بهره برداری از سامانه انتقال آب سد قشلاق در سفر رئیس جمهور به کردستان

فردا یکشنبه همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان کردستان، سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق (وحدت) سنندج به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۸۱۹۵۳۵

مجری سد آزاد در این باره به ایرنا گفت: در چند سال گذشته با کاهش آورد‌های رودخانه‌ای، منابع ذخیره شده آب در سد قشلاق به حدی کاهش یافت که تامین آب شرب سنندج را با تنش مواجه کرد.

حمید احمدزاده افزود: از این‌رو اجرای سامانه‌ای برای انتقال آب از سد آزاد به شهر سنندج در برنامه دولت قرار گرفت و این مهم به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران واگذار شد.

وی با اشاره به این‌که اکنون در شرایطی که به اوج مصرف تابستانه آب در کشور رسیده‌ایم و نیاز به تامین مطلوب آب آشامیدنی در شهرهایی چون سنندج وجود دارد، اظهار کرد: سامانه انتقال آب از سد آزاد در شرق استان کردستان با فراهم شدن امکان انتقال 40 میلیون مترمکعب آب در سال به سنندج آماده بهره‌برداری
شده است.

وی ادامه داد: طول این خط انتقال در مجموع 83 کیلومتر است که با استفاده از دو تونل که در مجموع 15 کیلومتر طول دارد و 68 کیلومتر خط لوله، آب را به شهر سنندج و روستاهای حاشیه آن انتقال می‌دهد.

احمدزاده خاطرنشان کرد: این سامانه انتقال می‌تواند در سال 190 میلیون مترمکعب آب را تا دشت قروه و دهگلان منتقل کند. قرار است در طول مسیر سه انشعاب برای مصارف کشاورزی نیز در نظر گرفته شود.

مجری سد آزاد و سامانه انتقال آب سد آزاد به سد قشلاق سنندج گفت: دو سال و نیم کار فشرده روی پروژه انتقال آب انجام شده و این طرح نسبت به طرح‌های دیگر بسیار سریع‌تر به نتیجه رسیده است.

وی با بیان این‌که سه پست برق برای پمپاژ آب از سد آزاد ایجاد شده است، افزود: تامین هزینه پمپاژ آب مشخص نشده و امیدواریم در جلسه‌هایی که در طول سفر ریاست جمهوری برگزار می‌شود، این مشکل نیز رفع شود.

وی ادامه داد: مجموعه آزاد شامل سد، نیروگاه و سامانه انتقال آب است و سد آزاد در کیلومتر 75 جاده سنندج مریوان یک سد سنگریزه‌ای با هسته رسی است. به گفته احمدزاده، عملیات ساخت سد از سال 86 آغاز و در سال 90 آبگیری شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها