با جواد عزتی، بازیگر نقش لطیف در سریال «دردسرهای عظیم 2»:

بازیگر باید مشتری‌های خود را حفظ کند

یکی از گونه‌های پرطرفدار تلویزیون، سریال‌های خانوادگی و اجتماعی است و هر سال هم در ایام ماه رمضان آثاری از این نوع از شبکه‌های مختلف سیما پخش می‌شود. امسال هم تلویزیون از این قاعده مستثنا نبوده و از ابتدای ماه، پخش سریال‌های پایتخت 4، گاهی به پشت سر نگاه کن و دردسرهای عظیم 2 از شبکه یک، دو و سه به کارگردانی سیروس مقدم، مازیار میری و برزو نیک‌نژاد آغاز شده است.
کد خبر: ۸۱۰۹۶۰

فارغ از رقابت سریال‌ها، نقطه مشترک همه این آثار پرداخت به نقش فرهنگ و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی است. این آثار نه‌تنها نگاه سطحی به خانواده‌ها ندارند، بلکه از زوایای مختلف به موضوعات اجتماعی که دغدغه ذهنی مردم است، پرداخته‌اند، اما وجه تمایز سریال‌های ماه رمضان نسبت به رمضان سال‌های قبل به تصویر کشیدن فعالیت اجتماعی زنان در جامعه است.

سیروس مقدم در سریال تلویزیونی «پایتخت4» این‌بار رنگ و بوی دیگری به شخصیت‌ زنان قصه داده است. در سه فصل قبلی این اثر، بیشتر زنان در خانه مشغول بودند، اما شروع داستان فصل چهارم پایتخت با انتخاب هما در شورای شهر آغاز شد که حتی رای آوردن او منجر به تعجب همسرش نقی و ارسطو و دیگر اهالی محل شد، اما هما نشان داد صداقت، پیروز میدان است.

نگاه تازه محسن تنابنده به عنوان طراح قصه و سیروس مقدم در مقام کارگردان حتی باعث شده است، مخاطب برای اولین بار چهره یک زن را در چنین فعالیت اجتماعی آن هم در یک شهر کوچک از دیار شمال ببیند.

با آن که در دیگر آثار نمایشی، زنان را در فعالیت‌های مختلف اجتماعی دیده بودیم، اما هرگز زنی به تصویر کشیده نشده بود که در شورای شهر رای بیاورد و در کنار فعالیت‌ خانه در چنین نهادی مشغول باشد. عوامل سازنده سریال نیز اعلام کردند، در قسمت‌های آینده مخاطب بیشتر با فعالیت‌ اجتماعی هما در شورای شهر آشنا می‌شود و او را در ماموریت‌های مختلف می‌بیند.

‌این اتفاق خوب در سریال تلویزیونی «گاهی به پشت سر نگاه کن» ساخته مازیار میری هم رخ داده و شخصیت اصلی قصه دختر یک مرد کارخانه‌دار است که پدرش بار سنگینی از مدیریت یک کارخانه بزرگ را به دوش او گذاشته است. به همین دلیل مخاطب در این سریال شاهد دختری مقتدر است که هر کاری از دستش بر ‌آید، برای دوستان و اطرافیانش انجام می‌دهد. نگاه برزو نیک‌نژاد در سریال «دردسرهای عظیم 2» نیز در ادامه فصل اول این اثر است.

در اثر تازه او هر یک از زنان قصه رنگ خودشان را دارند. به عنوان مثال منیر (شهین تسلیمی) یک صاحبخانه مقتدر است و بهار و مادرش (الناز حبیبی و مریم سعادت) هم بیرون خانه در مشاغل مختلف کار می‌کنند تا برای مخارج زندگی دست‌شان جلوی کسی بویژه خانواده پدری که در فصل دوم سریال دردسرهای عظیم شاهد حضورشان هستیم، درازنباشد. در نگاه کلی باید دست مریزادی به عوامل سازنده سریال‌های ماه رمضان گفت که در قالب قصه‌های رنگارنگی که انتخاب کرده‌اند، حضور زنان را فقط در خانه ندیده‌ و نگاهی فراتر به این مساله داشته‌اند.

فاطمه عودباشی/گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها