کوتاه از جهان

6 توافق روسیه و عربستان سعودی

جانشین ولیعهد عربستان در سفر به روسیه با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و با وی درخصوص تحکیم روابط میان دو کشور بویژه در زمینه نظامی بحث و تبادل نظر کرد. دراین دیدارطرفین شش توافق با هم امضا کردند.
کد خبر: ۸۰۹۶۵۹

محمدبن سلمان، وزیر دفاع عربستان و جانشین ولیعهد این کشور در سفر به روسیه با «ولادیمیر پوتین»، رئیسجمهور این کشور در شهر سنپترزبورگ دیدار و با وی درخصوص تحکیم روابط میان دو کشور و آخرین تحولات منطقهای و بینالمللی بحث و گفتوگو کرد. پوتین و محمد بن سلمان در حاشیه یک همایش اقتصادی سنپترزبورگ بر تصمیم خود برای تحکیم و تقویت همکاری دوجانبه تاکید کردند. پوتین در این دیدار خواهان سفر ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به مسکو شد و تاکید کرد که روسیه خواهان حفظ روابط با عربستان است. پوتین و محمدبن سلمان در حاشیه این همایش چند توافقنامه همکاری نظامی و چند توافقنامه دیگر در زمینه استفاده از انرژی هستهای امضا کردند./ ایسنا

پیروزی راست میانه در دانمارک

نتایج اولیه انتخابات پارلمانی دانمارک حاکی است ائتلاف راست میانه در این کشور به پیروزی رسیده است. به دنبال این اتفاق، رهبر این ائتلاف اعلام کرد در سیاستهای مهاجرتی بازنگری خواهد شد. براساس نتایجی که از شمارش حدود ۹۰ درصد آرا به دست آمده، ائتلاف راست میانه به رهبری «لارس راسموسن» حداقل ۹۰ کرسی از ۱۷۹ کرسی پارلمان را تصاحب کرده و حائز اکثریت شده است. ائتلاف راست میانه از حزب متبوع راسموسن و حزب راستگرا و ضدمهاجرت «مردم دانمارک» تشکیل شده است. هله تورنینگ اشمیت، نخستوزیر کنونی از حزب چپ میانه شکست در انتخابات را پذیرفته است./ ایلنا

برافراشته شدن پرچم 500 ساله هاشمیها در اردن

رونمایی و برافراشتن پرچم هاشمی در یک مراسم خاص نظامی در اردن، ذهن بسیاری از اردنیها را به خود مشغول کرده و تحلیلگران و ناظران، تفاسیر مفصل و گمانهزنیهای مختلفی درباره علل و انگیزههای برافراشتن این پرچم بعد از گذشت 500 سال از اولین استفاده آن مطرح کردهاند.

سرلشکر مشعل الزبن، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن و مشاور پادشاه در امور نظامی، سعی کرد این مساله را کم اهمیت جلوه دهد او گفت: علت این افراط در تفسیر و تحلیل را در عادت نداشتن مردم اردن به شفافسازی و اطلاعرسانی درباره تصمیمات آینده میدانم، از اینرو تفاسیر و تحلیلها بسیار متنوع و مختلف است.

تعدادی از مفسران این اقدام را پیامی به داعش میدانند، زیرا میان پرچم هاشمی و پرچم داعش تشابه زیادی هست و روی هردو شعار لا اله الا الله محمد رسولالله(ص) به چشم میخورد و این شعار دلالت دینی و شرعی دارد و میتواند تلاشی برای سلب مشروعیت دینی در مورد ادعای داعش باشد. البته سخنان سرلشکر الزبن نیز تا حدودی این نظریه را تائید میکند، زیرا وی گفته بود کسی شایستهتر از اردنیها برای حمل این پرچم نیست و این پرچم نه برای جنگ، بلکه شعار اسلام است.

در مقابل، برخیها میان برافراشتن مجدد این پرچم با افول روابط اردن و عربستان ارتباط قائلند و آن را با اختلاف نظر این دو کشور درباره اولویتهای این مرحله زمانی و طریقه پرداختن به بحرانهای منطقه مرتبط میدانند. اما یکی از دیگر احتمالاتی که درباره این اتفاقات مطرح شده این است که برافراشتن پرچم هاشمی و میراث انقلاب بزرگ عربی، زمینه ساز یک تحرک نظامی توسعهطلبانه از سوی اردن به سمت عراق و سوریه است. / العالم

اعتراض علمای اهل سنت لبنان به رژیم بحرین

علمای اهل سنت لبنان با اعتراض و انتقاد شدید به رژیم بحرین، صدور حکم چهار سال زندان علیه شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت وفاق ملی اسلامی بحرین را به دلیل موضعگیریهای سیاسی، اظهارنظر درباره مسائل بحرین و حمایت از مطالبات برحق مردم کشورش ظالمانه خواندند و آن را محکوم کردند.

شیخ عبدالناصر جبری، دبیرکل جنبش امت و عضو جبهه عمل اسلامی لبنان تاکید کرد از شنیدن خبر صدور این حکم شوکه شده؛ زیرا در انتظار شنیدن خبر آزادی شیخ سلمان بوده است. شیخ بلال شعبان، دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان نیز حکم صادر شده علیه شیخ سلمان را به ریختن بنزین روی آتش فتنه توصیف کرد و گفت این رژیم بار دیگر به خشونت علیه مردم آزادیخواه بحرین متوسل شده است./ ایرنا

دادستان سابق آمریکا علیه بوش

رمزی کلارک، دادستان کل سابق آمریکا همراه گروهی از حقوقدانان این کشور پرونده شکایت یک زن عراقی علیه جورج بوش، رئیسجمهور پیشین، دیک چینی معاون وی و دونالد رامسفلد، وزیر دفاع این کشور را که در آن گردانندگان دولت آمریکا به جنایت علیه مردم عراق متهم شدهاند، به جریان انداخت.

سال 2013 یکی از دفاتر حقوقی آمریکایی به نام ایندر کومار به نمایندگی از طرف یک مادر عراقی به نام سندس شاکر صالح، پرونده شکایتی در دادگاههای آمریکایی مطرح کرد که در آن جورج بوش، دیک چینی، دونالد رامسفلد، کاندولیزا رایس و کالین پاول و ﭘﻞ ولف ووﯾﺘﺰ، معاون وزیر دفاع و رئیس بانک جهانی به ارتکاب جنایات از پیش برنامهریزی شده علیه مردم عراق متهم شده بودند.

پرونده این شکایت 19 دسامبر 2014 به دلیل تعصبات قاضی دادگاه ناحیه شمال ایالت کالیفرنیا مختومه اعلام شد. / ایرنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها