گروگانگیری از جرایمی است که مجرمانش تصور می‌کنند یکشبه می‌توانند پولدار شوند، اما آمارهای پلیس نشان می‌دهد این مجرمان خیلی زود در دام پلیس گرفتار می‌شوند و نه‌تنها به پول نمی‌رسند، بلکه باید سال‌ها پشت میله‌های زندان حسرت آزادی را بکشند.
کد خبر: ۸۲۵۵۴۷
معاون بانک، در دام گروگانگیران

مستند «بیراه»، هفته گذشته به نحوه ربودن معاون بانک ملی شهرستان اشنویه و عملیات پیچیده پلیس برای رهایی مرد ربوده شده در کوه‌های استان آذربایجان غربی پرداخت. در ابتدای برنامه سردار ناصر اصلانی، رئیس پلیس آذربایجان غربی گفت: ششم تیر امسال از طریق مرکز فوریت‌های پلیسی 110 خبری به فرماندهی شهرستان اشنویه رسید که معاون یکی از بانک‌های شهرستان که قرار بود سر کار حاضر شود، دو ساعت تاخیر داشته و با توجه به نظم او در کار، همکارانش با خانواده‌ وی تماس می‌گیرند که آنها ادعا می‌کنند آقای معاون ساعت 7 صبح به قصد رفتن به سر کار، خانه را ترک کرده است؛ از همین رو احتمال وقوع حادثه‌ای برای او متصور بود و گم‌شدنش به پلیس اطلاع داده شد.

از مردم آن حوالی تحقیق شد که خوشبختانه سه نفر ربوده شدن مرد بانکدار را دیده بودند. اما شماره پلاک به‌صورت کامل یادداشت نشده بود و امکان استفاده از دوربین در منطقه وجود نداشت. هیچ سرنخی برای رسیدن به مخفیگاه این افراد نداشتیم.

3 روز پیاده‌روی و تشنگی در کوه‌ها

در ادامه فرد ربوده شده در مورد نحوه ربودنش می‌گوید: ساعت 7 و 30 دقیقه هر روز سر کارم در بانک ملی اشنویه حاضر می‌شوم. آن روز نیز از خانه خارج شدم و کنار خیابان منتظر تاکسی ماندم. یک خودروی پراید آمد که راننده روی صندلی جلو مقداری کارتن گذاشته بود و من مجبور شدم روی صندلی عقب بنشینم. 20 متری از حرکت خودرو نگذشته بود مردی که ماسک روی صورتش بود دستانش را بلند کرد و پس از سوار شدن کنار من نشست. جالب این بود که مرد راننده نیز ماسک داشت. مرد مسافر سلاح کمری‌اش را بیرون آورد و به سمت من نشانه گرفت. او گفت تسلیم‌شو و هیچ حرکتی نکن، اما من با او درگیر شدم. خودرو داشت به سمت ارومیه حرکت می‌کرد. من سرم را بیرون آوردم و مردم را صدا زدم و کمک خواستم. پنج نفر مرا دیدند. راننده اسپری فلفل را درون چشم‌ها و دهانم خالی کرد که بعد از آن بی‌حال شدم. بعد مردی که روی صندلی عقب نشسته بود دستبندش را درآورد و پس از زدن دستبند به دستانم مرا زیر صندلی قرار داد.

کیف دستی همراهم بود که تعدادی کارت بانکی داخل آن بود، گفت رمز کارت‌ها را بده، من هم چند رمز درست و چند رمز نادرست دادم. چون گفتم تا الان پلیس موضوع را فهمیده و برای آزادی‌ام می‌آیند. بعد از یک ساعت ماشینی آمد و فردی که عقب نشسته بود با آن خودرو برای نقد کردن کارت‌ها رفت و من و راننده تنها ماندیم. وقتی نتوانستند از حسابم برداشت کنند، برگشتند سمت ما و من را به سمت کوهی برده و بعد از ساعتی پیاده‌روی، زیر درختی نشستیم. شب بالای کوه خوابیدم. صبح قبل از طلوع آفتاب من را جابه‌جا کردند و به تپه دیگر بردند. من از روز اول تا لحظه آزادی چشمانم بسته بود. زمان پیاده‌روی در کوه چشمانم را باز می‌کردند، اما خودشان روبند می‌زدند تا شناسایی نشوند.

دو روز اول روزه بودم. آب را از من دریغ کرده بودند. 48 ساعت هیچ آبی به من ندادند. مرا زیر آفتاب نگه می‌داشتند. روز سوم من را یک کیلومتر دورتر بردند. ظهر روز سوم زبانم در دهانم خشک شد و لبانم ترک برداشته بود و مجبور به نفس‌کشیدن از طریق بینی شدم. آن زمان بود که مقداری آب به من دادند.

گروگانگیری برای 500 میلیون تومان

سرهنگ النقی‌پور، رئیس پلیس آگاهی استان آذربایجان غربی در مورد اطلاع پلیس از حادثه گفت: ابتدا پرونده‌ای با موضوع فقدانی تشکیل شد،
اما ساعت 11 صبح همان روز با تلفن فرد ربوده شده با خانواده‌اش و مدیرعامل بانک مشخص شد آقای معاون را گروگان گرفته‌اند و اگر پلیس ورود کند او را می‌کشند. گروگانگیران درخواست 500 میلیون تومان پول نقد کرده بودند. با انجام تحقیقات ویژه ابتدا متوجه شدیم آدم‌ربایی رخ داده است.

اختلاف8 میلیاردی علت اصلی گروگانگیری

متهم بسیار خونسرد است و هنوز هم خود را طراح آدم‌ربایی نمی‌داند و می‌گوید ربودن آقای معاون بانک کار دوستانش بوده است. او ادامه می‌دهد: دوستم مرد میانسال را ربوده بود و روز دوم در تماس تلفنی موضوع را به من گفت و مدعی شد با فرد ربوده شده اختلاف ملکی و مالی داشته است. دوستم ادعا کرد او را به خاطر پول ربوده و می‌دانست من با گروگان اختلاف دارم.

او این فرد را ربوده بود و می‌خواست از من پول بگیرد و او را تحویل من دهد تا مشکل زمینم را با او حل کنم که من هم قبول نکردم.

مجری از متهم می‌پرسد مطمئنی اینجوری بوده؟

بله.

اما همدستانت اعتراف کرده‌اند تو به‌خاطر اختلاف مالی طراح اصلی هستی؟

نه، من در این موضوع دخالت نداشتم.

چقدر از فرد ربوده شده طلب داشتی؟

من طلب نداشتم؛ مشکل زمین و اختلاف ملکی داشتم.

مشکلات‌تان چقدر است؟

حدود 17 هکتار بود که ارزش آن هشت میلیارد تومان است.

چرا خودت پیش فرد گروگان نرفتی؟

او مرا بخوبی می‌شناخت و امکان داشت زود لو برویم. من حتی چندبار وسایل مورد نیازشان را به فرد ناشناسی دادم ببرد تا خودم شناسایی نشوم.

سابقه‌دار هستی؟

یک‌بار بی‌عقلی کردم و چند سال پیش مرتکب قتل شدم، اما توانستم رضایت بگیرم. عمرم را در زندان گذراندم و الان آمده بودم که زندگی کنم؛ به همین خاطر ازدواج کردم، اما این موضوع دوام نیاورد و دوباره باید به اتهام آدم‌ربایی چند سال در زندان بمانم.

آزادسازی گروگان در ارتفاعات

سردار اصلانی با اعلام این‌که سرانجام با کمک مخبران محلی توانستیم فرد اصلی آدم‌ربا را شناسایی و دستگیر کنیم، گفت: طراح آدم‌ربایی با اعتراف به جرمش گفت: دو نفر از دوستانم در اجرای این نقشه به من کمک کردند. دو نفر دیگر نیز ساعتی بعد شناسایی و دستگیر شدند.

ساعت 5 صبح روز ششم با شناسایی مخفیگاه متهمان عملیات رهایی گروگان در منطقه «کند ویلا» آغاز شد. به‌دلیل موقعیت گروگانگیران در نوک قله و به‌دلیل این‌که احتمال داشت هر لحظه ماموران شناسایی شوند، تصمیم گرفتیم عملیات را بامداد روز جمعه انجام دهیم. سرانجام موفق شدیم فرد گروگان را در کوه پیدا کرده و او را نجات دهیم.

مجازات

در تعریف نوع مجازات آدم‌ربایی باید تاکید کرد که طبق ماده 621 قانون مجازات اسلامی ‌در صورتی که سن ربوده شده کمتر از 15 سال باشد یا ربودن با وسیله نقلیه انجام گیرد یا به ربوده شده آسیب جسمی ‌یا حیثیتی وارد شود، مرتکب به حداکثر مجازات تعیین شده محکوم خواهد شد.

طبق ماده 621 قانون مجازات اسلامی، مجازات آدم‌ربایی پنج سال تا 15 سال حبس در نظر گرفته شده است و مجازات نوزادربایی طبق ماده 631 قانون مجازات اسلامی‌ ‌شش ماه تا سه سال حبس در نظر گرفته شده است و در صورتی که معلوم شود طفل ربوده شده مرده بوده، مرتکب به یکصد هزار تا 500 هزار ریال جزای نقدی محکوم می‌شود. همچنین شروع به آدم‌ربایی در قانون پیش‌بینی شده است.

اگر فرد عملیات اجرایی را شروع کند بعد پشیمان شود و حالت دوم زمانی است که عملیات اجرایی را فرد شروع کند و بین عملیات دستگیر شود و حالت سوم اگر کاری انجام ندهد و فقط قصد آن را داشته باشد که در هر یک از حالت‌ها مجازات متفاوت است. بنابراین اگر کسی شروع کند و پشیمان شود، اگر میزان عملیات انجام داده شده خود جرم باشد همان مجازات برای او انجام می‌شود. اگر شخصی شروع به آدم‌ربایی کند یعنی قصد ارتکاب جرم داشته باشد و شروع به اجرای آن کند، اما بنا به دلایلی مثلا توسط پلیس یا مردم دستگیر شود یا هوشیاری فرد ربوده شده مانع انجام جرم شود در این حالت‌ها حداقل مجازات برای او در نظر گرفته می‌شود که به استناد ماده 41 و تبصره ماده 621 قانون مجازات اسلامی‌ به سه تا پنج سال حبس محکوم می‌شود.

اگر قصد آدم‌ربایی داشته باشد و کاری انجام نداده باشد با توجه به این‌که عنصر مادی (عمل ربودن افراد به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر عنصر مادی جرم آدم‌ربایی محسوب می‌شود) وجود ندارد، مجازاتی هم در نظر گرفته نخواهد شد.

تپش (ضمیمه چهارشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها