نکاتی برای‌ بچه مدرسه‌ای‌ها

به دوش کشیدن بار سنگین سلامتی

فصل پاییز که نزدیک می‌شود، همه فکر و ذهن والدین، مدرسه رفتن فرزندانشان می‌شود و تلاش می‌کنند با فراهم کردن تمام امکانات، کاری کنند که آنها در آرامش درس بخوانند. در این میان کودکانی که سه ماه تعطیلات را خوش گذرانده‌اند، ممکن است با ناراحتی از اتمام تعطیلات تابستانی، از شروع فصل مدارس استقبال نکنند. هر کدام از دانش‌آموزان تجربه متفاوتی از مدرسه دارند. عده‌ای از آنها با شور و هیجان وصف‌ناپذیری وارد کلاس‌های درس می‌شوند در حالی که برای عده‌ای دیگر، قرار گرفتن در چنین شرایطی می‌تواند اضطراب‌آور و پراسترس باشد. رعایت برخی اصول ساده در دوران مدرسه می‌تواند علاوه بر حفظ سلامت دانش‌آموزان، آنها را در درس و تکالیف موفق‌تر کند.
کد خبر: ۸۳۷۹۲۲

سلامتی را به دوش بکشید

کوله‌پشتی و کیف مدرسه تقریبا جزو جدایی‌ناپذیر دانش‌آموزان است. با توجه به حجم بالای کتاب‌ها و دفترهایی که داخل این کوله‌پشتی‌ها قرار می‌گیرند، سلامت دانش‌آموزان را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. کودکی که به‌طور نادرست از کوله‌پشتی استفاده یا آن را بسیار سنگین می‌کند، با تداوم این حالت ممکن است دچار ناراحتی، خستگی، درد ماهیچه‌ای و دردهای اسکلتی عضلانی به ویژه در ناحیه تحتانی کمر شود. طبق آمارها حدود 28 هزار مورد کشیدگی، رگ‌به‌رگ شدن، دررفتگی و شکستگی در سال 2010 در آمریکا به‌دلیل استفاده نامناسب از کوله‌پشتی به مراکز اورژانس مراجعه کرده‌اند که حکایت از اهمیت رعایت اصول بهداشتی هنگام استفاده از کوله‌پشتی دارد. مهم‌ترین مساله که در خرید یک کوله استاندارد باید رعایت کنید، متناسب بودن آن نسبت به بدن کودک است به طوری‌که کوله نباید بلندتر از نیم‌تنه کودک باشد و نهایتا روی استخوان لگن و در حدود خط کمر قرار بگیرد. پس از آن، بندهای کوله باید قابل تنظیم باشد به‌گونه‌ای که کودک بتواند نسبت به جثه خود آن را تنظیم و وزن محتویات آن را داخل کوله تقسیم کند. نرم بودن قسمت پشتی کوله نقش بیشتری در حمایت و محافظت از بدن کودک ایفا می‌کند به‌گونه‌ای که مانع از فشار آوردن اشیا داخل کیف به بدن می‌شود. کمربندهایی که در ناحیه کمر برای برخی کوله‌پشتی‌ها تعبیه شده، بسیار مفید بوده و وزن اضافه کوله را از شانه‌ها و گردن فرد برمی‌دارد و نیز تعادل فرد را نیز برقرار می‌کند. کوله‌پشتی نباید بیشتر از 10 درصد وزن بدن کودک را تشکیل دهد. تقسیم‌بندی وسایل داخل کوله باید به شکلی انجام گیرد که اشیای سنگین در قسمت پشتی و اشیای سبک‌تر در قسمت جلویی و خارجی کوله قرار دهید. تغییر در حالت ایستادن کودک هنگامی که کوله به دوش دارد، سنگین برداشتن کوله، احساس درد و بی‌حسی بدن موقع کوله‌انداختن روی شانه از علائمی است که نشان می‌دهد کوله‌پشتی برای کودک سنگین است.

خواب خوب شبانه

خواب یکی از فاکتورهای مهم برای حضور فعال‌تر دانش‌آموزان در مدرسه به شمار می‌‌رود و به نوعی یک خواب کامل شبانه می‌تواند انرژی آنها را در زمان حضور در مدرسه چند برابر کند و حتی اثرات منفی استرس را از آنها دور نگه دارد. به گفته محققان دانشگاه کنکوردیای کانادا، خواب اندازه در طول شب باعث ترشح مناسب هورمون کورتیزول می‌شود. این هورمون به تنظیم سیستم قلب و عروق، متابولیک و سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و در نتیجه سلامت بدن را به‌دنبال دارد. ‌کورتیزول به‌دنبال استرس ترشح می‌شود و بدن را برای مقابله با چنین شرایطی آماده می‌کند. ترشح بیش از حد کورتیزول هم باعث بروز مشکلاتی چون بیماری‌های قلبی و افسردگی می‌شود. محققان با بررسی کیفیت خواب روی شماری از کودکان دریافتند که نداشتن خوابی کامل و با کیفیت مناسب اثرات منفی ناشی از استرس و نیز میزان ترشح هورمون کورتیزول را افزایش می‌دهد. کودکان باید شب‌ها بین 8 تا 9 ساعت خواب کامل داشته باشند تا بتوانند صبح‌ها سرحال از خواب بیدار شوند. ‌محققان توصیه می‌کنند کودکان برای این‌که خواب منظمی داشته باشند و به موقع از خواب بیدار شوند، بهتر است از خواب نیمروزی و استفاده از وسایل الکترونیک پیش از خواب خودداری کنند.

بازی‌های کامپیوتری

کودکان این دوره و زمانه زمان زیادی را به بازی‌های کامپیوتری و تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند ولی ساعات کار با این وسایل که بالا می‌رود، می‌تواند اثرات منفی را برای سلامتی کودکان به‌دنبال داشته باشد. استفاده از وسایل الکترونیکی از قبیل کامپیوتر، لپ‌تاب، تلفن همراه و تلویزیون کیفیت خواب شبانه را کاهش می‌دهد و آن را مختل می‌کند. والدین باید مراقب فرزندان خود باشند و زمان استفاده از وسایل الکترونیک را برای کودکان به حدود 2 ساعت در روز محدود کنند. از سوی دیگر، زمان زیادی که کودکان صرف کار با کامپیوتر، لپ‌تاپ، تلفن همراه و تلویزیون آنها را از فعالیت‌های بدنی دور می‌کند و آنها را به کودکانی غیرفعال تبدیل می‌کند. والدین بهتر است برای فعال کردن کودکان، با آنها در فعالیت‌های بدنی همراهی کنند به‌طوری که همین مساله باعث می‌شود خانواده هم فعالیت بیشتری داشته باشند. پیاده‌روی از منزل تا مدرسه، خاموش کردن تلویزیون هنگام صرف غذا و جمع شدن اعضای خانواده هنگام ناهار می‌تواند رفتارهای زندگی سالم را بهبود بخشد. در چنین سنینی، والدین می‌توانند الگوی مناسبی از نظر فعالیت بدنی و کاهش استفاده از وسایل الکترونیک برای کودکان باشند. روزهای مدرسه زمان خوبی برای شاد بودن کودکان و خانواده‌های آنها به شمار می‌رود و والدین باید از هر فرصتی برای تداوم این شادی‌ها استفاده کنند.

منبع: medicalnewstoday.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها