عملکرد خلبان و وزن غیرمجاز؛ مهم‌ترین عوامل سقوط آنتونوف ۱۴۰

سازمان هواپیمایی کشوری همزمان با سالگرد سقوط هواپیمای ایران ۱۴۰ هواپیمایی سپاهان اعلام کرد: عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور، عملکرد خلبان و وزن بیش از حد هواپیما از جمله عوامل سقوط آنتونوف ۱۴۰ بوده است.
کد خبر: ۸۲۵۰۲۴

به گزارش تسنیم، محمد شهبازی، مسئول بررسی این سانحه به تشریح آخرین نتایج بررسی سانحه ایران 140 پرداخت و گفت: تاکنون در مجموع بیش از 30 هزار نفر ساعت کار کارشناسی در ارتباط با این سانحه انجام شده که خلاصه نتایج این بررسی‌ها 23 خرداد امسال در قالب یک گزارش تکمیلی در 72 صفحه تهیه و به مراجع ذی‌صلاح و مربوطه ارسال شده است.

وی خاطرنشان کرد: در طول این مدت از نظرات متخصصان صنعت هوانوردی و شرکت‌های مختلف نیز در بررسی سانحه استفاده شد و حتی سناریوهای ارائه شده توسط آنها خصوصا شرکت سازنده هواپیما (هسا) به دقت مورد بررسی‌های کارشناسی قرار گرفته است.

مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونوف 140 به تشریح سناریوهای مطرح شده درباره دلایل از دست رفتن موتور هواپیما پرداخت و گفت: طبق بررسی‌های انجام شده سناریوی ارائه شده مبنی بر این‌که جریان مغشوش ناشی از هواپیمای جلویی باعث از دست رفتن موتور این هواپیما شده در بررسی‌های دقیق کارشناسی تیم بررسی سازمان هواپیمایی کشوری رد شد و نظریه تیم بررسی سانحه سازمان نیز پس از ارائه به طرف‌های خارجی مورد تائید تیم کمیسیون بررسی سوانح کشورهای مشترک‌المنافع و شرکت آنتونوف نیز قرار گرفت.

شهبازی افزود: عملکرد سیستم کنترل الکترونیکی موتور هنگام از دست رفتن موتور نامناسب بوده و این موضوع تاثیر زیادی در وقوع این سانحه داشته است. عملکرد ناصحیح این سیستم باعث شده است، هشدار از دست رفتن موتور به شکل صحیح و بموقع به خلبانان پرواز داده نشود و از طرف دیگر ملخ این موتور نیز با تاخیر فدر(feather) شده است.

وی با بیان این‌که بررسی‌های پارامترهای جعبه سیاه توسط تیم بررسی سانحه از عملکرد غیرمتعارف این سیستم در حین از دست رفتن موتور حکایت دارد، افزود: بررسی‌های تکمیلی در این خصوص نشان داد که عملکرد نامناسب این سیستم می‌تواند دلیل از دست رفتن موتور باشد، لذا پس از تکمیل بررسی‌ها، یافته‌های تیم بررسی سانحه در این خصوص به طرف‌های خارجی نیز منتقل شد. مسئول بررسی سانحه هواپیمای آنتونوف 140 گفت: براساس آزمایش‌های انجام شده روی محفظه احتراق موتور در داخل کشور وجود شکستگی در پوسته محفظه احتراق بر اثر ضربه ناشی از سانحه ایجاد شده و وجود ترک در آن قبل از وقوع سانحه تائید نشد با این وجود به پیشنهاد طرف خارجی و به منظور انجام آزمایش‌های تکمیلی، این قطعه به آزمایشگاه‌های مجهز کشور روسیه ارسال و مقرر شده است نتایج آن بزودی در اختیار تیم بررسی سانحه قرار گیرد.

شهبازی تصریح کرد: دیگر مسائل مربوط به این سانحه از زمان بارگیری تا زمان سقوط و حتی سوابق و مستندات هواپیما، مربوط به قبل از بروز این سانحه به دقت توسط تیم بررسی سانحه تجزیه و تحلیل شده است که در گزارش نهایی ارائه خواهد شد.

مهم‌ترین دلایل سقوط

وی گفت: عملکرد نامناسب سیستم کنترل موتور همزمان با از کار افتادن موتور سمت راست، حدود دو ثانیه قبل از جدا شدن هواپیما از سطح باند دلیل بروز این سانحه بوده است. البته عوامل دیگری از جمله رعایت نکردن دستورالعمل‌های مربوط به محاسبه وزن بار و مسافر(وزن برخاست بیش از حد مجاز هواپیما) وجود بادجانبی با مولفه باد پشت بالا، دمای بالای هوا و سرعت تصمیم به برخاست کمتر از مقدار تعیین شده در کتاب هواپیما، عملکرد خلبانان و همچنین وزن بالای این هواپیما در بروز این سانحه موثر بوده‌اند.

وی با اشاره به تاثیرگذار بودن سوختگیری بیش از مقدار مورد نیاز برای این پرواز در افزایش آتش‌سوزی بعد از برخورد هواپیما به زمین افزود: قرار بود شرکت آنتونوف ظرف ده روز پس از برگزاری جلسات کارشناسی اخیر گزارش خود را ارائه داده و به پرسش‌های تیم بررسی سانحه پاسخ دهد و همچنین گروه دوم از کارشناسان تیم بررسی به کشور اوکراین اعزام شوند که تاکنون به‌دلیل اعلام آمادگی نکردن شرکت آنتونوف این گروه اعزام نشده‌اند ولی برابر پیگیری‌های انجام شده مقرر است تیم مذکور بزودی به کشور اوکراین اعزام شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها