شاید دیگر محصولی به نام برنج نداشته باشیم

دو استان مازندران و گیلان که همواره برای ما به عنوان پرباران‌ترین استان‌های کشور معروف هستند، این روزها در دام خشکسالی گرفتار شده و حال خوشی ندارند . این در حالی است که این دو استان قطب تولید محصول برنج کشور محسوب می‌شوند، طوری که استان مازندران به تنهایی با داشتن بیش از ۲۳۰ هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و ۵۰ هزار تن برنج سفید، سالانه ۴۲ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند.
کد خبر: ۸۱۴۳۲۹
شاید دیگر محصولی به نام برنج نداشته باشیم

اگر تا همین سال گذشته نگرانی از بابت کشت برنج در این مناطق نداشتیم و از بارندگی خوب سالانه دلمان قرص ومحکم بود که بی‌آبی سراغ این استان‌ها نمی‌آید، ولی امسال شرایط به گونه‌ای دیگر است، طوری که مسئولان جهاد کشاورزی استان مرتب در اظهارنظرهای مختلف نسبت به وقوع بی‌آبی شدید در این استان‌ها هشدار می‌دهند.

هفته گذشته رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها در حالی از رها شدن 1500 هکتار از شالیزارهای استان به دلیل بی آبی خبر داد که در اوایل بهار امسال با ابراز خرسندی از بارندگی‌ها ی بهاره، سال پرباری را برای محصولات کشاورزی پیش‌بینی کرده بود.

استاندار مازندران نیز اخیرا در جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران، جیره‌بندی و تامین آب شرب با تانکر را مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد: کشت نشدن 1500 هکتار زمین شالیزاری که آماده نشاء بود، رها شدن 500 هکتار اراضی شالیزاری کشت شده و خطر رها شدن 26 هزار هکتار شالیزاری‌هایی که در مرحله خوشه‌بندی قرار دارند، از عواقب استرس خشکسالی بر زمین‌های کشاورزی مازندران است.

بحران خشکسالی اکنون در شالیزارهای استان‌های شمالی به حدی نگران‌کننده است که برخی مسئولان معتقدند در صورت ادامه این روند، بیم آن می‌رود اراضی ای که اکنون زیرکشت رفته براثر بی آبی از بین بروند.

به جرات می‌توان گفت این روزها بدترین روزها برای کشاورزان شمالی است. فقط کافی است قوت یکساله خود را در این روزهای بی‌آبی از دست بدهند.

آنها نه تنها از زحمات خود بهره‌ای نخواهند برد، که در تامین هزینه‌های زندگی خود نیز درمانده و مستاصل خواهند شد مسلما در این شرایط مدیریت منابع آب می‌تواند کمک بزرگی به این زحمتکشان خطه شمال باشد ولی آیا نباید این مدیریت از سال‌های گذشته اعمال می‌شد تا شالیکاران شمالی که برنج قوت غالب مردم ایران با دستان پینه بسته آنان به بار می‌نشیند، این گونه نگران و غمگین نباشند وشب‌ها از ترس این که مبادا فردا با صحنه ترک‌خوردگی شالیزارهای خود مواجه شوند، نتوانند سر بربالین بگذارند؟ مسلما اگر امروز به فکر چاره بیفتیم سال آینده با بحران بیشتری روبه رو نخواهیم شد.

سها روحانی - دبیر گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
رزمنده دفاع مقدس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
۰
۰
با سلام این كارشناسان محترم جهادكشاورزی بایدقبل از كشت مشاوره لازم را به كشاورزان می دادند. حالا با كوس وكرنا وبا صدای بلند می گویند این قدر زمین شالیزار خشك شده است این به دان معنا است كه امسال برنج گرانتر می شود وشما به بازار شوك وارد می كنید.
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۶
۰
۰
مازندران (مركز وشرقش)باید به مانند گذشته به كشت پنبه،سویا، آفتابگردان وكنف كنجد ،وگندم رو بیاره مازندران مركزی وشرقی پتانسیل(منابع آبی)كشت برنج به وسعت كنونی رو ندارهاین منطقه در سال آبی جاری 270 میلیمتر بارندگی داشته مقایسه كنید با گیلانی كه 1500 میلیمتر بارون دا شته ، عمده برنج كاری مازندران با آبهای زیرزمینیه،دمای هوا نسبت به گذشته چند درجه افزایش داشته این یعنی تبخیر بیشتر ومصرف آب بیشتر،اگر به این رویه ادامه بدیم یكی دودهه ی دیگه چیزی به نام مازندران سبز نخواهیم داشت، در خیلی از مناطق سطح آبهای زیرزمینی به شدت كاهش یافته وزنگ خطر خشك شدن وشور شدن آب روبه صدا در اومده.بامسئولین زیادی در مازندران ملاقات كردم ما داریم كویر میشیم لطفا توجه كنید كویر.....................تعطیلی و.خوابیدن كارخونه های نساجی در مركز وشرق مازندران كه روزی بزرگترین كارخونه های پاچه بافی ونخریسی در خاور میانه رو داشت كارخونه های متعدد پنبه پاك كنی ،بزرگترین كار خونه ی گونی بافی ،ومزارع بزرگ كشت پنبه و كنف در مركز وشرق مازندران وجود داشت ودر سه دهه ی اخیرنابودی مزارع پنبه وكنف در شرق دریای كاسپین كه به سرزمین طلای سفید شهرت داشت ورو آوردن به كشت برنج و سیفی كاری كه به آب فراوان نیاز داره ،همه ی اینها شرایط آبی امروز مارو شكل دادن در حالیكه در این مناطق در گذشته فقط در حاشیه ی رود خونه ها برنج كاری رایج بود!!!از ماست كه برماست در این سه دهه چیكار كردیم كه به این روز دچار شدیم،حتی از آبیاری نوین هم بهره ای نگرفتیم.

نیازمندی ها