راه و روش‌هایی برای مواجهه و کاهش لکنت زبان

لکنت زبان، گوشه‌گیرم کرده

جام جم سرا- مردی ۳۰ ساله‌ام که به واسطه لکنت زبان معمولاً در جمع صحبت نمی‌کنم چون می‌ترسم مرا مسخره کنند. برای درمان آن هم اقدام کرده‌ام اما پیشرفتی نداشته‌ام. نمی‌دانم دیگر چه کاری باید بکنم؟
کد خبر: ۸۰۳۱۷۲
لکنت زبان، گوشه‌گیرم کرده

پاسخ مشاور: ابتدا لازم است با برخی از عوامل مؤثر در ایجاد این اختلال آشنا شوید تا بتوانید علل تشدید آن را رفع کنید.

۱ - عوامل زیستی و جسمانی: این گروه از عوامل مانند آسیب‌های قبل از تولد یا حین تولد، آسیب‌های دوران کودکی یا وجود نقص و اختلال در سیستم صوتی را شامل می‌شود.

۲ - عوامل روانی-اجتماعی: این دسته از عوامل مانند احساس ناامنی، عدم پذیرش، اضطراب بیش از حد، اعتماد به نفس پایین، شوک‌های عاطفی و روانی، ترس از تحقیر شدن و ... است که شیوع بیشتری دارد.

چه باید کرد؟

با توجه به اینکه نگفته‌اید مشکلتان ناشی از کدام عوامل است و نوع و شدت لکنت را نیز بیان نکرده‌اید و علاوه بر این، روند درمانی انجام شده را نیز شرح نداده‌اید، نمی‌توان به طور اختصاصی درباره مشکل شما اظهار نظر کرد ولی در عین حال مطالب زیر را به صورت کلی ذکر می‌کنم.

* مشکل فعلی را بپذیرید:

پذیرش این امر به شما کمک می‌کند تا سطح انتظارات خود را تعدیل کنید؛ اگر توقع دارید با وجود این مشکل بتوانید مانند دیگران صحبت کنید، انتظارتان غیر منطقی است.

* سعی نکنید مشکلتان را مخفی کنید:

اگر مخاطب شما از این مشکل آگاهی داشته باشد، قطعاً با آمادگی و سهولت بیشتری با آن کنار می‌آید و سطح انتظاراتش را از شما بر مبنای تواناییتان در سخن گفتن تنظیم می‌کند. بنابراین به دنبال پنهان کردن این وضعیت نباشید؛ زیرا در این صورت همیشه ترس خواهید داشت از اینکه ممکن است دیگران متوجه این مشکل بشوند و همین امر باعث تشدید استرس و اضطراب در شما می‌شود.

* آرامش خود را حفظ کنید:

هنگام سخن گفتن سعی کنید آرامش و خونسردی خود را حفظ کنید، تماس چشمی داشته باشید و تا حد امکان از حرکات دست و زبان بدن خود نیز بهره بگیرید. همچنین از عجله کردن در سخن گفتن بپرهیزید.

* روی لکنت خود تمرکز نکنید:

در زمان صحبت کردن هیچ‌گاه روی لکنت خود تمرکز نکنید و صرفاً به دنبال انتقال مفهوم و منظور خود باشید زیرا اگر بیش از اندازه به مشکل خود توجه کنید، این امر باعث خواهد شد که هر لحظه منتظر بروز لکنت یا شدت یافتن آن باشید و در نتیجه دچار استرس و اضطراب بیشتری خواهید شد. توجه داشته باشید که لکنت زبان یک مشکل قابل حل است، پس آن را بپذیرید و برای درمان آن از یک گفتار درمانگر و روانشناس مجرب کمک بگیرید. (حسین محرابی - کارشناس روان‌شناسی/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد فاروق .
Afghanistan
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۴
۰
۰
سلام خدمت شما بزرگوار.من لكنت زبان دارم گاهی اوقات به مدت طولانی بسیار كم و گاهی وقت زیاد میشود.
من از این ناحیه خیلی ها رنج میبرم .
من در فن سخنرانی در دانشگاه به گفته دوستانم خیلی استعداد خوبی دارم.
اما این لكنت در این روز ها افزایش كرده .
یك نكته من را متعجب میكند كه گاهی وقت زیاد وگاهی وقت كم.
سوال من از شما این است كه لكنت من ناشی از چی هست.آیا خواص ارثی ،یآ كدام عوامل دیگر.
مرسی .

نیازمندی ها