مجموعه‌ای از تصاویر دیده نشده دفاع مقدس، در آرشیو سازمان صدا و سیما ترمیم و برای پخش با کیفیت اچ‌دی در اختیار شبکه مستند قرار گرفته است. این تصاویر در قالب برنامه‌ای به نام «گنجینه آسمانی» در هفته دفاع مقدس ساعت به تماشاگران ارائه می‌شود.
کد خبر: ۸۳۷۳۴۸

امیر تاجیک، مدیرشبکه مستند، روز گذشته در مراسم رونمایی از اولین تصاویر دفاع مقدس با کیفیت اچ دی، درباره استفاده از این تصاویر آرشیو صدا و سیما گفت: با تلاش اداره کل آرشیو سازمان صدا و سیما، طی تقریبا هشت ماه گذشته بخشی از فیلم‌های دفاع مقدسی آرشیو بازسازی شده و در قالب یک مجموعه هفت قسمتی به نمایش درمی‌آید.

به گفته تاجیک، آرشیو صدا و سیما تصاویری از 40 سال پیش تاکنون را در خود جای داده که بخشی از این تصاویر به سال‌های دفاع مقدس مربوط هستند و با فرمت‌های متفاوت ضبط شده‌اند. طی ماه‌های اخیر 25 ساعت از فیلم‌های دفاع مقدسی به خواست شبکه مستند ترمیم و اصلاح شده‌اند. نور، رنگ و کیفیت تصاویر ترمیم شده و در هفت قسمت تقریبا 30 دقیقه‌ای به نمایش درمی‌آید.

تاجیک درباره برنامه «گنجینه آسمانی» توضیح داد: این برنامه صرفا فیلم‌های آرشیوی را نمایش نمی‌دهد بلکه تلاش کرده‌ایم به این فیلم‌ها نگاه موضوعی داشته باشیم و به کمک آرشیو برنامه‌سازی کرده باشیم. به عنوان نمونه این فیلم‌ها تحت عناوینی چون اقدامات قبل از عملیات، فعالیت‌های بخش پشتیبانی و نبرد در خط مقدم دسته‌بندی و مدون شده است.

ترمیم 10هزار دقیقه فیلم

به گفته انبارلویی، در روزگاری که عموم مردم نمایشگرهای فول اچ دی دارند، لازم است کیفیت تصاویر آرشیوی ارتقا پیدا کند. وی در این‌باره توضیح داد: بازسازی ده هزار دقیقه از تصاویر در دستور کار قرار دارد اما متاسفانه دستگاه‌های اصلاح تصاویر سازمان صدا و سیما قدیمی هستند و روند ترمیم خیلی طول می‌کشد. در حال حاضر ترمیم هر ثانیه از فیلم‌ها، پنج ثانیه زمان می‌برد.

مدیرکل آرشیو سازمان صدا و سیما، از خرید دستگاه‌هایی خبر داد که به روند اصلاح تصاویر آرشیوی سرعت می‌دهند. همچنین وی اعلام کرد، فراخوانی برای گردآوری آثار مستند منتشر شده تا فیلم‌های موجود در سازمان‌ها و نهادها یا افراد حقیقی نیز در اختیار سازمان قرار گیرد.

آذر مهاجر

رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها