سران پنج کشور نیجریه، کامرون، چاد، نیجر و بنین روز پنجشنبه و در پایان نشست سه روزه ابوجا، خبر از تشکیل ائتلافی به رهبری نیجریه برای مبارزه با گروه تروریستی بوکوحرام دادند. این تصمیم پس از آن گرفته شد که محمدو بوهاری، رئیس‌جمهور نیجریه با پیشنهاد فرماندهی چرخشی میان کشورهای عضو به علت کند شدن عملیات ضد تروریستی مخالفت کرد. این نشست همچنین از تشکیل یک نیروی 8700 نفری علیه بوکوحرام حمایت کرد.
کد خبر: ۸۰۷۱۶۸

بنا به اعلام منابع خبری، ژنرال توکور بوراتای به عنوان فرمانده این نیروهای مشترک چندملیتی منصوب شده است. ستاد فرماندهی این نیروها در نجامنا، پایتخت چاد مستقر شده است. هزینه اداره این ستاد برای سال نخست 30 میلیون دلار (27 میلیون یورو) تعیین شده است. بیانیه پایانی نشست ابوجا اعلام کرد: کامرون نقش معاون فرماندهی این نیرو را برای سال نخست به عهده خواهد گرفت و رئیس ستاد این نیرو در سال نخست از کشور چاد خواهد بود. بر اساس این بیانیه، یگان ارتش‌های عضو نیروهای مشترک چند ملیتی باید تا 30 جولای (8 مرداد) اعزام شوند. در خصوص تامین مالی این نیرو نیز نیجریه وعده داده است صد میلیون دلار به آن کمک کند. اما با توجه به ناکافی بودن این مبلغ، پنج کشور مذکور خواهان کمک اتحادیه آفریقا، اروپایی‌ها و آمریکا شده‌اند. حتی رئیس‌جمهور نیجریه برای دریافت کمک مالی در نشست گروه 7 در آلمان نیز حاضر شد.

این نیروی چند ملیتی جانشین ائتلاف نظامی کنونی متشکل از نیجریه، نیجر، چاد و کامرون خواهد شد که مدعی به دست آوردن موفقیت‌هایی علیه بوکوحرام از ماه فوریه به این سو شده است. بوهاری از زمان به دست گرفتن قدرت در 29 می‌(8 خرداد)، پایان دادن به فعالیت‌های تروریستی بوکوحرام را اولویت نخست خود اعلام کرده است. از آن زمان نیز بوکوحرام با تشدید عملیات تروریستی در نیجریه، بیش از 150 نفر را کشته است.

خبر تشکیل این ائتلاف با خبر حملات جدید بوکوحرام در نیجریه همزمان شده است. بر همین اساس، ساکنان منطقه شمال شرقی نیجریه روز پنجشنبه به خبرگزاری فرانسه گفتند مردان مسلح گروه بوکوحرام در جدیدترین حمله خود، 43 نفر را در این منطقه کشتند و سه روستا را به آتش کشیدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها