هر پزشکی که تخلف پزشکی کند و تخلف پزشک هم به تائید کارشناسان مسئول برسد، باید بابت تخلفی که انجام داده، پاسخگو باشد و مجازات آن را تحمل کند.
کد خبر: ۸۱۴۶۴۲
ضرورت رضایت‌نامه در موارد اورژانسی

گرفتن رضایت‌نامه و برائت‌نامه از بیمار هم هیچ منافاتی با مجازات پزشک متخلف ندارد. این رضایت‌نامه‌ها فقط به معنی موافقت با انجام عمل جراحی است؛ اما اگر در حین عمل، تخلفی از سوی پزشک صورت گیرد، این رضایت‌نامه به معنی نادیده گرفتن این تخلف نیست.

اگر هر پزشک یا کادر درمان یهم بخواهد با این رضایت‌نامه‌ها، از پذیرش تخلف و قصور خود خودداری کند، این کار از دید ما وجاهت قانونی ندارد و با پزشک متخلف برخورد خواهد شد.

گرفتن رضایت‌نامه برای انجام عمل‌های جراحی، ضروری است اما فقط در موارد اورژانسی و در مواردی که حیات بیمار بشدت تهدید می‌شود، پزشک وظیفه دارد بدون گرفتن رضایت‌نامه از بیمار یا خانواده‌اش، بیمار را مداوا کند.

در این شرایط، اگر پزشک فرآیند درمان را به گرفتن رضایت‌نامه از بیمار منوط کند و با این کارش در مداوای بیمار اورژانسی تاخیری به وجود بیاید، پزشک مرتکب تخلف شده، زیرا با این کار زندگی بیمار را تهدید کرده است.

اما به طور کلی، از منظر قانونی گرفتن‌رضایت نامه و برائت نامه در هر شرایط اورژانسی و غیراورژانسی به معنی نادیده گرفتن تخلف پزشکی و نادیده گرفتن مجازات پزشک متخلف نیست.

دکتر عزت‌الله گل‌علی‌زاده

معاون پشتیبانی سازمان نظام پزشکی کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها