مرور صفحه نخست روزنامه های ورزشی امروز

علی کریمی در پرسپولیس بازی می کند؟ +تصاویر

پیکارهای جهانی تکواندو در شرایطی قرار است از 22 اردیبهشت در روسیه آغاز شود که مثل همیشه ملی‌پوشان ایران در این رقابت‌ها بخت مسلم کسب عنوان قهرمانی در بخش مردان محسوب می‌شوند؛
کد خبر: ۷۹۷۰۱۷
زنان در اندیشه طلسم‌شکنی، مردان به فکر قدرت‌نمایی

امری که در سال‌های گذشته دوبار رخ داده و به‌طور کلی در بیش از یک دهه اخیر همواره تکواندوی ایران یکی از سکوی‌های سه‌گانه را در اختیار داشته است، اما بانوان تکواندوکار ایران باوجود روند رو به رشد و گاه پرنوسان گذشته هنوز در حسرت کسب مدال دررقابت‌های جهانی هستند، امری که این‌بار مینو مداح، سرمربی تیم بسیار امیدوار است باتوجه به انگیزه شاگردانش این طلسم را بشکند، اما در بخش مردان و در شرایطی که ملی‌پوشان ایران در یک سال اخیر نتایج درخشانی کسب کرده‌اند انتظارات بیشتری از آنها می‌رود. تیمی که تحت هدایت بیژن مقانلو در اکثر قریب به اتفاق وزن‌ها جوان و در عین حال پرقدرت محسوب می‌شود . مقانلو که سال 93 با این تیم هم در رقابت‌های قهرمانی آسیا قهرمان شد، هم در بازی‌های آسیایی اینچئون 4 مدال طلا گرفت و هم در رقابت‌های متعدد گزینشی نتایج درخور تحسینی کسب کرد، اینک در آستانه آزمون رقابت‌های جهانی که نقش زیادی در کسب سهمیه المپیک دارد، از شاگردانش و شرایط تیم می‌گوید.

بیژن مقانلو درباره شرایط تیم ملی تکواندو به جام‌جم می‌گوید: کار بسیار سختی در آوردگاه جهانی خواهیم داشت و باید توان خود را بار دیگر در روسیه نشان دهیم، اما ما نسبت به توانمندی هر بازیکن سعی می‌کنیم در هر مسابقه، استراتژی ویژه‌ای داشته باشیم. یک طراحی مبارزه تعریف می‌کنیم و بازیکن با توجه به توانمندی‌ها و شرایطش در مسابقه از آن استفاده می‌کند. با وجود این چیزی را از بازیکن در شرایط مسابقه می‌خواهیم که در زمان تمرین، آن را انجام داده و ما آن مهارت را به اوج آمادگی رسانده‌ایم.

مقانلو که در روزهای آغازین سال 93 کارش را با تیم ملی به‌طور جدی آغاز کرد، بااشاره به آن روزها می‌افزاید: از همان ابتدا می‌دانستم قبول مسئولیت این تیم چقدر کار سخت و دشواری است، اما با شناختی که از بازیکنان داشتم، در وجودشان می‌دیدم که می‌توانند به شرایط ایده‌آل برسند. بازیکنانی بودند که به دلایل مختلف ازجمله آسیب‌دیدگی، شاید نامهربانی‌ها و... از شرایط مطلوب خودشان دور شده بودند و من در آن مقطع وظیفه خود دانستم دوباره همه این بازیکنان را کنار هم جمع کنم. البته بگویم این به تنهایی محقق نمی‌شد و در این بین همدلی مجموعه فدراسیون و خانواده تکواندو بود که باعث شد این مهم به دست آید.

سرمربی تیم ملی رمز‌ موفقیت سال گذشته خود را این‌گونه می‌داند: در ایران پتانسیل بالایی داریم و جوانان با استعداد و خوبی در همه رشته‌های ورزشی هستند، اما این شما هستید که باید تدبیر کنید از این پتانسیل درست استفاده شود یا خیر. به نظرم همان شفافیت و شایسته‌سالاری بهترین راه‌حل بود. ما جوان‌هایی داشتم که رنکینگ نداشتند، اما به آنها اعتماد کردیم و آنها نیز جواب اعتماد ما را دادند. خیلی سخت است که یک نفر از صفر به رنکینگ یک و 2 المپیک برسد و حتی بازیکنانی که دارای رنکینگ هستند، بتوانند آن را حفظ کنند، اما تیم ما این کار را انجام داد. امیدوارم در ادامه با این همدلی و همفکری که بین خانواده تکواندو وجود دارد بتوانیم این تیم را به سر منزل مقصود برسانیم.

اما تیم ملی تکواندو سال گذشته در عین ناباوری در جام جهانی مکزیک به‌عنوان سومی بسنده کرد. مقانلو بااشاره به آن رویداد می‌گوید: در جام جهانی ایراد از ما بود، ما می‌توانستیم خیلی واقعگرایانه‌تر با اتفاقات آنجا و برخی اقدامات میزبان برخورد کنیم و بعد در شیاپ چانگ حاضر شویم. شاید یک سری مسائل بود که در روند ما تاثیر گذاشت، اما در مجموع، به من درس بزرگی داد که باید بیشتر از اینها به مسائل حاشیه‌ای توجه کنم. شاید در خیلی از موارد، یکسری اشخاص و شرایط بخواهد ما را از مسیرمان دور کند، اما باید تمرکزمان را داشته باشیم. تلخ بود اما تجربه بسیار خوبی برای همه ما بود.

مقانلو در پاسخ به این پرسش که در مجموع در رقابت‌های جهانی به دنبال چه نتیجه‌ای هستید، یادآور می‌شود: اصولا در هر میدانی برای بهترین نتیجه روی شیاپ چانگ می‌رویم و در رقابت‌های جهانی هم شرایط به همین ترتیب است، اما یادمان باشد مسابقات این دوره با توجه به نقش بالایی که در ارتقای رنکینگ المپیک دارد به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به دوره‌های گذشته خواهد داشت، اما من این اطمینان را می‌دهم که همه بچه‌ها با تمام وجود برای کسب بهترین نتیجه مردانه بجنگند، این‌که چه نتیجه‌ای در نهایت کسب شود، با خداست.

محمد کاظمی در وزن 54 ـ، فرزان عاشورزاده در وزن 58 ـ، ابوالفضل یعقوبی در وزن 63 ـ، علیرضا نصرآزادانی در وزن 68 ـ، مسعود حجی‌زواره در وزن 74 ـ، مهدی خدابخشی در وزن 80 ـ، امید عمیدی در وزن 87 ـ و سجاد مردانی در وزن 87+ کیلوگرم شاگردان مقانلو در این رویداد هستند.

مداح: کسب مدال دور از دسترس نیست

اما تیم ملی بانوان نیز با ترکیب کیمیا علیزاده در وزن 57 ـ ، شکرانه ایزدی در وزن 62 ـ ، فاطمه روحانی در وزن 67 ـ ، هانیه اخلاقی در وزن 73 ـ و اکرم خدابنده در وزن 73+ کیلو گرم در این رویداد حضور خواهند داشت، تیمی که امیدوار است طلسم مدال نگرفتن در پیکارهای جهانی را بشکند.

مینو مداح، سرمربی این تیم درباره عدم اعزام تیم کامل به این رقابت‌ها می‌گوید: می‌توانستیم تیم ملی تکواندوی بانوان را در 8 وزن به روسیه اعزام کنیم، اما با توجه به پتانسیلی که تکواندوی بانوان در اوزان مختلف دارد، سعی کردیم بهترین‌ها را انتخاب کنیم تا بازیکنی را به این مسابقات اعزام نکنیم که زنگ تفریح کشورهای دیگر شود. وی درخصوص غیبت نمایندگان ایران در برخی اوزان تصریح می‌کند: این اوزان را بارها امتحان کردیم و پتانسیل مناسبی برای رویارویی با قهرمانان این وزن نداریم. چین، کره‌ جنوبی و چین تایپه بازیکنان خوبی در این اوزان دارند و ما بازیکنی نداریم که برابر این بازیکنان قرار گرفته و بتوانند نتیجه مناسبی به دست آورند. بنابراین تصمیم گرفتیم نماینده‌ای در این اوزان نداشته باشیم.

سرمربی تیم ملی تکواندوی بانوان دسترسی به مدال و گرفتن امتیاز مسابقات قهرمانی جهان و کسب سهمیه مسابقات المپیک را دور از انتظار نمی‌داند: تا حدود زیادی پوسته قدیمی تیم ملی را تغییر دادیم و از بازیکنان جوان‌تر استفاده کردیم.

از بازیکنانی که به‌دنبال کسب شهرت هستند و انگیزه بالایی دارند، استفاده می‌کنیم و از این ترکیب پشیمان نیستیم، چون در مسابقات جام فجر بهترین نتیجه را گرفتیم و در تورنمنت بین‌المللی هلند خوب ظاهر شدیم. نامداران بزرگ تکواندو در این مسابقات شرکت کرده بودند و انگیزه بالای بازیکنان کشورمان به کسب سهمیه مسابقات المپیک کمک می‌کند و بعد از این مسابقات نیز رقابت‌های کسب سهمیه قاره‌ای برگزار می‌شود، اما بازیکنان کشورمان انگیزه زیادی برای کسب 120 امتیاز مسابقات قهرمانی جهان دارند تا جزو 6 بازیکن کسب سهمیه المپیک قرار گیرند.

امید توفیقی / گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها