دوران بارداری از مهم‌ترین زمان‌هایی است که سلامت جنین طی آن رقم می‌خورد و حتی سلامت نوزاد بعد از تولد هم ارتباط تنگاتنگی با مراقبت‌ها و تغذیه در این دوران دارد.
کد خبر: ۸۱۵۰۶۱

محققان استرالیایی به یافته‌های تازه‌ای دست یافتند که نشان می‌دهد مصرف رژیم غذایی سرشار از فیبر در دوران بارداری خطر ابتلای جنین پس از تولد را به آسم تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. طبق این مطالعات مشخص شد که رژیم پرفیبر مادر، باکتری‌های معده را در طول دوره بارداری تغییر می‌دهد و در نتیجه مواد ضدالتهابی را در بدن ایجاد می‌کند که ژن‌های مرتبط با بروز آسم نوزادی را مسدود می‌کنند.

محققان در آزمایش‌هایی که روی موش‌ها انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف رژیم سرشار از فیبر در رژیم موش‌های باردار، واکنش نوزادهای موش را بعد از تولد نسبت به مواد حساسیت‌زای عامل آسم در مقایسه با موش‌هایی که رژیم کم‌فیبر مصرف کرده بودند، کاهش می‌دهد. محققان در این آزمایش‌ها، در دوران بارداری موش‌ها از سه رژیم مختلف پرفیبر، فیبر متوسط و کم‌فیبر استفاده کردند. بعد از بزرگ‌تر شدن نوزاد موش‌ها، محققان آنها را در معرض گرد و خاک خانگی که ازجمله عوامل حساسیت‌زا در انسان‌ها به شمار می‌رود، قرار دادند.

نتایج پژوهشگران نشان داد در نوزادانی که مادران آنها طی دوران بارداری رژیم پرفیبر مصرف کرده‌ بودند به مراتب کمتر دچار نشانه‌های مشابه آسم می‌شوند.

میکروب‌های خاصی که در معده و روده مادران باردار وجود دارد، هنگامی که مراحل هضم فیبر در معده انجام می‌شود، مواد ضدالتهاب ایجاد می‌کنند.

این مواد در جریان خون گردش می‌کند و از طریق رحم به جنین می‌رسد و در نتیجه ژن‌های Foxp3
مرتبط با بروز آسم را مسدود می‌کند. در واقع این ژن که در ریه جنین پیدا می‌شود، در انسان عامل بروز آسم و در موش‌ها عامل ابتلا به بیماری‌های حساسیت‌زاست. بنابراین نوزادان متولد شده از مادرانی که رژیم پرفیبر مصرف کرده‌اند در سال‌های بعدی حیات خود کمتر از مشکلات تنفسی شکایت می‌کنند و خطر ابتلا به آسم در آنها به مراتب کمتر است.

محققان با مطالعه زندگی روستاییان دریافتند کودکانی که در محیط‌های کشاورزی و مزارع بزرگ می‌شوند به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد فیبری بالا کمتر دچار حملات آسم می‌شوند. این مساله تفاوت زندگی شهری و روستایی و ارتباط آن با سلامت افراد را نشان می‌دهد.

منبع: medicalnewstoday

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها