مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد:

از دیدن اشک‌های بانوان فوتسالیست ایران ناراحت شدم

جام جم ورزشی : مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: با توجه به سمتی که دارم تاکنون برای حضور بانوان مسلمان در مسابقات جهانی و با حجاب اسلامی تلاش کرده‌ام.
کد خبر: ۸۴۵۶۳۴
از دیدن اشک‌های بانوان فوتسالیست ایران ناراحت شدم

به گزارش گروه ورزشی جام جم آنلاین به نقل از فارس، صبح امروز مسئولین فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین میزبان ویلفرد لمکه، مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور توسعه ورزش برای صلح، بودند. لمکه در بازدید از کمپ تیم‌های ملی، با امکانات موجود برای ورزشکاران تیم‌های ملی آشنا شد و از تجهیزات مختلف ورزشی بازدید کرد.

در ادامه وی با حضور در کنار جمعی از مسئولین فدراسیون، کمیته ملی پارالمپیک و فدارسیون نابینایان و کم‌بینایان در خصوص سفر به ایران و تجربه‌اش از حضور در جشن بزرگ روز ملی پارالمپیک گفت: از اینکه اینجا هستم خیلی خوشحالم و باعث افتخار است. 2 سال پیش به ایران آمدم به گرمی از من استقبال شد و در مراجعت، گزارش بسیار مثبتی از اتفاقات ایران به دبیرکل سازمان ملل ارائه دادم.

وی ادامه داد: متاسفانه سال گذشته ممکن نبود که حضور داشته باشم، اما امسال خوشحالم که به ایران سفر کردم و در جشن روز ملی پارالمپیک نیز حضور داشتم. روز گذشته شاهد تلاش شما در این مراسم بزرگ بودم و از اینکه دیدم کودکان دارای معلولیت و کودکان استثنایی را از هم جدا نکردید و در کنار هم در این مراسم بودند، خوشحال هستم.

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل افزود: پیشنهاد می‌کنم برای ثبت جهانی روز پارالمپیک توسط کمیته بین‌المللی پارالمپیک تلاش کنید و اگر این روز به صورت یک رویداد جهانی به ثبت برسد بسیار اتفاق خوبی خواهد افتاد. کمیته پارالمپیک ایران می‌تواند با متقاعد کردن رئیس IPC برای این اتفاق اقدام کند.

لمکه تصریح کرد: واقعاً رسانه‌های ایران را به جهت پوشش اخبار پارالمپیکی تحسین می‌کنم؛ معمولا یکی از کارهای رسانه‌ها شایعه‌پراکنی است، اما فکر می‌کنم در اینجا این قضیه متفاوت است. زندگی من همواره به ورزش اختصاص داشته، در دانشگاه‌ها تدریس کرده‌ام، در بوندس‌لیگا سابقه مدیریت دارم و در عرصه سیاست هم فعالیت کرده‌ام. زمانی‌که صحبت از ورزش معلولان می‌شود، رسانه‌ها علاقه‌ای نشان نمی‌دهند. هر 4 سال یک‌بار و زمانی‌که بازی‌های پارالمپیک آغاز می‌شود، رسانه‌ها شروع به انتشار اخبار می‌کنند، اما پس از آن همه چیز فراموش می‌شود، اما همین بازدید من از امکانات فدراسیون جانبازان و معلولان در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرده است.

وی در خصوص حمایت سازمان ملل از ورزش پارالمپیک، گفت: در سازمان ملل برنامه‌ای را تدوین کرده‌ام که 600 عضو از 70 کشور جهان در آن حضور دارند، و یک عضو از ایران نیز در آن حضور دارد. از آنجا که سازمان ملل نگاه جنسیتی ندارد، 50 درصد اعضا خانم هستند و 10 درصد هم افراد معلول. ایران نیز می‌تواند تعداد اعضای خود را افزایش دهد و شما به عنوان یک فدراسیون می‌توانید نامزدهای خود را به طور مساوی بین زن و مرد که طیف سنی آنها بین 18 تا 25 سال باشد، به ما معرفی کنید.

لمکه از تجربه نشستن بر صندلی چرخدار در روز ملی پارالمپیک گفت: زمانی که می‌خواستم روی ویلچر بنشینم، شاید خیلی‌ها فکر کردند کار عجیبی است که یک دیپلمات روی صندلی چرخدار بنشیند، اما من 30 سال پیش یکبار این تجربه را داشتم. خانمی که عضو تیم بسکتبال با ویلچر بود از من پرسید آیا تابه حال بسکتبال بازی کرده‌ام. من در آن زمان در بوندس‌لیگا مدیریت می‌کردم؛ با این حال نشستم و این کار را انجام دادم. افرادی که با من کار می‌کنند، یک روز را اختصاص می‌دهند به کار در حوزه پارالمپیک و بر روی ویلچر می‌نشینند.

مشاور ویژه دبیرکل سازمان ملل پیرامون حضور بانوان مسلمان در رویدادهای ورزشی گفت: من به شخصه با توجه به سمتی که دارم تاکنون برای حضور بانوان مسلمان در مسابقات جهانی و با حجاب اسلامی تلاش کرده‌ام. به عنوان مثال طی مکاتباتی که با فیفا داشتم توانستم حضور بانوان در رشته فوتبال با حجاب اسلامی را میسر کنم. زمانی‌که عکسی از تیم ملی بانوان ایران دیدم که به خاطر عدم اجازه حضور در مسابقه اشک می‌ریختند، به شدت ناراحت شدم و احساس کردم آن اشک‌ها، اشک‌های من است.

وی خاطر نشان کرد: از شما می‌خواهم اطلاعاتی از فدراسیون‌های جهانی که مانع حضور بانوان ورزشکار شما با حجاب اسلامی در میادین مختلف شده‌اند به من ارائه دهید و قول می‌دهم با تک تک آنها مکاتبه نمایم و برای برداشتن این مانع تمام تلاشم را خواهم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها