معاون اول رئیس جمهور:

قدرت خرید مردم افزایش یافت

معاون اول رئیس جمهور گفت: پرداخت یارانه نقدی داستان پرغصه ایران شده چرا که بندهایی بسته شده است که ایران در این گرفتاری بماند.
کد خبر: ۸۰۳۵۱۴
یارانه کشور را گرفتار کرده است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ،‌ اسحاق جهانگیری امروز یکشنبه در سخنانی در جمع فرمانداران سراسر کشور با بیان اینکه افزایش قیمت های ناشی از حامل های انرژی و هزینه آن در بخش های مشخص را حتی یک بچه دبستانی نیز با ضرب و جمع می تواند محاسبه کند گفت: طبق چه مجوز قانونی 2 یا 3 برابر میزان محاسبات ، یارانه پرداخت شده است؟ جز اینکه ایران گرفتار شود و چرا مجلس و دستگاههای نظارتی این مسئله را پیگیری نکردند؟

وی با بیان اینکه می گویند دولت باید پول داران را از فهرست یارانه بگیران حذف کند، گفت: ‌مکانیزمی برای شناخت این افراد وجود ندارد اما ما این کار را می کنیم و از آن ترسی نداریم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد:‌ اکنون که ما پولدارها از فهرست دریافت یارانه حذف می کنیم بدهکار شده ایم اما آنهایی که پول می دادند قهرمان شدند.

جهانگیری با بیان اینکه می گویند دولت جرات تصمیم گیری ندارد، گفت: در این دولت دو بار بنزین گران شد و با این افزایش، کل درآمدهای حاصل از حامل های انرژی به 30 هزار میلیارد تومان رسید درحالیکه یارانه ای که پرداخت کرده ایم 42 هزار میلیارد تومان است که مابه التفاوت آن از بودجه طرح های عمرانی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه دولت 4هزار و 800 میلیارد تومان از درآمد ناشی از هدفمندی یارانه ها را به اجرای طرح سلامت اختصاص داد افزود: در گذشته به جای اجرای طرح های آب رسانی به روستا ها و مناطق محروم، هزینه آن را صرف پرداخت یارانه می کردند و با تانکر به مردم آبرسانی می شد.

تنظیم 170 سیاست برای اجرای اقتصاد مقاومتی

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ برای اجرای اقتصاد مقاومتی، دولت 170 سیاست تنظیم کرده است.

جهانگیری افزود: تاکنون سیاست های متعددی همچون سند چشم انداز و سیاست های کلی اصل 44 برای اقتصاد مقاومتی ابلاغ شده که متاسفانه فقط واگذاری شرکتها آن هم به بدترین وجه انجام شده است.

وی افزود: با اجرای بد این سیاست های کلی ، دولت بزرگتر و سازمان ها گسترده ترشده است و به گونه ای عمل شد که در مقابل سیاست های ابلاغ شده بودند.

جهانگیری گفت: عده ای تنها از اقتصاد این را می دانند که گندم درو می شود و آن را کاری بزرگ می شمارند اما در اقتصاد امروزی تولید ناخالص بیش از 1000 میلیارد تومان و قدرت خرید و سرانه بالای 17 هزار میلیارد تومان ایران مطرح است و نمی توان اینگونه با اقتصاد رفتار کرد.

معاون اول رئیس جمهور افزود: سی سال است که بهره وری سرمایه و نیروی کار منفی است.

وی گفت:‌ اقتصاد درون زا و برون نگر و تعامل با جهان از ضروریات اقتصاد مقاومتی است و ما باید اقتصاد ایران را در مقابل تکانه های خارجی مقاوم کنیم و تجربه دیگران را تجربه نکنیم.

وی ذخیره سازی کالاهای اساسی را یکی از مفاد اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: در حالیکه روزی ذخایر گندم به سه روز رسیده بود اما اکنون ذخایر گندم ما برای بیش از 200 روز مهیا و داروی مورد نیاز نیز تامین شده است.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد:‌ دولت سیاست اقتصاد مقاومتی را به طور عملی دنبال می کند.

وی با اشاره به کاهش رشد تورم گفت:‌ ما مدعی کاهش قیمت ها نبوده ایم اما شیب 40 درصدی را به 15 درصد کاهش دادیم که مهمترین دستاورد آن ایجاد اعتماد مردم به دولت بود و مردم به کارهای غیر طبیعی روی نیاوردند.

جهانگیری گفت: تنظیم 170 سیاست در زمینه اقتصاد مقاومتی موجب می شود که این مجموعه ما را به رونق برساند که اکنون امری ضروری برای کشور است .

حرکت به سمت رونق موجب اشتغال جوانان می شود

وی حرکت به سمت رونق را موجب اشتغال برای جوانان بویژه تحصیلکردگان دانست و تصریح کرد : محوریت دادن به بخش خصوصی در دستور کار دولت است و درب اتاق فرمانداران باید برای فعالان بخش خصوصی همواره باز باشد و با شجاعت از آنها حمایت شود.

وی با بیان اینکه از نظر فرهنگی نیز باید در زمینه استفاده از تولیدات داخلی کار کنیم گفت: ‌دولت مصوب کرده است که دستگاهها حق خرید کالاهای خارجی را ندارند و باید با متخلفان برخورد شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه برای رسیدن به رونق از همه ابزارها استفاده کرده ایم گفت: پارسال نظام بانکی 340 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرد و 10 میلیارد دلار طرح جدید فاینانس خارجی در بخش آب گشایش یافت.

جهانگیری گفت: با مجوزی که از مقام معظم رهبری گرفتیم 10 میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای حوزه آب و خاک دریافت شد و امسال بی سابقه ترین سالی است که حجم منابع به این بخش وارد می شود .

وی صادرات را اولویت دولت دانست و گفت: رونق اقتصاد، مساله جدی دولت در سال 94 خواهد بود.

معاون اول رئیس جمهور به بودجه دولت نیز اشاره کرد و افزود : درآمد نفت اصلی ترین بخش درآمد دولت است و در حالیکه در گذشته روزانه 2میلیون بشکه نفت با قیمتی حدود 105 دلار فروخته می شد اما به علت تحریم ها به یک میلیون بشکه در روز و به قیمت هر بشکه 51 دلار کاهش یافته است.

جهانگیری افزود: متاسفانه در گذشته افزایش صادرات نفت را به افراد و نهادها واگذار می کردند و از آنها پولی به کشور برنگشت.

وی گفت: دولت تدبیر و امید صادرات نفت را خود به عهده گرفته و مقابل همه فشارها ایستاده است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه کاهش صادرات و قیمت نفت برای دولت مضیقه ایجاد کرده است گفت:‌ باید درهزینه ها صرفه جویی کرد و این دستوری اداری و قطعی است.

وی با بیان اینکه باید 6هزار میلیارد تومان حتی در هزینه های جاری صرفه جویی شود گفت:‌ باید از سفرهای غیر ضرور و همایش ها جلوگیری و روحیه صرفه جویی از مرکز تا دهستان ها حاکم شود.

معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه طرح های عمرانی باید به میزان توان هزینه آن ها تامین شود گفت: ‌واگذاری طرح ها به بخش خصوصی در اولویت قرار دارد و استانداران و فرمانداران باید این سیاست را داشته باشند.

وی با بیان اینکه خرید خدمت نیز در اولویت کارهای دولت است تصریح کرد: در حالیکه در آموزش و پرورش هزینه یک دانش آموز در بخش دولتی یک میلیون و 800 هزار تومان می شود اما با خرید خدمت از بخش انتفاعی این مبلغ 600 هزار تومان است و این بدان معناست که ما کشور را گران اداره می کنیم.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش به مسئله یارانه ها اشاره کرد و گفت: پرداخت یارانه نقدی داستان پرغصه ایران شده است چرا که بندهایی بسته شده است که ایران در این گرفتاری بماند.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه افزایش قیمت های حامل های انرژی و هزینه آن در بخش های مشخص را نیز حتی یک بچه دبستانی با جمع و ضرب می تواند محاسبه کند گفت: طبق چه مجوز قانونی 2 یا 3 برابر میزان محاسبات یارانه پرداخت شده است جز اینکه ایران گرفتار شود و چرا مجلس و دستگاههای نظارتی این مسئله را پیگیری نکردند ؟

حاضران در جلسه پس از این سخنان با کف زدن جهانگیری را تشویق کردند.

مکانیزمی برای شناخت پولدارها نیست

وی با بیان اینکه می گویند دولت پولداران را باید حذف کند گفت:‌مکانیزمی برای شناخت این افراد وجود ندارد اما ما این کار را می کنیم و از آن ترسی نداریم .

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ اکنون که ما پولدارها را از دریافت یارانه حذف می کنیم بدهکار شده ایم اما آنهایی که پول می دادند قهرمان شدند.

جهانگیری با بیان اینکه می گویند دولت جرات تصمیم گیری ندارد گفت: در این دولت دو بار بنزین گران شد و با این افزایش کل درآمدهای حاصل از حامل های انرژی به 30 هزار میلیارد تومان رسید درحالیکه یارانه ای که پرداخت کرده‌ایم 42 هزار میلیارد تومان است که مابه التفاوت آن از بودجه طرح های عمرانی پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه دولت 4هزار و 800 میلیارد تومان از هدفمندی یارانه ها را به طرح سلامت اختصاص داد افزود: در گذشته به جای اجرای طرح های آب رسانی به روستا ها و مناطق محروم هزینه آن را صرف پرداخت یارانه می کردند و با تانکر به مردم آبرسانی می شد .

معاون اول رئیس جمهور به بودجه مصوب مجلس برای امسال اشاره کرد و گفت:‌ در حالیکه کل درآمد ما از بودجه 40 هزار میلیارد تومان است اما بخش هزینه ها بیش از 50 هزار میلیارد تومان دیده شده است.

جهانگیری گفت:‌با وجود افزایش قیمت ها تامین هزینه ها کار دشواری است و برای یارانه نقدی و اجرای طرح تحول سلامت حدود 6 تا 7هزار میلیارد تومان کسری بودجه داریم .

وی گفت: هیچ کس در سختی ها به دولت کمک نمی کند و ما برای تامین یارانه ها از بخش های مختلف که باید کار عمرانی و خدمات رسانی کنند پول می گیریم . مثلا از بخش برق 2200 میلیارد تومان دریافت کرده ایم .

جهانگیری درباره مفاسد اقتصادی نیز گفت:‌ در این بخش مسائل و مشکلات ما جدی است و مفسدان به طور سیستمی در کشور ورود کرده اند و مبارزه با فساد به حربه ای برای مقابله با رقیب بدل شده است.

در گذشته بهترین دوره برای ورود مفسدان بود

وی اضافه کرد: در گذشته بهترین دوره برای ورود مفسدان بود و هنوز سرنوشت 2 میلیارد و 700 میلیون دلار مشخص نیست.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ بایدمعلوم شود که این پول هنگفت کجاست و چگونه توانسته اند وارد سیستم شوند و آن را برداشت کنند.

وی با بیان اینکه پیشگیری جدی از مفاسد در دستور کار دولت است به مسئله معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: ‌دو گروه معوقات بانکی دارند یکی بخش خصوصی زحمتکش است که به علت تصمیم های غلط و نوسانات بازار نتوانستند بدهی خود را پرداخت کنندکه باید به آنها کمک شود و بخش دیگر افراد گردن کلفتی هستند که وام دریافت کردند و بدهی خود را پرداخت نمی کنند که باید با آنان برخورد جدی کرد .

وی به بحث زمین خواری نیز اشاره کرد و گفت:‌ افراد سود جو در حال تصرف زمین ها هستند و برخورد با آنان باید در جامعه احساس شود.

وی از فرمانداران خواست تا نسبت به تغییر کاربری و تصرف منابع طبیعی جدی باشند و آنها را پیگیری کنند.

معاون اول رئیس جمهور استفاده از فناوری های جدید در ادارات ، تنظیم مقررات شفاف ،‌اجرای سامانه های الکترونیکی و بهره گیری از نظام مدرن را از اقدامات دولت برای مبارزه با زمین خواران بر شمردو گفت: ‌باید گلوگاههای فساد پذیر به سرعت شناسایی شود.

وی همچنین طرح تحول نظام اداری را یکی دیگر از اقدامات دولت برای تسریع در کارها و مبارزه با فساد دانست وگفت: نقشه راه این طرح نیز ابلاغ شده است و باید با اصلاح نظام اداری تربیت مدیران آینده را نیز در دستور کار قرار دهیم.

جهانگیری از فرمانداران خواست به روستائیان و تولیدات آنان توجه کنند و انسجام داخلی و نشان دادن اقتدار مدیریتی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

جهانگیری گفت:‌ به هیچ وجه نباید برنامه هایی که برای آنها مجوز صادر شده است لغو شود و باید جلوی بی قانونی را گرفت.

معاون اول رئیس جمهور همچنین به پرونده هسته ای و مذاکره با کشورهای 1+5 اشاره کرد و گفت:‌ در جامعه مطالبی گفته می شود که نقد عملکرد تیم مذاکره کننده است و این امر طبیعی و حق مردم است وصاحبنظران باید اظهار نظر کنند اما باید توجه داشت که مردم به آقای روحانی به علت سابقه ای که در پرونده هسته ای داشت رای دادند تا با درایت آن را حل و فصل کند .

وی به ورود مستقیم رئیس جمهور به این پرونده و دعوت از روسای دو قوه دیگر در جلسات اشاره کرد وگفت:‌ اکنون قویترین تیم مذاکره کننده در سطح بین الملل برای این پرونده انتخاب شده است و کسی باور نمی کرد که در مذاکرات فعالیت سانتریفیوژهای قابل توجه در نطنز و آب سنگین اراک گنجانده شود.

جهانگیری گفت:‌ ما با نهایت عزت از همه خطوط قرمز حراست می کنیم و در مذاکرات هیچ گاه حتی یک قدم از این خطوط عقب نرفته ایم و رئیس جمهور و تیم مذاکره کننده به طور مرتب مسائل مذاکره را به مقام معظم رهبری گزارش می دهند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: ‌امیدواریم با نتیجه بخش بودن مذاکرات این امر در تاریخ ثبت شود که ایران برای حفاظت از حقوق خود با 6 کشور جهان مذاکره کردو تحریم های ظالمانه را از پیش پای خود برداشت .

وی مشکلات اقتصادی را زاییده سوءمدیریت گذشته و تحریم ها دانست وگفت:‌ این تحریم ها باید از پیش روی ما برداشته شود و ما با امید در مذاکرات پیش می رویم و به آینده آن خوش بین هستیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه در صورت موفق بودن مذاکرات چگونگی اداره کشور باید مورد توجه قرار گیرد گفت: ما برای این مسئله مهمترین راهبردهای اقتصادی را باید در نظر بگیریم .

وی با بیان اینکه اکنون شرکت های خارجی برای ورود به ایران صف کشیده اند گفت: نباید بازار ایران را در اختیار شرکت های خارجی قرار دهیم تا دوباره تولید زمین گیر شود بلکه باید در صورت نتیجه بخش بودن مذاکرات با شرکت ها مذاکره کنیم به طوریکه تولیدات به صورت مشترک در ایران انجام شود.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه برخی ها می گویند دولت به خارج چشم دارد افزود : این مسئله کذب ودروغ است و دولت خود را برای تشدید تحریم ها نیز آماده کرده و برای آن برنامه دارد.

جهانگیری گفت: ‌ما سه سناریو برای شرایط تشدید، استمرار و لغو تحریم ها در نظر گرفته ایم برخی می گویند مسئولان منتظر نتیجه مذاکرات هستند در صورتیکه جز وزارت امور خارجه بقیه دستگاهها و نهادها درگیر این مسائل نیستند و از هیچ مسئول دیگری این توجیه پذیرفته نیست که امورات خود را به نتیجه مذاکرات موکول کند.

انتخابات پرشور موجب تقویت نظام است

معاون اول رئیس جمهور همچنین دربخش دیگری از سخنانش به مسئله انتخابات اسفند امسال اشاره کرد و گفت:‌ انتخابات مجلس دهم و خبرگان رهبری هر چه پرشور تر و با حضوری گسترده تر انجام شود به تقویت نظام، مایوس شدن دشمنان و اقتدار این دو نهاد منجرخواهد شد.

جهانگیری گفت: انتخابات قانون مند ، شفاف و رقابتی که با حضور سلایق مختلف انجام شود زمینه ساز مشارکت جدی مردم خواهد شد.

وی گفت:‌رئیس جمهور دیروز حرف آخر را زد که ما اصرار داریم همه دستگاهها مراحل مختلف انتخابات را در چارچوب قانون حاکم برگزار کنند.

جهانگیری گفت: فرمانداران رئیس اصلی شهرستان هستند و همه مسئولان مکلفند با آنان همکاری کنند و هیچ مقام دولتی حق مداخله در امور انتخابات را ندارد و ما موظف هستیم شرایط برگزاری انتخابات خوب را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه برخی رسانه ها خبرهای دروغی منتشر می کنند گفت: ‌ما نباید فریب آنها را بخوریم و با این حرفها نمی توانند ما را بترسانند.

جهانگیری گفت: ما موظف به برگزاری انتخابات دقیق و قانونی هستیم و باید این سخن رهبری که رای مردم حق الناس است ، نصب العین خود قرار دهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
محفوظیان
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
با سلام
لطفا یارانه ها را قطع نمائید و حامل های انرژی (آب و برق و گاز (كشوری كه خودش گاز دارد متاسفانه باید هزینه گزافی برای بهای گاز پرداخت كند )و تلفن و تلفن همراه اینترنت و نان و هزینه های تاكسی و اتوبوس به همان حالت اول برگردانید تا دولت از این گرفتاری نجات یابد.
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
برادر جهانگیری قرار بود دولت شما دولت راستگویان باشد ولی متاسفانه تا به حال غیر از وعده و كم كاری مردمی چیزی ندیده اند و اینكه اكثر پروژه های افتتاح شده هم مربوط به سنوات قبل بوده است!!!!!!!!!!!!گاز و بنزین هم كه گران شد!!!!!بابا شما سواره اید و خبری از مردمی كه فقط با پول یارانه امورات میگذرانند ندارید!!شما حقوق میلیاری میگیرید و بعضی از مردم به نان شب هم محتاجن!!!!!!!! این طریقه پیاده سازی بیانات مقام معظم رهبریه كه دغدغه اصلی شون مردم فقیر و بی بضاعت هستش و نه افراد مرفه و آقازاده ها!!!!!باید هم دلتون از این مسائل به درد نیاد چون خبر ندارید چه خبره!!!!!!!!!
صمد
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
انشالله میدانند كه خیلی از افراد كم درآمد كارگر و با پائین ترین حقوق و افراد پیرو از كار افتاده هایی هستند كه درآمد ندارند در شهرستانها با این یارانه زندگی میكنند و حقوق آن چنانی ندارند
فرشته عدالت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
سلام شما چطور آمار پولدارها رو نمیدونید ولی آمار بنزین تو كارتها و حساب مردم و ماشین های مردم و حقوق بگیران را میدانید؟چطور میتونید 5000تومان از حساب مردم بردارید اما آمار پولدارا رو نمیدونید؟چطور آمار بدبخت ها و فقیرها رو میدونید اون وقت آمار پولدار ها رو نمیدونید؟چطور میدونید چطوری بنزین رو گرون كنید اب برق گاز تلفن رو گرون كنید اون وقت پولدار هارو نمیشناسید؟چطور میدونید اونی كه یك پراید میخره یارانه شو حذف كنید ولی اونی كه بنز و بی ام و و هیوندای و كیا و تویوتا و ماشین چینی 70 80 میلیونی میخره یارانشو میدید؟چطور میدونید یكی میمیره یارانشو سریع حذف میكنید ولی نمیدونید كه یارانه متولد شده ها رو حذف كنید؟بازم بگم خسته شدم بابا بدبختم كردید رفت ولمون كنید.
زندگی میكنیم واقعا...
هموطن
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
300 تومان گذاشتند روی یك لیتر بنزین ، منابع ملی كشور را كه متعلق به مردم هست را هم به مردم می فروشند فقط معطل همین 45 هزار تومن یارانه هستند كه به مردم میدهند ...
یارانه بگیر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
خدایی یارانه كشور را گرفتار نكرده بلكه مدیریت جنابعالی و سایر آقایان وزرای دولت تدبیر و امید است كه مردم ایران را گرفتار كرده . صد رحمت به همون مدیریت آقای احمدی نژاد . نان و سوخت كه حداقل 30 % گرون كردید یارانه رو هم كه می خواهید قطع كنید . ..
بیچاره
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
پس ملت را كه گرفتار كرد خود كرده را تدبیر نیست ...
s
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۰
۰
۰
... شما كه گوشتون به حرف هیچكس بدهكارنیست .فقط داریدسازخودتونومیزنید.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
۰
۰
با بااگه می خواهین یارانه را قطع كنید دیگه صغرا كبری نگید دلتون كه برای ما نسوخته دولت قبلی كه برای مردم بود چه گلی به سرمون زد حالا هم شما به سبزه آراسته اش كنید هر دولتی می آید گرفتاری های مملكت را به گردن دولت قبلی می اندازد وخودش در سال های بعد مشخص می شود كه بدتر از قبلی بوده آب وبرق و گاز تلفن وبنزین و هر چی كه هست را گران كنید هیچ اتفاق خاصی در ایران نمی افتد .یك وقت رفاه مردم را زیاد نكنید ...
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۲
۰
۰
توانائی جلوگیری از اختلاس را ندارید وكسر بودجه می آورین از مردم میكشید توان جلوگیری از قاچاق سوخت در مرزها نداریدو ماشین پر مصرف وارد بازار می كنید بجاش از مردم می كشین توانائی گرفتن اختلاس كننده ها را ندارین از مردم می كشین اطلاعات كذب از تورم می دهید و می گوئید مطابق قانون و برنامه گران می كنیم اگر بنا به قانون است حقوق كارمندان را چرا مطابق همین تورم اعلام شده خودتان چرا بالا نمی برید
رئیس جمهور محترم ودولت مردان عزیز مردم به شما اعتماد كرده اند سلب اعتماد مردم نتیجه اش سلب حمایت خواهد بود

نیازمندی ها