توصیه «آیت‌الله مکارم» به مجلسی‌ها

مردم نگران هستند/ برجام بیش از این معطل نماند

وزیران خارجه ایران و 1+5 در نیویورک درباره فرآیند اجرای توافق وین گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۸۴۰۶۹۰

وزیران خارجه ایران و 1+5 که آخرین گردهمایی آنها به تهیه سند برجام در وین منجر شده بود، دوشنبه‌شب بار دیگر و این بار در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گرد هم آمدند و درباره تازه‌ترین تحولات مربوط به برجام گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، وزیران خارجه 1+5 و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این جلسه، مقدمات اجرایی کردن توافق هسته‌ای از جمله تعیین روز آغاز اجرای برجام را دنبال کردند. مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا بعد از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در صورت تائید توافق هسته‌ای در مجلس ایران، کمیسیون مشترک نظارت و اجرای برجام از همان روز اجرای توافق، آغاز به کار خواهد کرد.

فدریکا موگرینی با اشاره به سفر اخیر یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ به ایران و رضایت وی از این سفر، آن را اقدامی مثبت خواند. مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما درباره جدول زمانی‌ اجرای توافق، گفت: منتظر تصمیم مجلس ایران هستیم. در متن توافق ضرب‌الاجل، تائید توافق در ماه اکتبر است ولی‌ در صورت تائید زود هنگام آن توسط مجلس ایران و آمادگی لازم از لحاظ اقدامات فنی، امکان اجرای توافق در موعد مقرر و زودتر از آن میسر است.

مذاکرات 1+5 درباره سوریه

مسئول سیاست خارجی‌ اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال دیگری درباره احتمال همکاری ایران و 1+5 در ارتباط با موضوع سوریه گفت: با توجه به این‌که این توافق مهم و جهانی‌ هسته‌ای از طریق گفت‌وگو و مذاکره به دست آمد، درباره‌ سوریه نیز به همین طریق اقدام خواهیم کرد، اما چارچوب اصلی‌، چارچوب سازمان ملل خواهد بود. موگرینی تصریح کرد: دیدگاه‌های خود را در این مورد رد و بدل کردیم و احتمال آن‌که بیشتر درباره این موضوع در روزهای آینده صحبت شود، وجود دارد. وی از دیدار وزیران خارجه 28 کشور اروپایی با استفان دی‌مستورا درباره موضوع سوریه قبل از این جلسه سخن گفت.

وی با اشاره به اعتباری که پس از دستیابی به توافق هسته‌ای برای 1+5 به دست آمده، گفت: احتمال برگزاری جلسات توسط 1+5 وجود دارد و هدف، گردهم آوردن بازیگران و تاثیر‌گذاران بین‌المللی و داخلی‌ سوریه در این جلسات است.

یکشنبه ، قرائت گزارش کمیسیون ویژه

جلسه ایران و 1+5 درباره برجام در حالی برگزار شد که همان طور که موگرینی گفته باید برای اجرای توافق، منتظر تصمیم مجلس شورای اسلامی بود. این در حالی است که کمیسیون ویژه همچنان در حال بررسی این سند است و گزارش نهایی‌اش را که قرار بود دیروز به صحن علنی ارائه کند ظاهرا یکشنبه آینده، نهایی و ارائه خواهد کرد.

در همین خصوص سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس گفت: با توجه به لایه لایه بودن و پیچیدگی‌های برجام گزارش مربوط به آن که قرار بود روز سه‌شنبه (دیروز) نهایی و در جلسه علنی ارائه شود، آماده نشد اما تلاش می‌کنیم یکشنبه آینده گزارش نهایی را به صحن علنی مجلس بیاوریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها