جام جم ورزشی: ترکیه نخستین پیچ بانوان بسکتبالیست است. این فرصت پس از سال ها محرومیت برای بانوان بسکتبالیست حاصل شده است.
کد خبر: ۸۲۸۸۹۵
... و بسکتبال بانوان هنوز تنهاست؛ دنبال یک راهکار جدید باشید

به گزارش جام جم ورزشی ، بیش از 40 سال از تشکیل تیم ملی بسکتبال بانوان ایران می گذرد و بیش از 37 سال پیش تیم ملی بسکتبال بانوان ایران برای نخستین بار به رقابت های برون مرزی اعزام شد.

از آن سو هشت سال که تیم ملی بسکتبال بانوان ایران به دلیل استاندارد نبودن نوع پوشش ملی پوشان ایرانی مجوز حضور در رقابت های معتبر بین المللی را ندارد و بیش از چهار سال بود که فدراسیون بسکتبال در پی لغو این محرومیت ناخواسته دوید.

حالا کمتر از شش ماه است که مجوز لازم (البته به صورت کاملا آزمایشی) از سوی فیبا(فدراسیون جهانی بسکتبال) برای تیم ملی بانوان ایران و اصلا کلیه تیم های دنیا که حجاب اسلامی دارند صادر شده است.

بر اساس این مجوز تیم های محجبه تا دو سال و نیم فقط به طور آزمایشی می توانند در رقابت های بین المللی شرکت کنند. این حضور بین المللی فقط به حضور در تورنمنت ها محدود می شود و نه المپیک، رقابت های جهانی و یا قاره ای.

هر چه هست این فرصت برای بسکتبال بانوان بسیار مغتنم شمرده می شود. ممکن است پس از دو سال و نیم فیبا تشخیص دهد پوشش اسلامی بانوان بسکتبالیست مناسب حضور در رقابت های بین المللی نیست و آنگاه دوباره بخواهد از حضور تیم های ملی محجبه در رقابت های برون مرزی جلوگیری کند.

بانوان بسکتبالیست ایران سرخوش از مجوز موقتی فیبا پس از سال ها بالاخره به یک تورنمنت بین المللی در ترکیه رفته اند. اما این موضوع برای کسی اهمیتی دارد؟

همه به جز فدراسیون!

فدراسیون بسکتبال نگاه چندان مساعدی بر روی بسکتبال بانوان ندارد و ترجیح می دهد عمده تمرکز خود را بر روی قهرمانی بخش بزرگسالان ملی بگذارد.

در تمام این سال ها به غیر از فاطمه کرم زاده فرد دیگری پیگیر لغو محرومیت ناخواسته تیم ملی بسکتبال ایران نبود.

بسکتبالیست های زن ایران هنوز هم تنها هستند هر چند اکنون سرخوش از مجوز موقتی فیبا فرصت این را دارند تا در رقابت های بین المللی شرکت کنند.

دلارام کریمی بسکتبالیست باسابقه کشور در این رابطه به جام جم ورزشی گفت: همه ما می دانیم که بسکتبال بانوان برای مسئولان اهمیتی ندارد. همه ما تشنه این هستیم که توانایی های خودمان را جایی نشان بدهیم اما متاسفانه هیچ فایده ای ندارد چرا که بهایی به ما داده نمی شود.

وی افزود: به نظر من برای حضور بانوان بسکتبالیست باید چاره دیگری اندیشیده شود. ما که در بسکتبال هستیم خوب می دانیم این تورنمنت اخیر که در ترکیه برگزار شد و تیم ملی بسکتبال بانوان ایران هم در آن شرکت کرد هم بهترین وسیله برای باز کردن بسکتبال بانوان از سر مسئولان است. حالا اگر حرفی بزنیم می گویند ما که شما را اعزام کردیم!

راهکارهای جدید

تیم ملی بسکتبال بانوان همانند تیم های ملی والیبال ، هندبال، فوتبال و فوتسال حق این را دارد تا در رقابت های قهرمانی آسیا شرکت کند. این تیم که کمتر از تیم ملی فوتبال دختران جوان نیست که در رقابت های قهرمانی آسیا آخر می شود! از همین اکنون باید مذاکراتی جدی با فیبا آغاز شود.

تورنمنت تدارکاتی و بازی های آزمایشی برای این پتانسیل عظیم بسکتبال بانوان کافی نیست. مذاکرات باید بر اساس گرفتن مجوز حضور تیم ملی بسکتبال بانوان ایران و سایر تیم های با پوشش اسلامی دنیا در رقابت های قهرمانی قاره باشد نه فقط چند تورنمنت درجه چندم. اما وقت می گذرد و کسی هم به فکر راهکارهای جدید و ارائه آن به فیبا نیست. مهم بخش بسکتبال آقایان است.. اصلا بسکتبال بانوان سیری چند؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها