باید در نظر داشت که برای تاسیس این مراکز آموزش عالی از سرمایه ملی خرج شده است، اما امروزه حتی تعدادی از دانشگاههای غیرانتفاعی در معرض تعطیلی قرار گرفتهاند. در حقیقت مشکلات امروز دانشگاه غیرانتفاعی را باید محصول نبود برنامهریزی درست و عمل نکردن به برنامههای راهبردی نظام آموزش عالی به حساب آورد.
از سوی دیگر، هنوز نقشه آمایش مراکز آموزشی و پژوهشی تدوین نشده است و به همین علت هنوز هم نیازهای علمی و آموزشی هر منطقه از کشور بدرستی مشخص نیست. بنابراین توجه جدی به اجرای نقشه جامع علمی کشور و تدوین طرح آمایش مراکز آموزشی و پژوهشی، راهکارهای راهبردی است که میتواند بسیاری از مشکلات نظام آموزش عالی را مرتفع کند.
در این بین، دانشگاههای غیرانتفاعی نیز برای اینکه از این وضعیت فعلی خارج شوند، باید به سمت ماموریت محوری حرکت کنند؛ بهگونهای که روی ارائه آموزشهایی سرمایهگذاری کنند که نیاز واقعی بازار کار باشد. درواقع، این دانشگاه باید روی آموزشهای مهارتی به دانشجویان تمرکز کند و خود را با مولفههای عرضه و تقاضا در بازار کار وفق دهد.
همچنین در سطحی کلیتر نیز نظام آموزش عالی ما در نهایت باید به سمتی برود که تمرکز آموزش عالی در مقطع کارشناسی در دانشگاههای غیردولتی باشد و تمرکز آموزش عالی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری نیز به دانشگاههای دولتی معطوف شود تا از این طریق چالشهای آموزش عالی در مقاطع مختلف تحصیلی، برطرف شود.
دکتر مهدی ناظمی اردکانی - دبیر شورای مدیریت کلان دستگاه های فرهنگی
یک کارشناس روابط بینالملل در گفتگو با جامجمآنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد