بازخوانی پرونده یک پروژه خبرساز

12 سال برای ساخت «فرزند صبح» کافی نبود؟

گفت­ وگو با تهیه کننده، کارگردان و بازیگر مستند «آن دو ساعت»

ناگفته‌های روز ورود امام(ره) به ایران

مستند سینمایی «آن دو ساعت» به کارگردانی مهرداد غفارزاده و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی، و با بازی عمار تفتی، مستندی 75 دقیقه ای‌ست که به واکاوی ناگفته های رویدادهای روز ورود حضرت امام(ره) به میهن در سال 57 می پردازد.
کد خبر: ۸۰۴۶۳۴
ناگفته‌های روز ورود امام(ره) به ایران
در آستانه بیست و ششمین سالگرد درگذشت بنیانگذار انقلاب گفت وگویی با چند تن از عوامل این مستند انجام دادیم که می خوانید:

***
این مستند نمایانگر آرامش و صبوری امام(ره) است
مسعود ردایی درباره انگیزه انتخاب سوژه مستند «آن دو ساعت» با توجه به اینکه ساخت مستندها توجیه اقتصادی ندارند گفت: چند سال پیش در یکی از مجلات خاطراتی از آقای ناطق نوری خوانده بودم در ارتباط با اینکه حضرت امام(ره) در روز 12 بهمن پس از سخنرانی در بهشت زهرا با هلی کوپتر به بیمارستان امام خمینی عزیمت کردند و هیچکس از هیأت استقبال اطلاع نداشتند که امام کجا هستند. با این وصف با توجه به عنایتی که تمام ملت ایران به حضرت امام(ره) داشته و دارند تصمیم گرفته شد مستندی در این زمینه ساخته شود. در این راستا از خرداد سال 93 گروه تحقیقاتی در این زمینه ایجاد شد. ارگان ها و سازمان های مختلفی گروه ما را در این تحقیقات یاری دادند که از آن جمله می توان به بیت حضرت امام(ره) در جماران، مرکز تحقیقات و مطالعات ارتش، مرکز اسناد انقلاب اسلامی و ... اشاره کرد. این تحقیقات حدود شش ماه به طول انجامید و در نهایت با تکمیل شدن آن در آذر ماه سال گذشته، اقدام به دریافت مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کردیم.
ردایی در مورد جایگاه تاریخی این موضوع بیان کرد: با توجه به اهمیت تاریخی بنیانگذار انقلاب اسلامی، هر دقیقه و ساعت این انقلاب شکوهمند ارزش تاریخی دارد، و ما بر این اساس مقطعی را که برای ملت ایران حساس و اهمیت بوده را (فاصله 12 تا 22 بهمن) را انتخاب کردیم. این مستند میتواند نمایانگر استقامت، آرامش و صبوری امام خمینی(ره) در آغازین روزهای انقلاب باشد برای مردم ایران به ویژه نسل جوان باشد که شاهد این وقایع نبوده اند.
این تهیه کننده در ادامه افزود: آقای ناطق نوری این برهه زمانی را قدم به قدم و با جزئیات روایت می کنند. تصاویری نیز از آن دقایق، در فیلم نمایش داده می شود. خط سیری داستان نیز بر مبنای نقل قول‌هاییست که از زبان آقای ناطق نوری به عنوان شاهدی که در آنجا حضور داشتند و خانواده کشاورز بیان می شوند. یکی از نکات قابل توجه فیلم نیز این است که اشعاری که در فیلم خوانده می شوند سروده های حضرت امام(ره) است که کمتر شنیده شده اند.
ردایی در پایان گفت: هم اکنون در حال کار روی مجموعه مستندهای تصویری انقلاب اسلامی هستیم. علاوه بر این مجموعه، تهیه پنج مستند سینمایی دیگر را نیز در دست ساخت داریم که در سال آتی ارائه خواهند شد. عناوین این آثار عبارتند از: «نقش زنان در دفاع مقدس»، «نقش روحانیت در دفاع مقدس»، « نقش مساجد در شکل گیری انقلاب اسلامی»، «حماسه اربعین ها» و «مرزبانان» که در زمینه تأثیرگذاری انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهیه خواهند شد.
مستندی که تعلیق دارد
مهرداد غفارزاده کارگردان مستند «آن دو ساعت» درباره نحوه شکل گیری سوژه این مستند گفت: انتخاب این سوژه با من نبود. درحقیقت این موضوع از سوی آقایان معصوم زادگان و ردایی به من پیشنهاد شد و پس از تحقیقات چندین ماهه به طرح و ایده اجرایی این سوژه رسیدم که حاصل، مستند سینمایی «آن دو ساعت» شد که مستندی داستانی است.
غفارزاده در مورد فرم روایی مستند بیان کرد: در کلیت فیلم داستانکی وجود دارد که همراه دیالوگ ، میزانسن و قاب بندی های مورد نیاز یک فیلم سینمایی محملی برای روایت آن برهه زمانی شده است.
وی در ادامه افزود: برای تهیه این مستند بر مبنای اطلاعات جمع آوری شده در این زمینه، با اشخاص متعددی نیز مصاحبه شده است. به عنوان مثال با تعدادی از یاران امام که از مردان مطرح سیاست کشور هستند گفت وگوهایی صورت گرفت. از آن جمله می توان به آقای ناطق نوری، آقای رفیق دوست، آقای طالقانی اشاره کرد. در واقع این نام ها کسانی هستند که از زمان ورود امام به ایران از جمله حلقه نزدیکان ایشان بودند و در این مستند روایت فیلم با صحبت ها و نگاه آنها دنبال می شود.
این کارگردان درباره تصاویر مستند در این فیلم گفت: بخشی از تصاویری که در فیلم وجود دارد همان تصاویر نمایش داده شده در این سال هاست اما نکته جالب و تازه ای که در این مستند وجود دارد و تا به حال به آن پرداخته نشده است؛ حضور امام در خانه آقای کشاورز است که از بستگان امام بودند و تصاویری از امام در آنجا نمایش داده میشود که فضای تازه ای به فیلم داده است.
غفارزاده در پایان خاطرنشان کرد: سعی داشتیم که در این مستند نوعی فضای تعلیق ایجاد کنیم تا بیننده ارتباط عمیق تری با آن برقرار کند. در حقیقت این فیلم مبنایی تحقیقی ـ توصیفی داشته و با انعکاس حال و هوای داستانی، سعی در ارائه تصویری مستند از آن برهه تاریخی داشته است.
«آن دو ساعت» مخاطب خواهد داشت
عمار تفتی، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که حضور در فیلم هایی چون «جایی برای زندگی» و «خواب زمستانی» را در کارنامه خود دارد، در مستند «آن دو ساعت» در قالب یک خبرنگار به ایفای نقش می پردازد. این بازیگر درباره نقش خود در این مستند گفت: «آن دو ساعت» نخستین فعالیت من در زمینه مستند است و از آنجا که هنوز نتیجه آن را ندیده ام طبعاً نمی توان اظهار نظری در ارتباط با بازی خودم داشته باشم. این امر منوط به دیده شدن کار و قضاوت کارشناسان است اما در کل با توجه به وضعیت اکران فیلم های مستند شاید آثار سینمایی مستند مخاطب عامِ زیادی نداشته باشند اما کارشناسان، اهالی رسانه و کسانی که پی گیرِ فیلم های بخش هنر و تجربه هستند قطعاً جزو مخاطبان فیلم خواهند بود.
تفتی در پایان خاطرنشان کرد: به طور کلی از آنچه در ساخت این مستند صورت گرفت رضایت داشته ام و اگر چنین آثار مستندی در مدیوم تلویزیون پخش شوند، قطعاً توان جذب مخاطب گسترده تری را خواهند داشت.
(بانی فیلم/ سبا فرجاد)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها