عیش مدام

باشو پس از 25 سال

این‌که بعد از 25 سال یکی از مهم‌ترین و زیباترین فیلم‌های ساخته شده پس از انقلاب از یکی از بهترین فیلمسازان تاریخ سینمای ایران، در گروه سینمای هنر و تجربه اکران می‌شود، بیش و پیش از هر چیز یک جایگاه مطمئن برای این است که بدانیم بر پرده‌های سینمای ایران دست‌کم یک فیلم خوب نمایش داده می‌شود.
کد خبر: ۸۲۵۵۰۶

فیلمی خوب که با وجود قدیمی بودن، هنوز خیلی‌ها لذت دیدن آن را نچشیده‌اند. فیلمی انسانی در فضای جنگ که از دنیای آدم‌های معمولی و کمتر دیده شده در یک فضای خشن می‌گوید و رابطه آنها را در اوج لطافت و معنا نمایش می‌دهد. باشو غریبه‌ای کوچک ساخته بهرام بیضایی، داستان پسری جنوبی و جنگ‌زده را روایت می‌کند که در فرار از جنگ ایران و عراق، به طور اتفاقی به شمال ایران می‌رسد و زنی گیلانی او را پناه می‌دهد. فیلم به تهیه‌کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شد، اما مخاطب آن علاوه بر کودکان همه مردم ایران و شاید جهان بودند. باشو نمونه‌ای کامل از فیلمی ملی است که تم، فرم و جذابیت‌هایی جهانی دارد.

الا تیلور منتقد آمریکایی در سال 1990 در مجله لس‌آنجلس ویکلی درباره باشو غریبه‌ای کوچک به همین ابعاد جهانی و تأثیر فیلم بر مخاطب غربی اشاره می‌کند و می‌نویسد: آنچه در این فیلم چشمگیر است (دست‌کم برای تماشاگر غربی) نحوه گشوده شدن عقده باشو و توسعه ناهموار رابطه او با نایی است، بدون آن‌که آشکارا به روان‌شناسی او پرداخته شود؛ کاری که تنها از طریق بازی و حرکات به انجام می‌رسد. سرعت فیلم باشو تا حدی کند است (گاه گویی با زمان واقعی همپایی می‌کند)، اما ظواهر بی‌تکلف فیلم ـ مناظر روستاهای شمال ایران، ارتباط نایی با پرندگان از طریق تقلید صدای آنان، ظهور رؤیاگونه مادر مرده باشو، کوشش‌های پسرک برای تسریع بخشیدن به رشد گیاهان با آواز خواندن و معالجه بیماری سخت نایی با آواز ـ شباهت متزاید باشو و نایی و قدرت عاطفی پیچیده و ناخودآگاه رابطه آنان را تکمیل می‌کند.

در همان سال منتقد آمریکایی دیگری به نام کوین توماس در لس‌آنجلس تایمز می‌نویسد: باشو غریبه کوچک شعفی ناب است که در آن حرکت اشتباهی نیست و خنده و اشک را به هم می‌آمیزد. هر حرکت دوربین، حتی نحوه قرار گرفتن آن و ترکیب کلی فیلم، هر قطع و وصل فیلم دقیق و صحیح است و به بازگویی روایت کمک می‌کند. باشو غریبه کوچک در نهایت شهادتی است به قدرت عشق در استحاله انسان‌ها و فراتر بردن ابعاد تجربه، تعلیم و قومیت. این فیلم همواره سرزنده و مطلوب است و همان‌قدر که عیبی ندارد، فروتن است.

این اوصاف نرم و دوست‌داشتنی از دو منتقد آمریکایی نشان‌دهنده وجوه جذاب، گیرا و برانگیزاننده باشوست، به قدری که کفایت می‌کند برای وسوسه شدن کسانی که این فیلم بزرگ، اما در ظاهر کوچک را ندیده‌اند و حتی آنهایی که سال‌ها پیش شیفته آن شده بودند و تمام این سال‌ها از دیدنش محروم مانده‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
افسانه کوهنوردی ایران

گفت‌وگو با افسانه حسامی‌فرد، اولین کوهنورد زن تاریخ‌ساز ایرانی در مسیر باشگاه هشت ‌هزاری‌ها

افسانه کوهنوردی ایران

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

در گفت‌وگو با یک جامعه‌شناس، تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی برای خانواده‌های ایرانی را بررسی کرده‌ایم

جا مانده از نسل هوش مصنوعی

نیازمندی ها