ظریف:

راهکارهای سیاسی را جدی بگیریم

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان این‌که برای برخورد با معضل تروریسم و افراط‌گرایی در منطقه، چاره‌ای جز همکاری وجود ندارد، خطاب به وزیران خارجه کشورهای اسلامی گفت: این مسئولیت بر عهده ماست تا جو منطقه را بهبود بخشیم. این یک ضرورت بوده که از دید ما انجام آن امکان‌پذیر است. خواست و اقدام جمعی ما می‌تواند فصلی نو در این برهه دشوار بگشاید.
کد خبر: ۸۰۲۵۸۷

به گزارش ایرنا، محمدجواد ظریف در سخنانی در چهل و دومین اجلاس وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی که در کویت برگزار شده بود، گفت: همکاری ایجاب می‌کند تا مفروضات و پیش‌ذهن‌های خود از یکدیگر را بازنگری کنیم، روایت‌های تنگ‌نظرانه را مردود انگاریم و ذهنیت انحصارگرایی را به کناری نهیم. تلاش برای پیشبرد اهداف به هزینه دیگران بر بی‌اعتمادی و تعمیق بحران‌ها دامن می‌زند و نهایتا به نتیجه‌ای نیز نمی‌رسد. تنها نتیجه رهیافت برد ـ باخت نه پیروزی یک طرف بلکه خسارت همگانی است. ما به‌عنوان مسلمان یا حتی به عنوان همنوع در این دوران جهانی شدن، یا با هم می‌بریم یا با هم می‌بازیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: آنچه که ما را در کنار یکدیگر گردآورده است، بسی فراتر از اختلاف‌هایی است که ممکن است میان ما وجود داشته باشد. دین ما و سرنوشت مشترک‌مان، ما را به یکدیگر پیوند داده است. ظریف گفت: با وجود همه نیرنگ‌های تفرقه‌افکنانه، صهیونیست‌ها از همه ما متنفرند و افراطیون به بی‌ثبات کردن تک‌تک دولت‌های اسلامی کمر بسته‌اند. عوام‌فریبان تفرقه‌افکن نه شیعه هستند و نه سنی. بیایید تا در دام خطرناک آنها گرفتار نشویم، گرچه ممکن است برخی سرخوردگی‌ها میان خانواده اسلامی یا توهم توفیق اقدام نظامی در کسب منافع سیاسی این دام را گسترده‌تر کرده باشد.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بیایید صادقانه بپذیریم که بحران‌های منطقه ما راهکار نظامی ندارد؛ کاربرد زور تنها بر نفرت و افراط‌گرایی می‌افزاید و جایگزین دیگری برای حل و فصل چالش‌ها و بحران‌های سیاسی جز راهکار سیاسی نیست؛ بیایید راهکارهای سیاسی را جدی‌ بگیریم.

تفاهم با کشورهای منطقه، اولویت سیاست خارجی ایران

وزیرخارجه کشورمان همچنین در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اسلامی ضمن تشریح دیدگاه جمهوری اسلامی ایران نسبت به تحولات منطقه بر ضرورت تشریک مساعی برای مقابله با چالش‌های روز افزون کنونی تاکید و بیان کرد: گفت‌وگو و تفاهم با کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران است.

ظریف همچنین با وزیران خارجه مصر‌، ترکمنستان، ‌‌افغانستان،‌ پاکستان، تونس، الجزایر، عراق،‌ اندونزی و موریتانی به صورت جداگانه دیدار و گفت‌وگو کرد. وزیر امور خارجه کشورمان که پیش از کویت به عمان رفته بود، امروز به یونان می‌رود و در سفر به آتن با همتای یونانی خود دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها