مشاهده گونه‌های نادر اعم از جانوری و گیاهی شاید از پرطرفدارترین خبرهای حوزه محیط زیست باشد که گاه و بیگاه در سراسر جهان شنیده می‌شود. از آنجا که بخش اعظم ناشناخته‌ها را باید در دریاها و اقیانوس‌ها جستجو کرد، ثبت و مستندسازی گونه‌‌های نادر آبزی نیز از بزرگ‌ترین آرزوهای هر پژوهشگر فعال در زمینه آبزیان است.
کد خبر: ۸۱۵۲۷۶
مشاهده حیوانی نادر در دریای بالتیک

فابین ریتر از زیست‌شناسان متخصص در زمینه آبزیان از مرکز مطالعاتی حفاظت از نهنگ‌ها و دلفین‌ها در مصاحبه‌ای که بتازگی با سایت خبری منظومه زمین (Earth - Porm) انجام داده، خبر مشاهده یک حیوان نادر را در دریای بالتیک تائید و خاطرنشان کرده این حیوان یک پستاندار به نام پورپویز بندری سفید است.

پورپویزهای بندری سفید، در فهرست اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (آی‌ یو سی ـ ان) در رده حداقل نگرانی جای دارند و برخی متخصصان علت این مساله را کمبود اطلاعات علمی موثق درباره آنها می‌دانند.

فابین ریتر، مکان مشاهده این‌گونه نادر را در نزدیکی آب‌های ساحلی دانمارک و در دریای بالتیک عنوان کرد و افزود: خوشبختانه کسی که این‌گونه نادر را دیده، بسرعت آن را شناسایی و عکس‌های خوبی هم از آن ثبت کرده است. مشاهده این گونه در سال‌های اخیر بیشتر به نوعی معجزه شباهت دارد، زیرا در قرن اخیر تنها 15 عدد از آنها در سراسر جهان مشاهده شده است.

ریتر همچنین به این نکته اشاره کرد که ویژگی‌های منحصربه‌فرد رفتاری پورپویزها بدون شک از دلایلی است که آمار ثبت و مستندسازی وضعیت حیات آنها را این‌قدر محدود کرده است. یکی از نکات جالب در مورد پورپویزی که بتازگی در آب‌های دریای بالتیک مشاهده شده، احساس امنیت و نزدیکی بیش از حد آن به قایق بوده است.

ریتر در این‌باره می‌گوید: شاهد ماجرا لحظاتی را از بازی و جست‌وخیز این حیوان زیبا با قایق ماهیگیری ثبت کرده که در نوع خود کم‌نظیر است. تا جایی که ما می‌دانیم، این نوع رفتار از جانب پورپویزها نامتعارف است و می‌توانم بگویم اگر با چشم خودم ندیده بودم، باور نمی‌کردم. این نوع رفتار کنجکاوانه خیلی از پورپویزها بعید است زیرا بیشتر آنها تمایل چندانی برای نزدیک شدن به قایق ندارند.

اهمیت ثبت این‌گونه نادر

پورپویزهای بندری سفید از آن دست آبزیان هستند که احتمال مشاهده آنها نزدیک به صفر است. مشاهده مستند این‌گونه نادر صرفا چند بار در سال‌های 1911 (1290 ه.ش)، 1928 (1307 ه.ش)، 1929 (1308 ه.ش)، 1937 (1316 ه.ش) و 1988 (1367 ه.ش) به ترتیب در کشورهای اکراین، اسکاتلند، ایرلند و دانمارک گزارش شده و آخرین مورد آن هم به سال 2007 (1386 ه.ش) و ثبت این‌گونه در نزدیکی پل گلدن گیت سانفرانسیسکو برمی‌گردد.

فابین لیتر دلیل رنگ سفید این‌گونه را لئوسیسم (یک شرایط ژنتیکی خاص حاصل از کمبود جزئی رنگدانه‌های پوستی) عنوان کرد و افزود: در این مورد آخر، ما شاهد حیوانی بیش از حد معمول سفید هستیم. البته پیش‌تر گزارش‌هایی از پستانداران آبزی سفید اعم از اورکاها در خارج از آب‌های روسیه یا حتی نهنگ گوژپشتی به نام میگالو نیز داشته‌ایم.

اما باید به خاطر داشت همه اینها از نظر شرایط زیستی اغلب با مشکل مواجه می‌شوند و این مشکل شاید برای پورپویزها به عنوان یکی از کوچک‌ترین پستانداران آبزی سخت‌تر هم باشد. این پورپویز قطعا برای استتار با مشکل مواجه است و همین مساله نیز میزان آسیب‌پذیری آن را در برابر شکارچیان افزایش می‌دهد.

اما خبرهای خوشی هم در مورد این حیوان وجود دارد. بر اساس مشاهدات می‌توان به طور قطع آن را یک حیوان بالغ قلمداد کرد که با وجود مشکلات متعدد، تاکنون توانسته به بقای خود ادامه دهد.

منابع: earthporm / iucnredlist

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها