابل عهدشکنی نکند

مجلس شورای اسلامی به جزئیات طرح فوریتی اقدام متناسب و متقابل دولت جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام تنها با سه تغییر جزئی،‌ رای مثبت داد.
کد خبر: ۸۴۵۹۳۲

به گزارش جام‌جم، بررسی جزئیات طرح اجرای برجام برخلاف آنچه انتظار می‌رفت دیروز زمان زیادی را به خود اختصاص نداد و تنها با طرح سه پیشنهاد نمایندگان و در مدت 15 دقیقه، توانست با 161 رأی موافق، 59 رأی مخالف و 13 رأی ممتنع از مجموع 250 نماینده حاضر به تصویب برسد. هرچند تعداد پیشنهادات نمایندگان در مورد اصلاح جزئیات طرح 9 ماده‌ای برجام، بالغ بر 170 مورد بود، اما رئیس مجلس تنها با طرح پیشنهاد حسین سبحانی‌نیا و جواد جهانگیرزاده، دو عضو کمیسیون امنیت ملی موافقت کرد تا به این ترتیب این طرح هر چه سریع‌تر از ایستگاه پایانی در بهارستان عبور کند.

تنها پیشنهاد تصویب شده در این طرح که در کنار برخی اصلاحات عبارتی قرار گرفته بود، مربوط به بند یک ماده‌واحده این طرح بود که اشاره به تلاش دولت برای خلع سلاح هسته‌ای در جهان داشت و در نهایت در میان شعارهای مرگ بر اسرائیل نمایندگان تصویب شد که این طرح دولت را موظف به پیگیری خلع سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی از سازمان‌های بین‌المللی می‌کند.

اعتراض‌ها به عدم طرح پیشنهادهای نمایندگان

در واکنش به رأی‌گیری زودهنگام برجام در مجلس، حمید رسایی نماینده تهران با حضور در جایگاه هیات رئیسه با علی لاریجانی صحبت کرد و اعتراض خود را به رئیس مجلس منتقل کرد. دیگر نمایندگان مخالف نیز در اعتراض به این اقدام در قسمت جلوی صحن مجلس اجتماع کردند و حتی برخی شروع به فریادزدن کردند.

علی لاریجانی در پاسخ به انتقادها نسبت به بررسی نشدن پیشنهادهای نمایندگان، گفت:‌ پیشنهادها بسیار زیاد است و نمی‌توانیم همه آنها را مطرح کنیم، زیرا وقت زیادی می‌گیرد.

همزمان با قرائت طرح در میان اعتراض نمایندگان منتقد، جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه و مهرداد بذرپاش نماینده تهران با یکدیگر درگیر شدند که با دخالت نمایندگان این درگیری خاتمه یافت، اما تشنج در فضای مجلس ادامه پیدا کرد و اسماعیل کوثری با عصبانیت به رئیس مجلس گفت:‌ «آقای لاریجانی چه چیز را می‌خوانی؟» همزمان علیرضا زاکانی با اشاره دست و به حالت ناراحتی از نمایندگان خواست که آرام باشند و به سمت صندلی‌اش رفت. بقیه نمایندگان معترض در صندلی‌هایشان جای گرفتند و نمایندگانی که با طرح برجام مخالف بودند با گفتن دو ـ دو مخالفت خود را با این طرح اعلام کردند. با این حال پس از رأی مثبت نمایندگان به طرح برجام در مجلس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه که همراه عراقچی و تخت‌روانچی، معاونان وزیر امور خارجه در صحن علنی حضور داشت، جلسه را ترک کرد.

پس از ورود مجلس به دستورات بعدی، صحن علنی همچنان دستخوش التهاب بود به‌طوری که پس از مدتی حمید رسایی با در دست گرفتن برگه‌ای که روی آن نوشته بود‌: «این قانون‌شکنی رسمی است، مجلس فرمایشی نیست»‌ روی صندلی‌اش نشست. پس از آن، مهدی کوچک‌زاده با فریاد رو به خبرنگاران مستقر در جلسه گفت: این صدای رهبر انقلاب نبود. نکته قابل توجه در جلسه علنی دیروز مجلس،‌ اشک‌ ریختن یکی از مخالفان برجام پس از تصویب جزئیات طرح برجام بود. علی‌اصغر زارعی، نماینده تهران از جمله کسانی بود که بعد از تصویب طرح برجام گریه کرد و حتی بعد از مدتی از شدت تاثر به درمانگاه مجلس منتقل شد. روح‌الله حسینیان دیگر مخالف برجام نیز که بعد از رای به کلیات برجام به دلیل عارضه قلبی راهی بیمارستان شده بود، روز گذشته با تجهیزاتی که قلب وی را مورد بررسی قرار می‌داد، در صحن علنی حاضر شد، اما این‌بار بسیار خونسرد بود. او دیروز گفت که صحبت‌هایش خطاب به محمدجواد ظریف و علی‌اکبر صالحی در جلسه روز یکشنبه، جدی بوده است.

ادعای وفاق در جلسه غیرعلنی

در چنین شرایطی بود که احمد توکلی نماینده تهران در تذکری از علی لاریجانی انتقاد کرد که اجازه طرح پیشنهادها داده نشده است.

وی گفت: آقای لاریجانی شما به عنوان هیات رئیسه سوگند خورده‌اید و باید بسیاری از مسائل را رعایت کنید، من نمی‌دانم که به‌خاطر رعایت نکردن این سوگند، چقدر گوسفند می‌خواهید قربانی کنید؟

علی لاریجانی هم در پاسخ، درحالی‌که لبخند به لب داشت، گفت: گاو و گوسفندهای شما را از بهشهر می‌آوریم و می‌کشیم. این پاسخ کنایه‌آمیز با واکنش توکلی مواجه شد که گفت: ‌ما گاو و گوسفند نداریم. لاریجانی هم یادآور شد:‌ بله! ندارید ما شوخی کردیم.

لاریجانی سپس در واکنش به ادامه انتقادات از جلوگیری از طرح پیشنهادهای نمایندگان، به جلسه غیرعلنی مجلس اشاره کرد و گفت: قبل از جلسه این وفاق حاصل شد که در کل، طرح را بپذیریم تا مشکلات کشور حل شود و نمایندگان هم کمک کردند و از بسیاری از پیشنهادها گذشتند.

وی افزود:‌ قواره‌هایی در این مساله وجود داشت که ما توافق کرده بودیم، رعایت شود. ما این طرح را تصویب کردیم تا اجرای برجام بر اساس این شروط صورت گیرد.

در ادامه‌ تذکر احمد توکلی، مهدی کوچک‌زاده هم به لاریجانی تذکر داد و گفت: تصویب برجام، خلاف نظر رهبری است که لاریجانی در پاسخ گفت: قرار نبوده رهبری به این موضوع وارد شوند و تصویب برجام نظر مجلس بوده و ربط دادن آن به رهبری درست نیست. رئیس مجلس پس از فریادهای رسایی در جلسه علنی خطاب به وی گفت: آقای رسایی شما خوب می‌دانید که در مورد برجام چه اتفاقی افتاده و خوب است همه به یک چارچوب و قواره‌هایی پایبند باشیم.

در ادامه حمید رسایی خطاب به لاریجانی گفت: آقای لاریجانی شما آیین‌نامه را زیر پا گذاشتید و آیین‌نامه‌ای دیگر باقی نمانده که آن را رعایت کنیم و آیا کار شما قانونی است؟ در پاسخ به این اظهارات، علی لاریجانی بیان کرد: تمام نمایندگان در جریان این موضوع بودند و شما نیز در جریان قرار گرفته بودید و آیا تذکر شما فقط همین موضوع بود و الان راحت شدید؟ این جور صحبت‌ها خوب نیست.

نمایندگان بعد از تصویب جزئیات چه گفتند؟

با تصویب زودهنگام جزئیات طرح برجام در مجلس، راهروهای مجلس صحنه حضور نمایندگان مخالف و موافق بود که می‌خواستند با رسانه‌ها صحبت کنند.

در همین راستا مهرداد بذرپاش، نماینده اصولگرای مجلس و عضو کمیسیون ویژه برجام در نقد طرح هسته‌ای تصویب شده، گفت: در شأن مجلس جمهوری اسلامی ایران نبود که مهم‌ترین طرح سیاست خارجی دولت در این دوره مجلس را در عرض یک ربع بدون قرائت دیگر پیشنهادها بخوانند و تصویب کنند.

وی درباره توافق فراکسیون رهروان و فراکسیون اصولگرایان در تدوین طرح برجام تصریح کرد:‌ زمانی که این طرح در حال تدوین بود، اعضای دو فراکسیون گردهم آمدند. فراکسیون اصولگرایان 11پیشنهاد داشت که فقط دو پیشنهاد در طرح گنجانده شد و بقیه پیشنهادها اعمال نشد؛ از این رو ما این طرح را مورد توافق فراکسیون اصولگرایان نمی‌دانیم و به همین دلیل هم نپذیرفتم که این طرح را امضا کنیم.

با این حال کاظم جلالی، رئیس فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت از موافقان این طرح با اشاره به تصویب کلیات و جزئیات برجام در مجلس گفت که امروز روز مهمی است برای کشور و رفتار مجلس در مورد برجام بسیاری از نگرانی‌ها را رفع کرد و دولت می‌تواند با قدرت در مقابل دشمنان بایستد و دشمنان امروز دستشان از آنچه که به عنوان اجماع علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌کردند، خالی است. وی در ارتباط با این‌که تدبیر مجلس در صورت رد طرح اقدام متناسب و متقابل در شورای نگهبان چیست، گفت:‌ به نظر می‌رسد مشکلی در این طرح نباشد و پیش‌بینی من این نیست که این طرح در شورای نگهبان رد شود. اما اگر این اتفاق بیفتد در اختیارات رئیس مجلس است که جلسه‌ای را برای اصلاح مجدد تشکیل دهد.

بررسی طرح برجام، امروز در شورای نگهبان

سخنگوی شورای نگهبان از وصول مصوبه طرح اجرای برجام به این شورا خبر داد و گفت: شورای نگهبان 10 روز فرصت دارد این مصوبه را بررسی و درباره آن اظهارنظر کند.

نجات‌الله ابراهیمیان در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد، این طرح در دستورکار جلسه روز چهارشنبه شورای نگهبان قرار دارد. وی یادآور شد: شورای نگهبان موظف است مصوبات مجلس را با شرع مقدس اسلام و قانون اساسی تطبیق دهد و جز این دو مورد، هیچ ملاحظه دیگری را نمی‌توانیم مدنظر قرار دهیم.

استقبال دولت از تصویب برجام در بهارستان

به‌دنبال تصویب جزئیات طرح هسته‌ای مجلس، برخی چهره‌های دولتی از این تصمیم بهارستان استقبال کردند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت دیروز در نشست خبری خود ضمن تشکر از نمایندگان درباره تصویب طرح اجرای برجام گفت: امروز نمایندگان مجلس با این تصمیم تاریخی در مورد برجام نشان دادند که همواره با درک درست از واقعیت‌های کشور تصمیمات سنجیده اتخاذ می‌کنند. وی افزود: از مدیریت مدبرانه و واقع‌بینانه هیات رئیسه مجلس به ویژه دکتر لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنم.

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور هم گفت: اقدام امروز مجلس پاسخی به انتظار هموطنان برای تسهیل اجرای سند برجام بود.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز با بیان این‌که حضور من در تیم مذاکره‌کنندگان هسته‌ای بنا به توصیه و تاکید آقای لاریجانی صورت گرفت، اظهار کرد: می‌توان گفت ایشان واقعا در مجلس و با مدیریتی که انجام دادند سنگ تمام گذاشتند و با وجود آراء مختلفی که در مجلس مطرح بود، ایشان توانستند به گونه‌ای مدیریت کنند که برجام در جهت منافع ملی و حاکمیت ملی ما به سرانجام نیکوی خود برسد. وی با بیان این‌که امیدواریم شورای نگهبان هر چه زودتر نتیجه نهایی را اعلام کند، گفت: با اعلام شورای نگهبان، امیدواریم که هفته آینده روز اعلام توافق برجام و تصویب آن باشد. محمد شریعتمداری، معاون اجرایی رئیس‌جمهور نیز خاطرنشان کرد: به مردم ضمانت می‌دهیم ضرر تحریم پس از برجام به سود تبدیل شود. حسن قشقاوی، معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه نیز در واکنش به تصمیم دیروز مجلس در تصویب نهایی طرح برجام، تاکید کرد: با اقدام مثبت مجلس، بستر مناسبی برای اجرای برجام فراهم شد. امیدواریم سرانجام طرح در شورای نگهبان هم مثبت باشد. اما تصویب برجام در مجلس تنها محدود به مقامات دولتی نبود و افزون بر آن، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز گذشته در آغاز دیدار با امیرعبداللهیان معاون عربی ـ آفریقا وزارت امور خارجه کشورمان از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی استقبال کرد.

یان الیاسون، قائم‌مقام دبیرکل سازمان ملل نیز در دیداری با علی لاریجانی، با ابراز خرسندی از تصویب کلیات برجام در مجلس، بازتاب آن را در سطح سازمان ملل مثبت ارزیابی کرد.

فاطمه امیری

سیاسی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها