هرچند این روزها بازار ارز با پدیده جدیدی به نام «عمو بانکی» آشنا شده، اما از روز گذشته نه تنها عمو بانکی به عموهای بانکی تبدیل شدند بلکه این افراد با تغییر روش، دلار را با نرخی پایین‌تر از قیمت بازار میان صرافان و افراد توزیع کردند.
کد خبر: ۸۳۶۵۱۸

به گزارش ایرنا، با این که فعالان بازار ارز از چندی قبل از حضور صرافی یک بانک (پارسیان) و فروش دلار در بازار ارز به دلالان خبر داده و می‌گفتند این فرد معروف به عمو بانکی در ساعاتی از روز در بازار حاضر شده و نرخ سوم بازار را تعیین می‎کند، اما از روز گذشته صرافی بانک‌های انصار، ملت و ملی نیز به جمع عمو بانکی‌ها اضافه شدند، اما این بار فردی در بازار اقدام به فروش نکرد و صرافی بانک‌ها در محل شعبه اقدام به فروش ارز کردند.

عمو بانکی کیست؟

عمو بانکی فردی بود که با یک دستگاه کارتخوان (پوز)در ماه‌های گذشته در ازای کارت ملی به هر متقاضی (دلالان) 5 تا ده میلیون دلار ارز را در بسته‌های صد هزار تایی به فروش می‌رساند. ‎البته این معامله تنها در ساعاتی از روز و در حدود ساعت 12 تا 14 و 16 تا 16 و 30 دقیقه انجام می‌شد.

البته ناگفته نماند که عمو بانکی در ماه‌های گذشته چندان اصراری هم برای حضور روزانه در بازار ارز نداشت و گویا تنها زمانی وارد عمل می‎شد که نرخ دلار به 3300 تومان نزدیک می‌گردید. اما فعالان بازار ارز می‌گویند از زمانی که دلار سطح مقاومت 3400 تومان را شکسته نه تنها حضور عمو بانکی در بازار ارز دائمی شده که فروش را در بازار ارز مختص به ساعاتی خاص نمی‌کند و در تمام ساعات روز، اسکناس سبز را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

تبدیل عمو بانکی به عمو بانکی‌ها

اما از روز گذشته نه تنها عمو بانکی با یک دستگاه کارتخوان روانه بازار ارز شد بلکه عمو بانکی به عمو بانکی‌ها تبدیل شدند؛ به نحوی که صرافی بانک‌های پارسیان و انصار به صرافی‌ها یک میلیون دلار ارز می‌فروختند و صرافی بانک‌های ملت و ملی نیز به هر فرد ده هزار دلار واگذار می‌کردند.

البته ناگفته نماند در حالی که نرخ دلار در بازار 3475 تومان بود این صرافی‌ها این اسکناس سبز را 3400 تومان به فروش می‌رساندند. شاید همین اقدام عمو بانکی‌ها بود که نرخ دلار که روز دوشنبه گذشته رکورد دو ساله 3500 تومان را در بازار شکسته بود، حوالی 3475 تومان جا خوش کند.

بانک مرکزی: عرضه ارز از کانال صرافی‌های مجاز افزایش می‌یابد

در همین حال یک مقام مسئول بانک مرکزی نیز درباره برنامه این بانک با توجه به تحولات قیمتی در این بازار گفت: با توجه به اقدامات انجام شده برای افزایش عرضه ارز و اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، روند صعودی قیمت‌ها متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود برمی‌گردد.

صمد کریمی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اقدامات انجام شده جهت افزایش عرضه ارز و همچنین اجرای کامل مقررات ناظر بر عملیات ارزی صرافی ها، استفاده از ظرفیت شبکه صرافی‌های مجاز در تنظیم بازار ارز و هدایت خریداران و فروشندگان ارز به این شبکه نوسانات نرخ ارز محدود، روند صعودی متوقف و نرخ ارز به نقطه تعادلی خود براساس عوامل بنیادین اقتصادی هدایت شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها